فیروزی با بیان اینکه در سخنان رهبر معظم انقلاب، موضوع واردات مورد توجه قرار گرفت، اظهارداشت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود در موضوع واردات خودرو به نوعی به خودروسازان اعلام خطر کرده و فرمودند که قرار نیست حمایت بی چون و چرا از صنعت خودروسازی که قادر به کیفی‌سازی خودروهای خود نیست ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۲۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ 02 February 2022

تابناک  فارس به نقل از ایرنا: « حجت الله فیروزی» درباره سخنان رهبر معظم انقلاب که در جمع تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایراد فرمودند، گفت: در ابتدا باید از رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد که به رغم مشغله فکری، کاری و اجرایی که دارند، به صورت خاص به موضوعات مهم کشور ورود پیدا می‌کنند که دغدغه بسیاری از مردم است. همچنین باید قدردان ایشان باشیم که درموضوع خودرو نظرات ارزشمندی را ایراد فرمودند تا ابهامات رفع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون صنایع و معادن در ۲۰ ماهی که از فعالیتش در مجلس یازدهم گذشته است، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کرده بود و همیشه بر کیفیت در حوزه خودرو و بهبود شرایط قیمت تاکید داشته است. چرا که کمیسیون بر این باور است نباید قیمت خودرویی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد بیش از حد معقول باشد و مصرف کنندگان نباید بهای غیرواقعی خودرو را پرداخت کنند.

قرار نیست حمایت بی چون و چرا از خودروسازی بی کیفیت ادامه یابد

نماینده مردم فسا استان فارس در مجلس تاکیدکرد: رهبر معظم انقلاب هم در بخشی از سخنان خود از کیفیت خودرو گلایه داشتند و باید این موضوع را بپذیریم که کیفیت خودروها داخل با توجه به قیمت بسیار بالای آنها در مقابل کیفیت و قیمت‌های خودروهای خارجی از سطح بسیار پایینی برخوردار است.

وی ادامه داد: البته منظور این نیست که در صنعت خودروسازی شاهد روند رو به رشد نبودیم بلکه نسبت به حمایت‌هایی که از این صنعت شده، خروجی آن قابل قبول نیست و مردم و هم رهبر معظم انقلاب به این موضوع اذعان دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع قیمت خودرو داخلی گفت: اگر خودروسازان به این موضوع تاکید دارند که قیمت تمام شده خودرو با قیمت فروش آن مناسب نیست، در این باره چاره اندیشی کنند و هزینه‌های سربار را پیدا کنند. این سبب می‌شود تا هزینه‌ها را در بخش‌هایی کاهش یابد و مشتری که پناهی در این موضوع ندارد، در این بازار رها نشده و از جیب او برداشت نشود.

فیروزی با بیان اینکه در سخنان رهبر معظم انقلاب، موضوع واردات مورد توجه قرار گرفت، اظهارداشت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود در موضوع واردات خودرو به نوعی به خودروسازان اعلام خطر کرده و فرمودند که قرار نیست حمایت بی چون و چرا از صنعت خودروسازی که قادر به کیفی‌سازی خودروهای خود نیست ادامه داشته باشد.

وی درباره مصوبه قبلی مجلس مبنی بر واردات خودرو در قبال صادرات قطعات که به دلیل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، عنوان کرد: این مصوبه پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصویب شد و اکنون در مجمع تشخیص در حال پیگیری است. البته امیدواریم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که به نوعی چراغ سبزی به واردات مدیریت شده خودرو بود تا نیازهای جامعه رفع شود، مجمع تشخیص مصلحت هم از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده کرده و برای تنظیم‌گری در حوزه عرضه و تقاضا فعالیت‌های مثبتی انجام دهد.

مجلس با مصوبه خود به دنبال تنظیم گری دربازار عرضه و تقاضا است

وی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس در پی تنظیم‌گری عرضه و تقاضای خودرو است و به دنبال واردات خودروهای لاکچری نیست،‌ گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های خودروسازی برای تولید کافی خودروی با کیفیت فراهم نیست، مجلس با مصوبه خود به دنبال بر طرف کردن نیازهای مردم در خودرو است و این توقع زیادی نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر این امکان فراهم شود،‌ می‌توان با طرح اصلاحی،‌ مصوبه مجلس را اصلاح کنیم که ‌قطعا در تنظیم‌گری بازار خودرو تاثیر فراوانی خواهد گذاشت و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و واردات مدیریت شده خودرو خواهد بود تا خواسته مردم هم محقق شود.

تاکید رهبر معظم انقلاب در موضوع خودرو توجه به خصوصی سازی بود

فیروزی ادامه داد: نکته خیلی ظریفی که در فرمایشات حضرت آقا وجود داشت، موضوع عدم ورود دولت به بخش‌هایی شبیه خودروسازی بود. بلکه دولت باید در این بخش‌ها بیشتر نظارت و هدایت را بر عهده بگیرد. همچنین پیش ازاین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت حاضر شده بودند،‌ نمایندگان به خروج دولت از تصدی گری در صنعت تاکید داشتند. البته وزیر صمت هم تمایلی به تصدی گری در بخش خودروسازی ندارد و بیشتر مایل به واگذاری این بخش به نهادهای خصوصی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر امروز دولت تمایل دارد در بازار خودرو دخالت کند،‌ بیشتر با هدف تنظیم گری دربازار است. از طرفی در بسیاری از کشورها در زمان‌های جنگ یا بحران‌های اقتصادی، مسائل جاری کشور به ارتش یا نیروهای مسلح سپرده می‌شود تا در بخش تنظیم‌گری و مدیریت، موفق عمل کنند و باید در این راه از وزیر صمت حمایت کرد.

فیروزی درباره راهکارهای رهایی خودرو از انحصار گفت: ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تولید خودرو در کشور کم نیست و اگر حمایت لازم از بخش خصوصی انجام شود تا آنها خط جدید تولید خودرو را راه اندازی کنند، با حمایت قطعه‌سازهای داخلی می‌توانیم شاهد تولید خودرو با کیفیت برای رفع نیاز داخل باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی بخش خصوصی به تولید در هر بخشی وارد می‌شود،‌ تنوع و کیفیت را مد نظر قرارداده و همراه با بهره‌گیری از ظرفیت استعدادهای داخل کشور سبب ایجاد اتفاقات مثبت در تولیدات می‌شود. در موضوع خودرو نیز بخش خصوصی می‌تواند سبب تحول شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر ظرفیت‌هایی مختلف که در حوزه خودروسازی کشور وجود دارد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد،‌ قطعا صنعت خودورسازی سبب تحول بزرگی خواهد شد. کما اینکه در سایر کشورها هم چنین رویکردی سبب تحول در خودروسازی شده است.

مجلس و دولت به جای دادن طرح یا لایحه‌ای جدید درخودروسازی، برنامه تحولی ارائه دهند

وی درباره اینکه آیا نیاز به طرحی از سوی مجلس یا لایحه‌ای از سوی دولت برای بهبود شرایط حال حاضر خودروسازی کشور وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط نیاز به ارائه طرح یا لایحه از سوی مجلس یا دولت نیست. بلکه مجلس و دولت باید کنار یکدیگر برنامه تحولی در حوزه خودروسازی ارائه داده و به توافق برسند تا این برنامه تحولی با بهره گیری از بخش خصوصی سبب ایجاد تحول در صنعت خودروسازی کشور شود.

فیروزی تاکید کرد: کشور در شرایط فعلی دچار معادله چند مجهولی است. از طرفی ورودی ارز به کشور به دلیل تحریم‌ها محدود است و از طرفی دیگر باید خروج ارز از کشور مدیریت شود. همچنین نظام استکباری با تحریم‌های ناجوانمردانه کشور را از بسیاری تکنولوژی‌ها محروم کرده که در این شرایط باید از فکر و ایده افراد نخبه و با استعداد کشور به بهترین شکلی استفاده کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت نخبه و با استعداد کشور سبب خواهد شد ایده‌های اثربخش وارد بخش خصوصی شده وهمراه با حمایت ازبخش‌هایی خصوصی توسط بانک‌ها، صنعت خودروسازی کشور به عنوان پیشانی صنعت کشور متحول شود و در سایر بخش‌های صنعتی کشور هم این رویه را ادامه دهیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار