بیماران کرونایی باید تحرک داشته باشند زیرا بی تحرکی مطلق خطری جدی برای ایجاد لخته خون و سکته قلبی در مبتلایان با بیماری‌های زمینه‌ای است.
کد خبر: ۱۰۳۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶ 28 February 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مبتلایان به کرونا به خصوص کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید طی یک ماه بعد از بیماریشان نسبت به علائم و نشانه‌های مشکل قلبی هوشیار باشند. در طی ۱۴ روز اول ابتلا به کرونا خطر سکته قلبی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

جواد ابطحیان متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند که به گفته متخصصان حتی پس از دوران کرونا و واکسیناسیون باید تا ماه‌ها نکات مراقبتی را مد نظر قرار دهند و هر نشانه‌ای را جدی بگیرند.

او گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشترین میزان درگیری و مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا مربوط به کسانی است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و معمولا نیز با شکل شدیدتری از این بیماری دست و پنجه نرم کردند.

ابطحیان گفت: گستردگی دامنه جمعیت مبتلا به بیماری‌های قلبی در دنیا و بویژه ایران که نخستین عامل مرگ در جامعه نیز محسوب می‌شود احتمال آسیب‌پذیری این افراد را در مقابل کرونا بیشتر کرده است.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس مطالعه ایی که روی ۵۰۰۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان صورت گرفته در طی ۱۴ روز اول ابتلا به کرونا خطر سکته قلبی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر شده.

او گفت: ویروس ممکن است مستقیم به سلول قلب حمله کرده و باعث ایجاد نارسایی قلب و التهاب ماهیچه قلب (میوکاردیت) یا پرده‌های قلب (پریکاردیت) شود و پس از ورود ویروس و ایجاد بیماری، متابولیسم و سوخت ساز افزایش یافته، تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب می‌شود و می‌تواند نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

ابطحیان گفت: درگیری قلبی در بیماران کرونایی به شکل افت پمپاژ قلب، درگیری عروق قلب، ایجاد لخته در رگ‌های بدن می‌تواند باشد که این درگیری‌ها خود را به شکل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، سرگیجه و خستگی مفرط نشان می‌دهد.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بیماران کرونایی توصیه به بی تحرکی مطلق نمی‌شود و از طرفی چون بدن در فاز التهابی است بهتر است از انجام فعالیت‌های سنگین در فاز حاد بیماری و همین طور تا چند هفته بعد از بهبودی نیز خودداری شود.

او گفت: همه گرو‌های سنی در معرض خطر هستند اما افراد مسن و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند سابقه عمل قلب، استنت گذاری عروق قلبی، نارسایی قلب و دیابت بیشتر در معرض خطر هستند.

ابطحیان گفت: با کنترل بیماری کرونا می‌توان از ایجاد بروز عوارض جلوگیری کرد و در صورت بروز از شدت آن کاست.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در طی یک ماه بعد از کرونا بیماران مستعد باید نسبت به علائم و نشانه‌های مشکل قلبی هوشیار باشند هر چند که بروز عوارض قلبی بعد از بهبودی شایع نیست و بهترین راه پیشگیری رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون کامل و درصورت بروز علائم مراجعه به پزشک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار