مسجد نصیرالملک معروف به مسجد صورتی یکی از آثار ملی پرافتخار کشور عزیزمان است که توجه عکاسان زیادی را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 20 February 2022

وقتی کسی بحث معماری تاریخی را مطرح می‌کند، طاق‌های زیبا، مناره‌های بلند، مجسمه‌ها و دیوارهای سنگی را تصور می‌کنیم؛ اما احتمالاً بیشتر ما به رنگ‌های روشن و زنده به‌کار برده شده در این بناها فکر نمی‌کنیم. مسجد نصیرالملک یک استثنای برجسته و قوی برای تفکر بی‌رنگ بودن بناهای تاریخی است. از پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ این مسجد گرفته تا دیوارهای آن که مجموعه‌ای از کاشی‌های هندسی رنگارنگ زیبا و پرنشاط است، این بنا نمونه کاملی از رنگ‌بازی چشم‌نواز در بناهای تاریخی ایران را به نمایش می‌گذارد.

ساخت این مسجد به دستور میرزا حسنعلی نصیرالملک (از اشراف و اربابان سلسله قاجار) و به معماری میرزا رضا کاشی‌گر و حاج محمد‌حسن معمار در شیراز به تاریخ ۱۲۹۴ ه‍. ق. آغاز شد و در تاریخ ۱۳۰۵ ه‍. ق. به پایان رسید.

شیشه‌های رنگی به‌ کار برده‌شده در این اثر ثبت‌شده ملی ایران بازی باشکوهی از نور را در کف مسجد ایجاد می‌کنند و نام «مسجد صورتی» را برای آن به ارمغان می‌آورند. تمام این رنگ‌ها و زیبایی‌ها عکاسان را به ثبت زیبایی آن دعوت می‌کند. این اثر هنری و معماری بی‌نظیر دارای بسیاری از عناصر معماری سنتی اسلامی مانند طاق‌های ایوان و یک حوض مرکزی برای وضو گرفتن است؛. پنجره‌های شیشه‌ای رنگی به‌کاررفته در مسجد صورتی نسبتاً کمیاب هستند؛ تنها چند مسجد دیگر، مانند مسجد الأقصی و مسجد آبی در استانبول، پنجره‌های این‌چنینی دارند.


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

 


مسجد نصیرالملک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار