بررسی میدانی از فروشگاه‌های کلانشهر شیراز و مجتمع بازرگانان شیراز (بازار بنکداران)، گویای گرانی قیمت برنج و گوشت قرمز در بازار این شهر است که متاسفانه شهروندان برای خرید با چالش جدی رو به رو هستند و مردم در حالی به استقبال سال نو می‌روند که نگرانی از گرانی اجناس به خصوص کالا‌های اساسی مورد نیازشان دارند.
کد خبر: ۱۰۳۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴ 22 February 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این روز‌ها در حالی مسئولان از نظارت بر بازار و طرح‌های تنظیم بازار سخن می‌گویند که شاهد کمبود و یا افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی در بازار هستیم. با توجه به فرا رسیدن ماه اسفند، سال جدید نوروز 1401 و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد غذایی انتظار می‌رود که اقلام کالا‌های اساسی خانوار‌ها از جمله برنج، روغن، میوه و گوشت کمبود و یا افزایش قیمت نداشته باشد.

بررسی میدانی خبرنگار تسنیم از فروشگاه‌های کلانشهر شیراز و مجتمع بازرگانان شیراز (بازار بنکداران)، گویای گرانی قیمت برنج و گوشت قرمز در بازار این شهر است که متاسفانه شهروندان برای خرید با چالش جدی رو به رو هستند و مردم در حالی به استقبال سال نو می‌روند که نگرانی از گرانی اجناس به خصوص کالا‌های اساسی مورد نیازشان دارند.

بازار گرم واسطه‌ها هر ساله پیش از ایام نوروز رونق می‌گیرد، فرقی هم نمی‌کند پوشاک باشد یا سبد‌های میوه! از هر جایی گود ورود در میدان برای خود باز می‌کنند تا از این از فرصت، نمدی عایدشان شود.

یک اسفندماه سال جاری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که کمیسیون کشاورزی به موضوع قیمت میوه‌های شب عید ورود کرده و در صورت مشاهده تخلف و اخلال در روند بازار برخورد قانونی خواهد شد.

محمدجواد عسکری در رابطه با ساماندهی بازار میوه شب عید و برخورد قاطعانه با متخلفان احتمالی این موضوع گفت: با توجه به اینکه ابهامات موجود در قیمت میوه شب عید موجب نگرانی مردم شده بود، از رئیس سازمان تعاونی و روستایی کشور و معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دعوت کردیم تا با حضور در کمیسیون کشاورزی در خصوص ابهامات موجود توضیحات خودشان را ارائه کنند.

به گفته نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی، در جلسه گذشته کمیسیون کشاورزی مقرر شد، 50 هزار تن سیب، حدود 50 هزار تن هم پرتغال تامسون شمال کشور و پرتغال والنسیا جنوب کشور با قیمت مصوب خریداری شود، از طرفی هم مقرر شد روندخرید، نگهداری و سورتینگ میوه‌های شب عید شکل بگیرد.

وی می‌گوید: متاسفانه مجموعه سازمان تعاونی و روستایی کشور به موقع برای خرید محصولات از باغداران اقدام نکرده بود و این یکی از ایرادات وارده به مجموعه مذکور بود که مسئول مربوطه نیز توضیحات خودشان را در این خصوص ارائه کردند.

عسکری گفت: ایراد دیگری که در حوزه میوه شب عید بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد شده قیمت خرید محصولات است، به عنوان مثال قیمت خرید یکی از میوه‌ها حدود 8500 تومان بوده، اما قیمت فروش آن 14500 تومان اعلام شده که رقمی غیر واقعی بوده و حتما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه هنوز هیچ تصمیمی برای قیمت فروش میوه‌های شب عید گرفته نشده و این مبلغ باید در شورای تنظیم بازار تعیین شود. همچنین برای خرید پرتغال والنسیا از مناطق جنوب کشور نیز هر چه سریع‌تر باید روند خرید، حمل و نقل و سورتینگ زده شود تا مشکلی ایجاد نشود.

سهمیه میوه شب عید افزایش یافته است

هدایت‌الله رحیمی مدیرکل تعاون روستایی فارس با بیان اینکه سهمیه میوه شب عید این استان نسبت به پارسال افزایش یافته است، گفت: امسال هم به روال سال‌های گذشته خرید و ذخیره سازی سیب و پرتقال به عنوان پرمصرف‌ترین میوه‌های نوروز آغاز شده است.

وی افزود: بخشی از عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در ایام پایانی سال و همچنین تعطیلات نوروز 1401 با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در غرفه‌های منتخب و بخشی دیگر به صورت هوشمند و با ثبت سفارش به عموم مردم انجام می‌شود.

رحیمی با بیان این که برای ذخیره‌سازی پرتقال هم دو رقم تامسون و والنسیا در دستور کار قرار دارد، گفت: سیب‌های خریداری شده، سورت بند‌ی و بسته بند‌ی شده و در انبار‌های زیر پوشش سازمان تعاون روستایی نگهداری می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی فارس افزود: از نیمه دوم بهمن ماه تا 15 اسفند ماه نیز کار خرید پرتقال والنسیا، سورت بند‌ی و بسته بند‌ی آن آغاز می‌شود.

وی با بیان این که این کار سبب جلوگیری از افزایش قیمت میوه و تعادل بازار میوه در نوروز می‌شود، گفت: سیب و پرتقال ذخیره سازی شده ایام پایانی سال در استان توزیع خواهد شد.

قیمت مصوب آجیل هنوز مشخص نیست

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز با اشاره به وضعیت خشکبار و قیمت آجیل در بازار شب عید شیراز، اظهار کرد: نوساناتی در بازار وجود دارد، اما قیمت مصوب آجیل در بازار هنوز مشخص نشده است و طی روز‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مجید جوانمردی با بیان اینکه در آستانه شب عید در مجتمع بازرگانان شیراز کمبودی در مواد غذایی و اقلام اساسی وجود ندارد، تاکید کرد: کمبودی در عرضه روغن مصرفی و برنج خانوار‌ها وجود ندارد.

همچنین ابراهیم قاسمی مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس نیز گفت: طرح نظارت ویژه ایام پایانی سال از اول اسفندماه آغاز شده و تا 20 فروردین 1401 ادامه دارد. در این بازرسی‌ها بازدید از مراکز و فروشگاه‌های مرتبط با کالا‌های اقلام اساسی، گوشت قرمز، مرغ، میوه و تره بار، لبنیات و پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و خشکبار، خدمات خشکشویی و قالیشویی و رستوران به صورت ویژه در دستور کار بازرسان قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: این طرح ویژه با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، بسیج اصناف و اتحادیه‌های صنفی در قالب گشت مشترک به انجام می‌رسد و فعالیت بازرسان در 2 بخش رصد و پایش قیمت کالا و خدمات و ماموریت‌های کنترلی، نظارتی و اجرایی است که در بازرسی‌های مستمر، فعالیت واحد‌های صنفی را در چهارچوب قوانین نظام صنفی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش تسنیم چه سازوکاری برای تثبیت قیمت‌های فعلی در دستور کار متولیان بازار قرار دارد. آیا امیدی برای بهبود شرایط و کاهش قیمت‌ها در آینده است؟! با این وجود ما همچنان پیگیر این موضوع خواهیم بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار