معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود زیرساخت‌های تخصصی در دانشگاه صنعتی شیراز، هم از منظر محصولات پرکاربردی نظیر کاتالیست‌ها و مواد اولیه دارویی و هم محصولات دیگری که در صنایع پلیمری استفاده می‌شود، فعالیت دانشگاه صنعتی شیراز در بخش‌های شیمی و مهندسی شیمی میتواند در هم افزایی با دیگر نهاد‌ها و دانشگا‌هایی که در منطقه وجود دارد، پیشران حوزه علم و فناوری و به خصوص در زمینه پژوهشی برای کشور باشد.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸ 07 February 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر پیمان صالحی در مراسم بهره برداری از دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شیراز گفت: شیراز از دیرباز به واسطه وجود دانشگاه شیراز پیشگام در آموزش دانشجویان شیمی در دوره‌های فوق لیسانس و دکترا بوده است.

او افزود: در زمان حاضر علاوه بر دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز نیز به عنوان یک دانشگاه مکمل با تامین زیرساخت‌های لازم در زمینه آموزش دانشجویان و فعالیت‌های علمی و فناوری در حوزه شیمی عملکرد خوبی دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود زیرساخت‌های تخصصی در دانشگاه صنعتی شیراز، هم از منظر محصولات پرکاربردی نظیر کاتالیست‌ها و مواد اولیه دارویی و هم محصولات دیگری که در صنایع پلیمری استفاده می‌شود، فعالیت دانشگاه صنعتی شیراز در بخش‌های شیمی و مهندسی شیمی میتواند در هم افزایی با دیگر نهاد‌ها و دانشگا‌هایی که در منطقه وجود دارد، پیشران حوزه علم و فناوری و به خصوص در زمینه پژوهشی برای کشور باشد.
علویان مهر، رییس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این مراسم گفت: امروز شاهد بهره برداری از دانشکده‌های شیمی و مهندسی شیمی، نفت و گاز، آزمایشگاه مرکزی و موتورخانه دانشگاه صنعتی شیراز در پردیس این دانشگاه در شهر صدرا هستیم.

او افزود: این طرح‌های عمرانی در ۵ هزار مترمربع زیربنا و صرف ۱۶ میلیارد تومان هزینه راه اندازی شده است.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز خواستار انتقال کاگل دانشگاه صنعتی شیراز به پردیس این دانشگاه در شهر صدرا شد و گفت: با توجه به امکانات و فضای بسیار مناسب در ساختمان جدید دانشگاه صنعتی ضروری است با پیگیری رییس این دانشگاه و مسوولان مربوطه در سطوح ملی امکان انتقال کامل این دانشگاه به مکان جدید در شهر صدرا فراهم شود.

او افزود: ساماندهی دانشگاه‌های مجموعه وزارت علوم باید به صورت یک مجموعه کلی مد نظر بوده و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود.

امروز همچنین با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۲ پایگاه جدید شامل پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون و نیز سامانه در سامانه جامع نشریات علمی کشور (رایمگ) در موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) رونمایی شد.

محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در خصوص پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون گفت: نسخه‌های خطی بخش مهمی از میراث مکتوب اسلام و ایران به شمار می‌آیند. مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (رایسست) در راستای تحقق اهداف متعالی و انجام رسالت خود در حمایت از آموزش و پژوهش و ایجاد دسترسی به جامع‌ترین منابع اطلاعاتی چندزبانه علمی و فنی در سطح ایران و منطقه، و همچنین گزینش، تهیه و سازماندهی دانش مکتوب داخلی و منطقه‌ای در حوزه علوم و فنون در ایران، در حدود سال ۱۳۸۲ اقدام به خریداری مجموعه میکروفیش‌های مربوط به نسخ خطی موجود در کتابخانه بریتانیا کرده است.

او افزود: مجموعه نسخ خطی عربی کتابخانه بریتانیا طبق توضیحات ارائه‌شده در «راهنمای موضوعی نسخ خطی عربی در کتابخانه بریتانیا» در سطح جهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مجموعه‌ها در اروپا و آمریکای شمالی مشهور است. گنجینه‌های متعدد و منحصربه‌فردی که در آن موجود است و وسعت دامنه موضوعی آن، این مجموعه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های میراث مکتوب در حوزه علوم، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در جهان مطرح کرده است. این مجموعه شامل حدود ۱۴۰۰۰ عنوان نسخه خطی (حدود ۴۶۰۰۰ میکروفیش، بیش از چهار و نیم میلیون صفحه) در ۴۰ حوزه موضوعی در زمینه‌های علوم و فنون، علوم انسانی و معارف اسلامی است.

دهقانی گفت: سامانه جامع نشریات علمی کشور (رایمگ) تمامی فرآیند‌های دریافت مقاله، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحه‌آرایی و انتشار الکترونیکی و چاپی نشریات علمی را در برگرفته است.

او افزود: این سامانه به منظور مدیریت بهینه نشریات علمی با استفاده از نرم‌افزار‌های متن باز و براساس استاندارد نشریات معتبر بین‌المللی طراحی و پیاده‌سازی شده است. یکی از مهمترین ویژگی این سامانه، طراحی سایت نشریات به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است. رایمگ اولین بستری است که به زبان عربی از اخذ مقاله تا انتشار آن برای نشریات عربی در کشور طراحی و پیاده سازی شده است.

رییس ISC گفت: رایمگ، نخستین سامانه جامع نشریات علمی کشور است که تمام فرایند‌های مرتبط با نشریات (از ارسال مقاله توسط نویسنده تا چاپ نشریه) را به صورت متمرکز پوشش می‌دهد. رایمگ، تمام نشریات علمی کشور در حوزه‌های مختلف موضوعی را در بر می‌گیرد، این سامانه می‌تواند.

با استفاده از گزارشات متنوع موجود در سطح مدیریت رایمگ، امکان تجزیه و تحلیل روند انتشارات نشریات علمی کشور وجود داشته و به متولیان امر در شناخت مسائل و اعمال سیاست گذاری‌ها در جهت ارتقای کمی و کیفی انتشارات نشریات علمی کشور کمک می‌نماید. هدف آن است که سامانه متمرکز رایمگ بتواند مرجعی برای مدیریت نشریات علمی کشور باشد. دسترسی به سامانه از طریق نشانی rimag.ricest.ac.ir امکان پذیر است.

برچسب ها: شیراز ، پژوهش ، شیمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار