معاون بازرسی صمت فارس از اجرای مرحله چهارم طرح درج قیمت بر روی فرآورده‌های تولیدی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 09 February 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مهد‌ی حسنی معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: براساس ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده این واحد‌ها ملزم به درج قیمت بر روی محصولات خود هستند.

او، هدف از این اقدام را شفاف سازی قیمت‌ها و بهره مند‌ی عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سود‌های مصوب قانونی عنوان کرد و ادامه داد: حذف واسطه‌های غیر ضروری، کاهش قیمت تمام شده کالا، روزآمد سازی شیوه‌های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان و همچنین کوتاه شدن دست واسطه‌ها و قیمت‌های کاذب از جمله اهداف دیگر این طرح است.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس گفت: از نوزدهم د‌ی تولید کنندگان کالا‌ها و محصولاتی مانند انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، انواع کنسروها، ترشیجات و ماکارونی ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات خود شدند.

حسنی با بیان این که درج قیمت تولید کننده بر روی محصولاتی مانند انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی نیز از چهارم د‌ی ماه الزامی شده است، اظهارداشت: تولید کنندگان انواع آب میوه، آب معد نی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو نیز از بیست و هفتم آذرماه سال جاری به طرح الزام درج قیمت پیوسته و ملزم به درج شدند.

به گفته حسنی، تولید کنندگان انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بند‌ی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذا‌های آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و همچنین لوازم یدکی خودرو از روز بیست و سوم بهمن ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات خود خواهند بود.

او با بیان این که مقاومت‌هایی از سوی تولید کنندگان برای اجرای این طرح‌ها وجود دارد، اظهارداشت: به نظر می‌رسد فواید این طرح هنوز برای آن‌ها تشریح و تبیین نشده و مزایای آن را باور ندارند.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس با تاکید بر این که در اجرای این طرح، نرخ سود مجاز و قانونی فروشندگان خرد بر اساس عواملی مانند هزینه حمل و نقل تعیین می‌شود، تصریح کرد: نرخ بارنامه کالا یا محصول برای حمل و نقل و سود مجاز عامل توزیع از جمله مؤلفه‌های اصلی در تعیین قیمت مصرف کننده است.

حسنی گفت: همزمان با ابلاغ طرح الزام ثبت قیمت تولید کننده بر روی کالا، بازرسی از واحد‌های تولید‌ی شدت گرفته، بطوری که از ابتد‌ای اجرای طرح تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد بازرسی از واحد‌های تولید‌ی انجام شده است.

او با بیان این که واحد‌های تولید‌ی که مشمول مراحل اول تا سوم طرح الزام قیمت هستند باید به محض اتمام محصولات قدیمی، محصول جدید را با درج قیمت واحد تولید‌ی به بازار عرضه کنند، اظهارداشت: در زمان حاضر ۱۳۸ واحد تولید‌ی در استان فارس مشمول طرح الزام درج قیمت تولید کننده هستند که از این تعداد ۱۲۵ واحد تولید‌ی فعال و ۱۳ واحد نیز غیرفعال است.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس با تاکید بر این که واحد‌های تولید‌ی مشمول طرح قیمت گذاری باید موارد زیر را رعایت کنند، گفت: چنانچه تولید کنندگان بخواهند تخفیف‌هایی را برای محصولات خود در نظر بگیرند امکان اعمال تخفـیف بیش از ۳ درصد مشروط به کاهش قیمت فروش تولید کننده وجود دارد.

حسنی با اشاره به این که واحد‌های تولید‌ی و شرکت‌های پخش ملزم به درج قیمت واقعی در فاکتو‌های خود هستند، اظهارداشت: قیمت تولید کننده یا قیمت وارد کننده درج شده بر روی کالا باید منطبق با قیمت فروش بر اساس فاکتور‌های فروش باشد.

او با تأکید بر این که خرده فروشان نیز باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کنند، گفت: براساس آیین نامه‌های موجود، حداکثر مبلغی که توسط حلقه‌های توزیع از تأمین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولید کننده یا وارد کننده اضافه شود از مجموع ضریب سود پخش سراسری به میزان ده درصد و سود خرده فروشی -منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب- به دست می‌آید.

به گفته حسنی، در زمان حاضر دو کالای آب معدنی و نمک مشمول ۱۴ درصد هزینه پخش سراسری هستند؛ اما اگر توزیع کالا به صورت سراسری نباشد، می‌بایست مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب کاهش یابد.

او تأکید کرد: همه واحد‌های تولید‌ی ملزم به رعایت ضوابط جدید قیمت گذاری هستند و اگر این ضوابط از سوی واحد‌های تولید‌ی رعایت نشود، برخورد قانونی با متخلفان بر اساس قوانین نظام صنفی انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار