ابوالفضل نیکوسیر معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در ماه‌های گذشته ۸۱ کودک زیر ۶ سال و ۵۷ کودک ۶ تا ۱۲ سال به دلیل مسمومیت به بیمارستان‌های جهرم مراجعه داشته اند که علت این مسمومیت‌ها به ترتیب مربوط به گزیدگی‌ها که بیشترین آن (عقرب گزیدگی)، مواد شیمایی که بیشترین آن (شوینده‌های خانگی)، دارویی، مخدر (شربت متادون)، غذایی و گیاه سمی بوده.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ 16 February 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ابوالفضل نیکوسیر معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در ماه‌های گذشته ۸۱ کودک زیر ۶ سال و ۵۷ کودک ۶ تا ۱۲ سال به دلیل مسمومیت به بیمارستان‌های جهرم مراجعه داشته اند که علت این مسمومیت‌ها به ترتیب مربوط به گزیدگی‌ها که بیشترین آن (عقرب گزیدگی)، مواد شیمایی که بیشترین آن (شوینده‌های خانگی)، دارویی، مخدر (شربت متادون)، غذایی و گیاه سمی بوده.

او گفت: تعداد ۲۲ و ۳۰ کودک زیر ۶ سال در شهرستان به ترتیب دچار مسمومیت با گزیدگی عقرب و مواد شوینده خانگی شده اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: یکی از حادثه‌های پرتکرار در مناطق گرمسیر، عقرب گزیدگی است. نیش عقرب بسته به نوع آن می‌تواند بی خطر یا حتی کشنده باشد. برای پیشگیری از مسمومیت کودکان با گزیدگی حشرات، والدین باید از انباشتن سنگ، چوب، علوفه و موارد مشابه در اطراف محیط مسکونی به مدت طولانی خودداری نموده و سوراخ‌ها و حفره‌های اطراف ساختمان را مسدود کنند.

به گفته او؛ مسمومیت با شوینده‌های خانگی از دیگر مسمومیت هاست که هر سال چه در کودکان و چه در بزرگسالان با آن مواجه هستیم. به خصوص هنگام نزدیک شدن به سال جدید و انجام خانه تکانی ها، آمار مراجعه افراد به بیمارستان‌ها به خاطر مسمویت با شوینده‌های خانگی افزایش میابد. مسمومیت گوارشی در کودکان به علت مواد شیمیایی خطرناک مانند نفت و مواد پاک کننده شایع‌تر است که باید دور از دسترس آنان باشد. هرگز نباید ظرف شوینده‌های خانگی را به ظرف‌های دیگر مانند بطری‌های نوشابه انتقال داد و از مخلوط کردن آن‌ها به شدت خودداری شود.

نگار قناعتیان، کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به مسمومیت دارویی در کودکان گفت: در موارد مسمومیت‌های دارویی کودکان، ممکن است کودک به علت طعم مطلوب یک شربت که برای بیماری به خصوصی تجویز شده و والدین مقدار معینی از آن را هر از چند ساعت به او می‌دهند، ترغیب شود مقدار زیادی از آن را یک جا مصرف کند.

در مورد شربت‌های آهن و مولتی ویتامین گزارشات متعددی از این نوع مسمومیت شده. همچنین در خانواده‌هایی که یکی از افراد در حال ترک اعتیاد بوده و شربت متادون مصرف می‌کند، بلع مقدار اندکی از این شربت هم برای کودکان بسیار خطرناک است.

به طور کلی توصیه می‌شود که تمامی دارو‌ها و به خصوص شربت‌ها را از دید و دسترس کودکان خود دور نگه دارید و حتی الامکان از مصرف دارو در حضور کودک خودداری کنید. چرا که کودکان مقلد رفتار والدین خود هستند و ممکن است بعدا دور از چشم شما به دلیل جذابیت ظاهری فرآورده‌های دارویی آن‌ها را به دهان ببرند.

همچنین در صورت استقبال کودک از طعم یک فرآورده که برایش تجویز شده حتما به او متذکر شوید که این دارو است و به هیچ عنوان بدون اجازه والدین نباید مانند آبمیوه یا غذا‌های دیگر آن را مصرف کند.

او گفت: مسمومیت غذایی از دیگر مسمومیت‌های شایع در کودکان است و مسمومیت با سم بوتولیسم به دنبال مصرف کنسرو‌های غذایی خانگی یا فرآوری شده در بزرگسالان و کودکان دیده می‌شود. رعایت الزامات تغذیه‌ای جهت پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی و به طور خاص بوتولیسم حائز اهمیت است. کنسرو‌ها حتما قبل از باز شدن بیست دقیقه در آب جوش، جوشانده شوند. دقت شود که باکتری بوتولینیوم در محیط بی هوازی و بدون اکسیژن کنسرو‌ها فعالیت کرده و تولید سم می‌کند و در همان فضای خلأ نیز به وسیله حرارت از بین می‌رود. در مورد لبنیات و به طور خاص پنیر‌های محلی با توجه به اینکه در یک محیط بی هوازی تولید و نگه داری می‌شوند نیز امکان آلودگی با بوتولیسم مطرح است؛ لذا باید در نحوه نگهداری و مصرف دقت شود.

به گفته او؛ جهت پیشگیری از ابتلا به انواع مسمومیت‌های غذایی رعایت این دستور طلایی بسیار کمک کننده است؛ پختن غذا در روز و خوردن آن در همان روز. نگه داشتن غذا‌های پخته شده و حرارت دیده در فضای اتاق بیش از دو ساعت و یا گرم کردن چندباره آن‌ها امکان ابتلا به انواع مسمومیت‌های غذایی را بیشتر می‌کند؛ از این رو بهتر است غذا‌ها به صورت روزانه طبخ و مصرف شوند.

قناعتیان گفت: محدوده سمیت زایی محلول اکالیپتوس در مسمومیت خوراکی از مقادیر بیشتر از ۴ سی سی در برخی منابع تا دوز کشنده ۰.۰۵ الی ۰.۵ سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن در بزرگسالان ذکر شده است و این به آن معنی است که خطر بروز مسمومیت و حتی مرگ با مقادیر کم خوراکی هم وجود دارد.

گر چه ممکن است برخی از کودکان پس از خوردن محلول اکالیپتوس بدون علامت باشند، ولی گزارش شده که مصرف خوراکی به اندازه یک قاشق چای خوری هم می‌تواند سبب بروز علائم مسمومیت حاد در بیماران شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار