به رغم اینکه بسیاری از مردم و مسئولان بر این باورند که فارس یکی از قطب‌های گردشگری سلامت به شمار می رود اما واقعیت این طور نیست و شیراز مدتی است نتوانسته در این بخش موفق عمل کند و در این خصوص یزد گوی سبقت را از فارس ربود .
کد خبر: ۱۰۳۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳ 23 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: با بررسی از اقدامات مسئولان در حوزه گردشگری به خوبی می توان فهمید که در سال های گذشته هیچ تلاشی برای تامین و فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری در استان فارس و شهر شیراز نشده است.

به رغم اینکه بسیاری از مردم و مسئولان بر این باورند که فارس یکی از قطب‌های گردشگری سلامت به شمار می رود اما واقعیت این طور نیست و شیراز مدتی است نتوانسته در این بخش موفق عمل کند و در این خصوص یزد گوی سبقت را از فارس ربود .

حمایت مسئولان استان از گردشگری شعاری است

آن طور که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس می گوید: مسئولان استان تنها در حد شعار از گردشگری حمایت می کنند.

محمود فخری با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان فارس همواره برای انجام اقدامات و فعالیت ها در حوزه گردشگری چشم‌شان به نامه‌های ارسالی از تهران دوخته شده ، می افزاید: قطعا مسئولان می توانند با توجه به نکات و بخشنامه های ارسالی بعضی از فعالیت‌شان را به موضوعاتی که باعث حل شدن مشکلات استانی و منطقه ای در حوزه گردشگری می شود، توجه داشته باشند.

مشکلات گردشگری استان با درایت مسئولان حل شدنی است

فخری با اشاره به اینکه حدود 40 الی 50 درصد مشکلات گردشگری استان با درایت مسئولان ارشد استان حل شدنی است، می گوید: به نظرم قبل از هر چیز باید دلایل عقب ماندگی گردشگری شیراز از شهرهایی مانند اصفهان و یزد آسیب شناسی شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس در ادامه با بیان اینکه با بررسی و مقایسه از میزان و احداث تعداد هتل در استان هایی مانند یزد و شیراز از 10 سال گذشته تاکنون می توان رونق و توجه مسئولان به مقوله گردشگری را به راحتی متوجه شد می گوید: دلیل عقب ماندگی شیراز و فارس از صنعت گردشگری نسبت به دیگر استان ها و شهر ها از نکات قابل توجه و تامل است.

وی با اشاره به اینکه استان هایی که در بخش گردشگری موفق بودند نگاهشان به موضوعات و بخشنامه های کشوری نبوده است می گوید: قطعا استان های موفق در بخش گردشگری مشکلات‌شان را به صورت استانی در حوزه گردشگری مرتفع کرده اند.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر فاصله شهر اصفهان تا فرودگاه امام خمینی حدود سه ساعت و نیم است می گوید: اما در شیراز یک فرد باید از نقطه مرکزی شهر تا فرودگاه حدود یک ساعت در مسیر باشد.

مسئولان اصفهان نگاه بخشنامه ای به صنعت گردشگری ندارند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان استان اصفهان نگاه بخشنامه ای به صنعت گردشگری ندارند، می افزاید: قطعا مسئولان ارشد استان اصفهان در مرحله نخست با توجه به موضوع ظرفیت های گردشگری این استان اقدامات و زیر ساخت های این صنعت را فراهم می کنند.

وی اعتقاد دارد که صنعت گردشگری در کشور و استان باید یک متولی داشته باشد و این در حالی است که بخش‌های گردشگری ادارات باید فعالیت‌شان را زیر نظر متولی اصلی گردشگری انجام دهند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس با اشاره به اینکه تعداد زیادی از اقامتگاه ها، هتل ها، مهمانسراها متعلق به ارگان ها و ادارات دولتی است، می گوید: تمام بانک ها و ادارات با ایجاد این اقامتگاه ها و جهت فعالیت های رفاهی مصوبه ای را از تهران دریافت کرده اند که تابلوهای این اماکن به مرکز آموزشی رفاهی تغییر کند . این سازمان ها اذعان دارند که در کنار این مهمانسراها آموزش می بینند،در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.

دولت رقیب بخش خصوصی است

وی با اشاره به اینکه دولت در بخش گردشگری با بخش خصوصی رقابت می کند، می افزاید: شاهدیم که دولت در این بخش تورهای گردشگری هم برگزار می کند و تازه بدون پرداخت هیچ هزینه ای به اداره مالیات ، در آمد زایی هم می کند ،این مهم سبب شده تا بخش خصوصی نتواند در این بخش با دولت رقابت کند.

 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه دولت سرمایه گذاران و بخش خصوصی حوزه گردشگری را به زمین پاکوب می کنند می گوید: قطعا تمام این عوامل باعث پیشرفت نکردن حوزه گردشگری می شود.

مسئولان با سرمایه گذاران همکاری نمی‌کنند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه نگاه جذب گردشگری در استان فارس بسیار سخت و یک سویه است می گوید: مسئولان و شهرداری، با سرمایه گذاران همکاری نمی‌کنند.

سهراب شرفی  می افزاید: حمایت و همکاری با بخش خصوصی در حوزه گردشگری در فارس و شیراز خوب نیست در حالی که در دیگر شهرها، شهرداری‌ها و استانداری‌ها برای رونق گردشگری تمام قد از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت می کنند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: طبیعی است زمانی که سازمان‌ها و ارگان‌ها در کنار سرمایه گذار باشد بخش خصوصی رشد می کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس می افزاید: افرادی که در استان فارس سرمایه‌گذاری می کنند بعد از گذراندن یک مسیر طولانی پر پیچ و خم با سختی‌هایی مواجه می شوند که در نهایت فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس هم علت فرار سرمایه گذاران را نمی پرسد، می گوید: تاکنون مسئولان هیچ نشستی درباره علت خروج سرمایه گذاران از استان با ما نداشته‌اند.

شرفی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته هیچ زیر ساختی در حوزه گردشگری اعم از هتل، رستوران مجموعه های ورزشی و .... احداث نشده ، بیان می کند: در صورتی که سرمایه گذاران اقدام به ساخت و فراهم کردن زیر ساخت ها کنند با مشکلاتی مانند جریمه، تخلف و ... مواجه می شوند که در نهایت با سر پایین استان را ترک می کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر کدام سازمان ها و دستگاه دولتی ،دست سرمایه گذاران را گرفته و از این قشر به صورت واقعی حمایت می کند، می افزاید: در شرایط فعلی قطعا هیچ فرد و مسئولی به دلیل عدم حمایت و فراری دادن سرمایه گذاران مآخذه نشده است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که 85 درصد مقررات و اختیارات در اختیار دولت است چطور می توان انتظار رونق و حمایت از بخش خصوصی را داشت، بیان می کند: در شرایط فعلی فعالیت بخش خصوصی بسیار سخت و دشوار است و این در حالیست که سرمایه گذاران هیچ تکیه گاهی ندارند.

شرفی با اشاره به اینکه اخذ عوارض زیاد از سرمایه گذاران جهت ساخت و ساز توسط شهرداری سبب شده تا فعالان بخش خصوصی در این بخش با مشکلات متعدد مواجه شوند می گوید: در کجای دنیا به این میزان عوارض و پول برای ایجاد زیر ساخت از سرمایه گذاران دریافت می‌کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه احداث 55 درصد هتل های کشور در شهر مشهد بیانگر توجه ویژه مسئولان این شهر به بخش خصوصی و سرمایه گذاران است می گوید: سهم اندک فارس و شیراز در هتل و ..... از نکاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و این در حالی ست تا زمانی که مسئولان نگاه حاکم و محکومی به بخش خصوصی داشته باشند این بخش در استان رشد نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار