در دو هفته اخیر در برخی نقاط استان فارس و شهر شیراز شاهد کمبود روغن و ایجاد تنش هایی در بازار بود بودیم، به گونه ای که شهروندان را برای تهیه این کالای اساسی با مشکلاتی مواجه کرد. اگر چه در چند ماه اخیر این اتفاق مجدد تکرار شده بود اما مسئولان ارشد استانی به مردم این وعده را داده بودند که با راه اندازی و اضافه کردن یک خط تولید دیگر به کارخانه روغن نباتی شیراز این مشکل مرتفع گردد اما اکنون بعد از چند ماه آرامش در بازار مجدد از گوشه و کنار استان و شیراز زمزمه نبود و کمبود روغن به گوش می رسد.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 08 February 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: روغن یکی از کالاهای اساسی است که گاه و بیگاه و به دلایل مختلف از شهروندان رخ پنهان کرده و موجب تنش در بازار می شود.

در دو هفته اخیر در برخی نقاط استان فارس و شهر شیراز شاهد کمبود روغن و ایجاد تنش هایی در بازار بود بودیم، به گونه ای که شهروندان را برای تهیه این کالای اساسی با مشکلاتی مواجه کرد.

اگر چه در چند ماه اخیر این اتفاق مجدد تکرار شده بود اما مسئولان ارشد استانی به مردم این وعده را داده بودند که با راه اندازی و اضافه کردن یک خط تولید دیگر به کارخانه روغن نباتی شیراز این مشکل مرتفع گردد.

و اکنون بعد از چند ماه آرامش در بازار مجدد از گوشه و کنار استان و شیراز زمزمه نبود و کمبود روغن به گوش می رسد به منظور پیگیری ماجرا و بررسی علل این موضوع به سراغ مجتبی دهقانپور رئی سازمان جهاد کشاورزی فارس رفتیم.

وی با اشاره به وجود نا آرامی‌هایی در بحث روغن طی هفته های گذشته گفت: برخی از مشکلات ما در حوزه کمبود روغن مربوط به نبود انبار جهت ذخیره است که بر این اساس احداث انبار ۲۵ هزار تنی ذخیره روغن در دستور کار قرار گرفته است.

دهقانپور در ادامه با بیان اینکه اما اکنون در بحث روغن جای هیچ نگرانی نیست، عوان کرد:با مساعدت هایی که وزیر و استاندار فارس انجام دادند و پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی، از کارخانه حیات هرمزگان روزانه ۱۰۰ تن روغن به استان فارس اختصاص داده شد که بتوانیم نیاز استان را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته روز دوشنبه نیز ۲۶۵ تن روغن را از یکی از کارخانجات شرکت بازرگانی دولتی در بندر انزلی تهیه کردیم، افزود: مقدار تهیه شده را به شرکت کارخانه روغن نباتی نرگس شیرازتحویل دادیم و فرآوری انجام و بالغ بر۴۵۰ تن روغن پنجشنبه هفته گذشته توزیع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: روز گذشته نیز 450 تن روغن از هرمزگان در قالب روغن سویا برای مصرف صنف، صنعت و... تهیه و وارد کارخانه روغن نباتی شیراز شده و از این بابت نگرانی نداریم.

دهقانپور اظهار کرد: کما اینکه قرار شده که ما روغن مورد نیازمان را از طریق کارخانه حیات هرمزگان تهیه، تا بتوانیم مشکل را کامل مرتفع کنیم و الان اگر در بازار چرخی بزنید متوجه آرامش نسبی بازار می‌شوید.

وی در پاسخ به این سوال که کمبود روغن چقدر میتواند ناشی ا ز هیجانات بازار باشد ؟، گفت: این امر متاثر از دو عامل بود، یکی نحوه رفتار مردم در مواجه با مشکل، یعنی وقتی شایعاتی ایجاد میشود برخی رفتارهای هیجانی از مردم سر می زند و باعث میگردد مقداری روغن را مازاد بر مصرف خود خریداری کنند که این امر باعث شد بر کمبود روغن دامن زده شود و دومین مورد از دست دادن یک منبع 10 هزار تنی ذخیره روغن در استان، چرا که متاسفانه ما در استان فارس منبع و جایگاهی برای ذخیره روغن نداریم، قبلا شرکت روغن نباتی نرگس محل ذخیره روغن استان بود که به دلایلی اکنون امکان ذخیره سازی ندارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان تصریح کرد: اکنون کل فروشگاه های زنجیره ای، خود اقدام به واردات روغن از استان های دیگر کرده اند و در حال حاضر وضعیت روغن در استان فارس خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.


در ادامه کریم قانعی سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر محصولات جهاد کشاورزی فارس در خصوص نحوه نظارت بر بازار عنوان کرد: شرکت روغن نباتی شیراز نوسانات بسیاری داشته ولی اکنون موفق شدیم سهمیه ای برای این کارخانه بگیریم تا هم کارگران آن بیکار نشوند و هم بتواند با روغنی که تولید می کند به ظرفیت داخل استان کمک کند.

وی افزود: تلاش بر این بوده که از روش های مختلف این نقیصه را جبران کنیم چون ممکن است برای هر مجموعه ای مشکلاتی به وجود آید، ما خود پای کار آمدیم و با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان کارخانه روغن نباتی در رفع این نقایص و مشکلات برآمدیم .

قانعی با بیان اینکه روز گذشته با تیم بازرسی به بخش های بنک داری و بازار سرکشی کردیم تا از مشکلات باخبر شویم، اظهار کرد: طبق آنچه متوجه شدیم وقتی بنکدار روغن از استان دیگری وارد می کند مجبور است با قیمت درج شده روغن را بفروش برساند که در این صورت هیچ سودی برایش باقی نمی ماند به همین خاطر تمایلی به وارد کردن روغن ندارد و موجب تنش در بازار می شود، به همین منظور با کارخانه‌ای که در خارج از استان قرار دارد و بنکداران از آنجا روغن تهیه می کنند صحبت کردیم و قرار شد آنها درصدی از قیمت را پایین بیاورند تا عمده فروشان و بنکداران استان فارس قادر به تهیه روغن و توزیع مناسب آن در استان شوند.

سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر محصولات جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: ما در حال تلاش هستیم که قبل از عید نوروز آرامش نسبی در بازار ایجاد کنیم و این امر نیازمند همکاری تمام اصناف و بازاریان و رسانه ها و بنکداران می باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است یکجایی کنترل ماجرا از دست مادر رفته باشد، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم تا به نوعی این نقیصه را جبران کنیم و آرامش نسبی را در شب های نزدیک به عید به بازار برگردانیم.

قانعی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی نقاط شهر شیراز و استان فارس شهروندان می توانند روغن را به ‌راحتی تهیه کنند اما در برخی نقاط با کمبود روغن مواجه هستیم؟ و آیا این امر به عدم نظارت صحیح و بر کنترل بازار بر می‌گردد یا به نحوه توزیع فروشندگان و توزیع کنندگان؟ گفت: بحث توزیع روغن به چند گروه بستگی دارد یکی گروه بنکدارانی که خارج از استان ارتباطاتی با عمده فروشان و کارخانه داران دارند و روغن خود را تهیه کرده در بازار عرضه می‌کنند این ها دارای یک شبکه هستند که ما در حال بررسی ارتباطات آنها و تصحیح روند توزیع روغن در استان و شهر شیراز هستیم و این روند نیاز به همکاری رسانه ها دارد تا بتوانیم این روند را به گونه ای مدیریت کنیم که مردم استان دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا این گروه از سیستم خاموش به سیستم فعال تبدیل شوند، چون که در این سیستم عنوان می‌کنند که باید مغازه داران دارای یک کد نقش باشند تا روغن به آن‌ها تعلق می‌گیرد از طرفی برخی از مغازه‌ داران عنوان کردند که ما این کد را نداریم و همین امر موجب می‌شود تا در برخی نقاط شهر روغن به راحتی در دسترس عموم باشد و در برخی نقاط دیگر با مشکل مواجه هستند.

قانعی اضافه کرد: مشکل دیگری که در توزیع روغن و نحوه مدیریت توزیع وجود دارد این است که برخی از ویزیتورها و توزیع کنندگان مواد خوراکی به صورت سرخود برنامه ریزی کرده و بر اساس تصمیم گیری خود روغن در اختیار فروشندگان و فروشگاه ها و قرار می دهند که باید از این اتفاق هم جلوگیری گردد.

سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر محصولات جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه تا چند روز گذشته مشکلات آزار دهنده ای در بازار وجود داشت، عنوان کرد: اما اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شده و سهمیه های روغنی که از استان دیگری وارد فارس شده این مشکلات کاهش پیدا کرده و اکنون بازار در یک آرامش نسبی به‌سر می‌برد.

رفع کمبود گاه و بیگاه برخی اقلام ضروری و کالاهای اساسی خانوار، همتی بلند و مدیریتی توانمند نیاز دارد تا چنین مشکلاتی باعث ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نگردد. متولیان جهاد کشاورزی و سازمان صمت می بایست به جای پاس‌کاری کردن نظارتها و نحوه بازرسی، دست در دست هم دهند تا به شیوه ای عملی و مناسب مشکل را برای همیشه حل کنند نه اینکه با راهکارهای موقت و جایگزین، برای چند صباحی آرامش نسبی به بازار حاکم گردد و مجدد در ایام حساس سال مردم در تهیه مایحتاج ضروری خود با مشکل مواجه شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار