برخی باور‌های غلط از ابتدای شیوع همه گیری کرونا، مانع رسیدن جامعه به سطحی مناسب از ایمنی در برابر این بیماری شده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 20 February 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس مدیریت سلامت جمعیت علوم پزشکی شیراز گفت:از زمان آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در کشور‌های مختلف و به دلیل سطح فراگیری این بیماری در دنیا، مخالفت‌هایی با دیدگاه‌های متفاوت مطرح شده است.
او با یادآوری اینکه هفته ملی سلامت مردان ایرانی، امسال بر اهمیت مشارکت مردان در واکسیناسیون علیه کرونا، تاکید دارد، گفت: یکی از مسائل مهم که به نوعی مانع رسیدن جامعه به سطح مناسبی از ایمنی می‌شود، موضوع نظریه توطئه و طرح ادعا‌هایی علیه واکسیناسیون همگانی بر پایه همین نظریه است.
حیدری ادامه داد: اغلب افرادی که ادعا‌های ضد واکسیناسیون را منتشر می‌کنند، سوابق علمی و پزشکی ندارند و در بسیاری موارد، ادعا‌های مطرح شده هم دور از ذهن به نظر می‌رسد. اکثر این ادعا‌ها درصدد القای بی خطر نبودن واکسن‌ها و متقاعد کردن دیگران به وجود نظریه توطئه هستند.
این کارشناس مدیریت سلامت جمعیت گفت: مبنای غالب تئوری‌های توطئه واکسن ستیزان، تردید در نیت شرکت‌های داروسازی است و القای این باور است که واکسیناسیون عملی غیرضروری و تنها راهی برای سودآوری شرکت‌های داروسازی یا حتی روشی برای کنترل افکار عمومی از سوی دولت هاست.

سابقه اطلاعات غلط قبلی در مورد واکسن

او گفت: نگاه دیگری نیز در بین مخالفان واکسیناسیون وجود دارد که از یک مقاله پزشکی در سال ۱۹۹۸ در ژورنال پزشکی لنست (The Lancet) ریشه گرفته است. نگارنده در آن مقاله ادعا کرده بود که ربط مشخصی بین واکسیناسیون (واکسن سه گانه سرخک، اوریون و سرخجه (MMR)) و خطر ابتلا به اوتیسم وجود دارد.

حیدری ادامه داد: بعد‌ها مشخص شد که این پزشک بریتانیایی، با دستکاری داده ها، شواهد مربوط به مطالعه خود را جعل کرده بوده و مقاله او نیز از ژورنال حذف شد و بررسی‌های بعدی ادعای او را مردود کرد، اما اثری که این مقاله در پرهیز از واکسیناسیون در جوامع گوناگون به جا گذاشت، انکارناپذیر است.

کارشناس سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز گفت: به موازات تبلیغ برای این پژوهش دستکاری شده، میزان واکسیناسیون کاهش و نرخ ابتلا به سرخک و اوریون در ایالات متحده، بریتانیا و آلمان و دیگر کشور‌ها افزایش یافت.

وحشت از ناباروری

او ادامه داد: گروهی از مخالفان واکسن تئوری‌های توطئه را به این شکل مطرح می‌کنند که نیت برخی تولیدکنندگان واکسن در موسسات خارجی کم کردن و یا از بین بردن جمعیت‌هایی خاص در سطح دنیا با ایجاد ناباروری است که این ایده به هیچ وجه ریشه علمی ندارد.

حیدری خاطرنشان کرد که واکسن‌های کرونا در سراسر دنیا استفاده می‌شود و آثار یکسانی بر انسان دارد و بروز عوارض آنهم تنها در یک گروه خاص، منطقی نیست.

ترس از تغییر ژنتیکی

حیدری گفت: در نقاط دیگر جهان شایعاتی در مورد واکسن کرونا عنوان شده که از آن جمله می‌توان به ترس از تغییر DNA انسان و قرار گرفتن ریز تراشه در بدن برای ردیابی اطلاعات افراد اشاره کرد؛ اما این شایعات همه بدون اساس است. واکسن‌ها حتی آن دسته که با به کار گیری تکنولوژی‌های ژنتیکی ساخته شده است، تغییری در ساختار ژنتیکی انسان ایجاد نمی‌کند و ریز تراشه‌ای با واکسن وارد بدن نمی‌شود.

این کارشناس مدیریت سلامت گفت: به طور کلی باید بدانیم بسیاری از افراد در مورد واکسن پرسش‌هایی دارند که در صورت دریافت پاسخ، شک آن‌ها به انجام واکسیناسیون برطرف می‌شود. برای پاسخ این پرسش‌ها باید به منابع معتبر مراجعه کرد. در پایگاه خبری رسمی وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی https://behdasht.gov.ir/FAQ به پرسش‌های رایج در مورد واکسن کرونا پاسخ داده است.

آنچه ما در مورد واکسن کووید۱۹ باید بدانیم

کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم ارتقاء آگاهی پیرامون واکسن کرونا، گفت: یک نکته مهم اینست که واکسن کرونا، به انسان در زمینه پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹، ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از این بیماری کمک می‌کند. در مورد گونه امیکرون دریافت نوبت سوم واکسن به میزان بالایی موثر بوده است.

او با یادآوری اینکه دریافت واکسن کووید۱۹ ما را به کرونا مبتلا نمی‌کند و تست تشخیصی هم بعد از دریافت واکسن، مثبت نمی‌شود، اضافه کرد: دریافت واکسن علاوه بر اینکه به خود ما کمک می‌کند، به اطرافیان ما هم کمک می‌کند که کمتر با ویروس مواجه شوند.

حیدری با اشاره به اینکه واکسیناسیون وقتی کامل است که دست کم دو هفته از نوبت سوم دریافت واکسن گذشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر ما به طور کامل واکسینه شده باشیم، می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌های قبل را از سر بگیریم، اما هنوز احتیاج به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی داریم، به ویژه در وضعیت کنونی که با شیوع گسترده بیماری در سطح کشو مواجه هستیم.

این کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، ضمن یادآوری اینکه بعد از تزریق واکسن ممکن است دچار عوارض شویم، خاطرنشان کرد که این عوارض طبیعی و ناشی از واکنش سیستم ایمنی ما در مقابل واکسن است و در عرض چند روز برطرف می‌شود.

حیدری همچنین یادآور شد: واکسن‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد برای انجام آزمایش روی انسان نیست. این واکسن‌ها در مطالعات کارآزمایی بالینی بررسی شده و تاثیر و سلامت آن‌ها مورد تائید قرار گرفته است.

کارشناس مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که حتی اگر در گذشته مبتلا به کووید۱۹ شده ایم، باز هم لازم است واکسن دریافت کنیم. واکسیناسیون ایمنی بهتر و پایدارتری به ما می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار