جولان سگ های بلاصاحب با خطرات حمله و رعب و وحشتی که در دل شهروندان انداخته است به یکی از مهم ترین دغدغه ها و گلایه های اهالی لارستان تبدیل شده است؛ معضلی که مردم توقع رفع آن را از شهرداری دارند و شهرداری هم دستورالعمل ها را فاقد کارایی می داند.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶ 08 February 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: یکی از مشکلاتی که این روزها مردم لارستان با آن درگیر هستند، جولان سگ های ولگرد یا بلاصاحب در سطح شهر است، با قدم زدن در سطح شهر به ویژه در ساعات انتهایی شب و یا ساعات ابتدای صبح در هر محله‌ای با چندین سگ ولگرد مواجه می‌شویم، سگ‌هایی که گاهی تنها و گاهی به صورت گله ای در حال پرسه و تردد در گوشه و کنار شهر هستند و گاهی سگ‌هایی به صورت گله‌ای تردد دارند آن قدر احساس قدرت می‌کنند که در مکان‌های پرجمعیت نیز به کودکان، نوجوانان، زنان حمله‌ور شوند.

اگر چه سگ‌ها همواره موجوداتی وفادار و باهوش شناخته می شوند که از قدیم در کنار انسان زندگی می کرده و در دامداری، نگهداری گله به انسان کمک می کردند اما به نظر می رسد جای آنها در شهر نیست، زندگی شهری الزامات خاص خود را دارد و تردد سگ‌های بدون صاحب که اغلب هم گرسنه هستند، می تواند آرامش و بهداشت جسم و روان مردم را به خطر بیاندازد و عامل بیماری باشد.

تحقیقات حاکی از شناسایی حدود ۵۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و سگ سخن می گوید که خطرناک ترین آن بیماری هاری و بیماری های دیگری مانندتب مالت، سارقوپتیک، سالمونز است و باید به فکر این موضوع بود.

با توجه به حساسیت موضوع سلامت شهروندان و نیز توجه به حق زندگی برای حیوانات، خبرنگار فارس پای گلایه ها و صحبت عده ای از شهروندان نشست و از سوی دیگر موضوع را با شهردار لار و مسؤول خدمات شهری شهرداری لار در میان گذاشت تا پاسخ آن ها را نیز بشنود.

گلایه شهروندان از حمله سگ بدون صاحب به یک نوجوان تا جولان سگ هایی که به آسایش مردم چنگ می زند

یکی از شهروندان لاری از حمله سگهای ولگرد به فرزند نوجوانش سخن گفته و بیان کرده است: پسرش در هنگام روز به خیابان رفته است و با حمله سگها مواجه شده است که سبب جراحاتی به بدنش شده است و او را به بیمارستان منتقل کرده است.
این شهروند می گوید ما از مسؤولان تقاضا داریم قبل از اینکه این قبیل اتفاقات در سطح شهر بیشتر شود به فکر بیفتند و چاره ای بیندیشند.

یکی دیگر از شهروندان لار از سلب آسایش و آرامش مردم توسط سگ ها چنین می گوید: مدتی است تعداد سگ ها در کوچه و خیابان های شهر لار زیاده شده است روزها از ترس جولان آنها جرأت بیرون آمدن را نداریم و شب ها هم از سر وصدای سگ ها خواب و آرامش نداریم.

این شهروند ادامه می دهد: ما مخالف حق زندگی حیوانات نیستیم که برخی تصور کنند وقتی ما این سخن ها را می گوییم حامی حقوق حیوانات نیستم اتفاقا حق حیوانات زندگی در محیط مخصوص خودشان است نه اینکه آنها را در شهر نگه داریم به این دلیل که حامی حقوق حیوانات هستیم.

شهروند دیگری از معضل رفت وآمد آزادانه سگ ها در سطح شهر و وحشتی که به جان مردم انداخته است می گوید: حضور این سگ ها در سطح خیابان و معابر وحشت به دل مردم انداخته است خانواده ها جرأت فرستادن بچه هایشان در کوچه را ندارند، یا آن دسته از افرادی که در این روزهای خوش و آب هوای لار عادت به پیاده روی شبانه دارند وقتی یکی دوبار گله سگ ها را دیده اند که بر سر راهشان سبز شده اند دیگر قید پیاده روی را زده اند و زندگی مردم مختل شده است مسؤولان باید در این زمینه فکری بکنند.

مسؤولین در کدام قسمت شهر هستند که سر وصدای سگ های بلاصاحب به گوششان نمی رسد؟!

یکی دیگر از شهروندان از سر وصدای سگ ها در ساعات شب گلایه کرده و گفته است: صدای زوزه و ناله سگ ها در شب امانمان را گرفته است از هرکسی از دوست و فامیل در این شهر می پرسیم همه از این موضوع گلایه دارند اما نمی دانم مسؤولان در کدام نقطه از این شهر هستند که این صداها به گوششان نمی رسد،ما که جزء بزرگسالان محسوب می شویم از صدای این گله سگ ها بی خواب شده ایم چه برسد به خانواده هایی که نوزاد و فرزند خردسال دارند.

جمع آوری سگ های بلاصاحب از وظایف قانونی شهرداری است

پس از بررسی معضل افزایش سگ های بلاصاحب در شهر لار و شنیدن سخنان شهروندان به دنبال پاسخ به این سؤال که جمع آوری سگ های بلاصاحب بر عهده کدام ارگان است به ماده ۵۵ قانون شهرداری ها رسیدم در بند ۱۵ ماده ۵۵ جمع آوری حیوانات بلاصاحب از وظایف شهرداری دانسته شده است و در آن چنین آمده : «جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماریها به وزارت بهداری و موسسات بهداشتی و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاهداشتن بیماران مبتلاء به امراض ساریه و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب ودفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا و گردش چارپایان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات.»

سگ های بلاصاحب نه فقط در لار که در همه شهرها معضل است

به سراغ شهردار لار رفتم تا موضوع را از وی پیگیری کنم و از اقدامات شهرداری لار در زمینه کارهایی که برای جمع آوری حیوانات بلاصاحب و تأمین آسایش مردم انجام داده اند جویا شوم.

شهردار لار گفت: بحث سگ های بلاصاحب از معضلاتی است که تمام شهرهای کشور با آن مواجه هستند، ما در سطح چهار شهرستان لارستان،خنج،گراش واوز با تشکیل شورای وحدت مسئله جمع آوری سگ های ولگرد را در دو جلسه مطرح کردیم اما به نتیجه قطعی نرسیدیم.

نوازالله شریفی با اشاره به دستورالعمل زنده گیری سگ های بلاصاحب اظهار داشت: دستورالعمل ها بر زنده گیری سگ ها و عقیم سازی آنها و نگهداری جداگانه سگهای نر و ماده تأکید دارد،با توجه به این دستورالعمل نگهداری این تعداد بالا از سگ ها مسلمأ بار هزینه گزافی را به دنبال دارد.

وی افزود: یک نمونه از این فعالیت در شهرداری اوز انجام شد اما اذعان دارند که این روش کارایی مؤثری نداشته است و بار هزینه زیادی را تحمیل کرده است و از طرف دیگر می گویند اگر چه تعدادی از سگ های بلاصاحب را زنده گیری کرده اند اما از تعداد سگ های بلاصاحب کاسته نشده است بلکه به دلایلی مانند آمدن سگ ها از شهرها و روستاهای همجوار این معضل همچنان برجا است.

مقدمات تدارک پناهگاه برای سگ های بلاصاحب توسط شهرداری در حال انجام است

شهردار لار از تدارک مقدمات زنده گیری سگ ها توسط این شهرداری سخن گفت و بیان داشت: با تهیه یک قطعه زمین در سایت زباله و فنس کشی اطراف آن و تهیه یک وانت بار جهت زنده گیری سگ ها در تلاشیم که طی یک تا دو هفته آینده این موضوع به سرانجام برسد و به جمع آوری تعدادی از قلاده سگ ها را جمع آوری کنیم.

شریفی با اشاره به سخنان انجمن حامی حقوق حیوانات درخصوص رهاسازی این سگ ها اشاره کرد و گفت در این خصوص انجمن حاوی حقوق حیوانات هم صحبت هایی دارند که لازم است به آن توجه شود.

شهردار لار عنوان داشت: یکی از اقداماتی که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند این است که زباله های خود را در ساعت مقرر جلوی درب خانه قرار دهند، قرار دادن غذا در جلوی خانه سبب عادت حیوانات برای دسترسی به غذا و نزدیک شدن به خانه ها و شهروندان شده است که در این مورد لازم است شهروندان همکاری داشته باشند‌،چرا که ممکن است این حیوانات ناقل بیماری باشند.

جمع آوری سگ های بلاصاحب نیاز به همکاری همه ارگان ها با شهرداری دارد

مسؤول خدمات شهری شهردار لار درباره حمله سگ های ولگرد به یکی از شهروندان گفت: در شهرک بوستان لار یک مورد حمله سگ های ولگرد به یک شهروند اتفاق افتاد و در جلسه پرسش و پاسخ مسؤولان و شهروندان که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود این موضوع را با ما در میان گذاشتند، از این اقدام بسیار ناراحت هستیم و به دنبال اقدام برای رفع این معضل هستیم اگرچه که لازم است سایر ارگان ها با شهرداری همکاری داشته باشند.

منتظری افزود: با توجه به دستورالعمل زنده گیری سگ ها این معضل پیچیده تر شده است و نیاز به امکانات وسیع و بودجه مناسب دارد قبل از وقوع سیل در دی ماه مقداری از امکانات و زیرساخت ها برای نگهداری سگ های بلاصاحب توسط شهرداری فراهم شد که متأسفانه بخشی از آن بر اثر سیبلاب آسیب دید اما در تلاشیم به زودی این سرپناه تهیه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار