رئیس سازمان صمت استان فارس این کارخانه بدهی های زیادی دارد، به بانک ملت، شرکت برق، امور مالیاتی، شهرداری، بانک ملی بدهی دارد و تمام این دستگاه ها در کارگروه تسهیل اجراییه را فعلا متوقف کرده و به این واحد کمک کردند.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷ 08 February 2022

تابناک فارس به قل از فارس: چشم انداز ترسیم شده برای رشد 7/5 درصدی در اقتصاد استان، مسئولان ارشد استان را الزام می‌کند که برای راه اندازی واحدهای صنعتی راکد، تعطیل و یا نیمه تعطیل که با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعال هستند، حداکثر توان خود را به کار گیرند تا به این ترتیب هم معضل بیکاری را سامان دهند و هم بخش تولید رونق یابد.

در همین راستا احیای کارخانه آزمایش که دستور اکید رئیس جمهور بر راه اندازی مجدد آن است در دستور کار مسئولان ارشد استان قرار گرفت و مدیران گروه صنعتی پیام حمایتهای جدی برای راه اندازی کارخانه دریافت کردند. در عین حال مسئولان استان بارها اعلام کردند که این آخرین فرصت به مدیران آزمایش و به معنای اتمام حجت با آنان است.

سرانجام پس از گذشت چند ماه، مدیران شرکت پیام با اطلاعیه ای در مورخ 5 بهمن از اخذ مجوز تولید به نام شرکت «هادکو» برای فعالیت صنعتی تولید آبگرمکن با برند آزمایش در محل کارخانه آزمایش مرودشت با اشتغال 40 نفر، خبر داده و اعلام کردند: در مورخ 1400/11/4 جواز تأسیس ویژه طراحی، تولید و مونتاژ لوازم خانگی، اخذ گردید و این مجموعه در حال مناقصه جهت خرید و نصب ماشین آلات مربوطه در کارخانه مرودشت می باشد، لذا با اقدامات صورت گرفته، امیدوار است کارخانه مرودشت هرچه زودتر به چرخه تولید کشور باز گردد.

در همین رابطه حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از شیراز گفت:

هادکو بجای شرکت آزمایش

متأسفانه پروانه بهره برداری صنعتی شرکت آزمایش مرودشت باطل و این شرکت منحل شده و حتی مدیر تصفیه دارد و بر همین اساس از آنجا که در راستای طرحی که برای راه اندازی خط تولید آب گرم کن و کولر ارائه دادند، بایستی مجوز داشته باشند؛ شرکت هادکو را که از زیر مجموعه های گروه صنعتی پیام است، معرفی کردند که به نام آن جواز تأسیس در 4 دی ماه صادر شد که شامل تولید انواع آبگرم کن توسط شرکت هادکو است.

 

ایزدی خاطرنشان کرد: برند آزمایش همچنان پابرجاست و تولیدات با برند آزمایش خواهد بود اما شرکتی که آنجا کار انجام می دهد به اسم هادکو است.

اعتمادی به راه اندازی آزمایش توسط گروه صنعتی پیام ندارم

رئیس سازمان صمت استان فارس در خصوص زمان راه اندازی آزمایش گفت: من در مصاحبه های قبل هم گفتم، حتی آقای رشیدی، نماینده مرودشت هم چنین نظر و انتقادی را داشتند، الان شرکت پیام نمایشگاه فروش محصولات آزمایش را راه اندازی کرده، که یک کار تجاری است، کار صنعتی نیست، در کنارش یک سری مصالح ساختمانی و آهن آلات برای بازسازی و نوسازی سوله ها آورده که بعد خط تولید را نصب کند.

وی تصریح کرد: واقعیت با توجه به سابقه ای که سهامداران دارند، من چندان نظر مثبتی ندارم که با این مجموعه راه به جایی برده شود و باید یک فکر جدی شود که مجموعه جدید و سهامدار جدید بیاید کار را انجام دهد و من اصلا اعتمادی به راه اندازی کارخانه توسط این سهامداران و گروه صنعتی پیام ندارم.

ایزدی افزود: البته ما طبق صورت جلسه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در حال نظارت هستیم ولیکن تا الان پیشرفتی حاصل نشده که ما ببینیم عزم جدی برای راه اندازی خط تولید در آزمایش وجود دارد.

بدهی های کلان کارخانه آزمایش مرودشت

این مسئول ارشد توضیح داد: این کارخانه بدهی های زیادی دارد، به بانک ملت، شرکت برق، امور مالیاتی، شهرداری، بانک ملی بدهی دارد و تمام این دستگاه ها در کارگروه تسهیل اجراییه را فعلا متوقف کرده و به این واحد کمک کردند.

ایزدی تأکید کرد: کمکهای انجام شده در جهت این است که خط تولید را راه اندازی کنند. قطعا اگر این کار را انجام ندهند ما از بخش قضایی استفاده می کنیم و فشار می آوریم که بدهی ها را تعیین تکلیف کنند و حمایت ها را قطع می کنیم.

رئیس سازمان صمت استان فارس تصریح کرد: سالیان سال است که ما اینها را حمایت می کنیم، هم دستگاه قضایی حمایت می کند هم نهادهای اجرایی کمک می‌کنند و چشم پوشی می کنند از اینکه بدهی هایشان را مطالبه کنند. تمام اینها در راستای کمک به این واحد بوده، اگر این ها عزم جدی برای راه اندازی کارخانه نداشته باشند قطعا ما هم کمکی که دارد از طریق هم دستگاه قضا هم نهادهای اجرایی میشود را بر میداریم و فرآیند قانونی را طی می کنیم.

ایزدی در خصوص چگونگی راه اندازی کارخانه گفت: سرمایه گذاران جدید را وارد خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه حداقل دو سرمایه گذار جدید ورود کرده و ابراز تمایل کرده‌اند که این واحد را راه اندازی کنند، گفت: ما طبق قانون می توانیم ورود کنیم. از طریق دستگاه قضا سلب صلاحیت می شود و این کارخانه می تواند به سرمایه گذارانی که در حوزه لوازم خانگی قصد فعالیت دارند واگذار شود که تا الان دو سرمایه گذار هم به صورت مکتوب تمایل خود را برای راه اندازی نشان داده اند.

مالک به تعهد خود به بانک ملت عمل نکرد

حمیدرضا ایزدی در خصوص عدم پایبندی مدیران آزمایش به تعهدات خود گفت: ما یکی از مصوباتی که در کارگروه رفع موانع تولید داشتیم مصوبه شورای اعتبار و پول بود. این واحد 900 میلیارد ریال به بانک ملت بدهی دارد، ما در جلسه 9/19 کارگروه رفع موانع تولید که خود مدیران شرکت هم حضور داشتند مصوب کردیم که در صورت راه اندازی، 7/5 درصد از مبلغ بدهی پرداخت شود ما بقی به مدت 5 سال تقسیط شود و خود شرکت هم پذیرفت. وی افزود: اما این واحد 7/5 درصد را پرداخت نکرد، بانک ملت نامه ای به ما زده و اعلام کرده شرکت پیام طبق تعهدات خود عمل نکرده و اعلام کرده قصد آغاز مجدد و پیگیری فرآیند قانونی برخورد با شرکت را دارد.

نمی توانیم الی الابد کمک کنیم

ایزدی در پاسخ به اینکه مهلت به مالکان آزمایش کی پایان می یابد گفت: ما موضوع را در جلسه بعدی کارگروه مطرح می کنیم. تمام مصوبات کارگروه کاملا مشخص است که چه کسی باید چه کاری انجام دهد. وی افزود: بررسی خواهیم کرد دستگاههای اجرایی چه وظایفی داشتند و آیا تعهداتی که در مورد این واحد داشته اند را انجام داده اند یا خیر و همچنین تعهدات خود واحد چه بوده و آیا انجام داده یا خیر و اگر نه، ما در مورد روند ادامه فعالیت این واحد تصمیم بگیریم، که بالاخره تکلیف چیست؟ آیا ما باید الی الابد کمک کنیم؟

 

ایزدی خاطر نشان کرد: همین مصوبه 7/5 درصد کمک خوبی بود، شرکت نقدینگی کافی هم دارد اما پرداخت نکرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در پایان تأکید کرد: اگر گروه صنعتی پیام عزمی برای راه اندازی کارخانه دارند باید سریعا انجام شود، نه این‌که مدت دار ما مداوم فرصت بدهیم.

علیرغم مساعدتها مالک اقدام خاصی انجام نمی‌دهد

همچنین، جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی پیش از این در خصوص کارخانه آزمایش  گفته بود: متأسفانه علی رغم مساعدتها بنظر میرسد مالک تمایلی به راه اندازی کارخانه ندارد.

رشیدی تصریح کرد: ما یک سرمایه گذار قدر و پای کار پیدا کردیم، آمد از کارخانه بازدید کرد و اعلام آمادگی کرد که چه به صورت مشارکتی، چه اجاره بلند مدت و حتی خرید، بتواند آنجا را راه اندازی کند و ما هم پیگیری کردیم، در جلسه ای که نمایندگان استان با رئیس جمهور داشتند هم این مسئله را مطرح کردم، با آقای استاندار هم صحبت کردم.وی افزود: این درخواست را از رئیس دادگستری هم داشتم، که اگر مالکین پای کار نیایند حتما مزایده برگزار شود و مالکان کنونی خلع ید شوند، کارخانه را از دست اینها در بیاوریم و در اختیار سرمایه گذار جدید قرار دهیم که صحت سنجی شده وضعیت مالیش نیز انجام شده است.

رشیدی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه محصولات آزمایش گفت: نمایشگاه محصولات که راه اندازی کارخانه نمی شود، اینکه چند محصول تولیدی جای دیگر را بیاوریم اینجا بفروشیم که اشتغال ایجاد نمی شود.

وی تاکید کرد: برنامه زمان بندی شده که ارائه دادند هم قرار بود از اول آذر آغاز کنند اما ما عملا تغییری ندیدیم.

از طرف دیگر ما هم قدمهایی برای بدهی های کارخانه برداشته بودیم که آن هم منوط بود به اینکه گروه پیام هم قدمهایی ببردارند اما بنظر می‌رسد هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

نماینده مردم مرودشت تصریح کرد: البته بارها گفته ایم و همین الان هم در کنار مدیران کارخانه هستیم به شرطی که اراده ای برای راه اندازی کارخانه باشد و الان این دو محور را با هم داریم پیش می بریم هم سرمایه گذار آوردیم که مشارکت کند و کمک دهد، هم اگر دیدیم اراده ای نیست، از طریق دستگاه قضا ورود می کنیم تا شاهد راه اندازی کارخانه و تولیداتش و ایجاد اشتغال باشیم.

 

وی افزود: مقامات استان با بنده هم نظرند، و در جلسه ای که با سرمایه گذار جدید با استاندار داشتیم از این مسئله استقبال شد.

به گزارش فارس، بنظر می رسد مسئولان استان با در نظر گرفتن مسئله رشد اقتصادی ترسیم شده از یک سو و نگاه جامعه به آزمایش به عنوان آزمون دولت در عمل به وعده‌های خود از سوی دیگر، باید هر چه سریعتر تصمیمی صریح و قاطع بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار