در فصل سرما حیوانات وحشی شامل گرگ، خرس، پلنگ، آهو و... به علت گرسنگی و برای تهیه غذا به مناطق روستایی حمله ور شده و موجی از نگرانی را برای روستائیان به وجود آورده به‌گونه‌ای که اهالی به علت ترس از جان خود با جانوران مقابله و درنتیجه جان بسیاری از این موجودات از بین رفته است.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 03 February 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: در فصل سرما حیوانات وحشی شامل گرگ، خرس، پلنگ، آهو و... به علت گرسنگی و برای تهیه غذا به مناطق روستایی حمله ور شده و موجی از نگرانی را برای روستائیان به وجود آورده به‌گونه‌ای که اهالی به علت ترس از جان خود با جانوران مقابله و درنتیجه جان بسیاری از این موجودات از بین رفته است.

به گفته یکی از روستائیان حیوانات جزئی از زندگی ما انسان‌ها هستند و نباید براثر بی‌توجهی جان آنان گرفته شود و نیز باید بستری فراهم شود تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

 

 

رئیس اداره حیات‌وحش سازمان محیط استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهارداشت: نزدیکی حیوانات به مناطق انسانی به دلایل مختلف از جمله بارش سنگین برف در زیستگاه‌های حیات‌وحش و پیدا کردن غذا انجام می شود.

لیلا جولایی با اشاره به اینکه در فصل زمستان جانوران علف خوار مانند آهو و کل برای پیدا کردن غذا از منطقه حفاظت‌شده پارک ملی بمو خارج می‌شوند، افزود: برای جلوگیری از خارج شدن و پراکندگی حیوانات علف خوار از منطقه حفاظت‌شده، اداره کل محیط‌زیست اقدام به تهیه و علوفه کرده و این حرکت گام مثبت برای مقابله با گرسنگی حیوانات است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم مدیریت دهیاری‌ها، پسماند‌ها منبع خوبی برای جذب حیوانات شامل شغال و کفتار و به‌ویژه جانوران وحشی شده و در نتیجه مشکلات، نارضایتی و وحشت را برای روستائیان ایجاد کرده است.

جولایی تصریح کرد: به مسئولان و متولیان دهیاری‌ها توصیه می‌شود، پسماند‌ها به‌صورت بهداشتی دفع و از محدوده روستا خارج کنند تا بستر جذاب برای حیات‌وحش نشود.

رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست استان فارس بیان داشت: برای حفظ جان حیوانات و به‌ویژه پلنگ، خرس و گرگ که در معرض انقراض هستند از روستائیان درخواست می‌شود هنگام مشاهده حیوانات، به مأموران گشت و کنترل محیط‌زیست اطلاع دهند تا بلافاصله اقدام به تله گیری کنند.

جولایی تلف و کشته شدن حیوانات در معرض انقراض براثر برخورد با اتومبیل در جاده‌ها را گریز ناپذیر دانست و گفت: در سال جاری هیچ‌گونه برخورد اتومبیل با حیوانات در حال انقراض نداشتیم اما در طول سال‌های گذشته چنین مواردی مشاهده‌ شده و متأسفانه بسیاری از جانوران وحشی براثر برخورد با اتومبیل و قطار جان خود را ازدست‌داده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار