دادخواست ابطال حکم شهردار شیراز در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است و یک عضو شورای شهر هم می‌گوید از آخرین وضعیت این پرونده اطلاعی ندارد اما اگر حکم شهردار شیراز رد شود، شورای شهر سریعا جایگزین معرفی کند.
کد خبر: ۱۰۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ 02 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: احسان اصنافی که در تاریخ 31 شهریور 1400 به عنوان شهردار منصوب شده، همزمان عضو شورای شهر شیراز بوده و این بر خلاف ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای کشور و انتخاب شهرداران است.

حکم شهردار شیراز رد شود، سریعا جایگزین معرفی می‌کنیم

آن طور که خواست خدایی عضو هیأت رئیسه شورای شهر شیراز می گوید: بنده به عنوان عضو شورا تا زمانی که حکم را مشاهده نکنم نمی‌توان صحت و سقم صحبت ها را بپذیرم و در صورتی که حکم آقای شهردار رد شود شورا باید سریعا جایگزین مناسب را انتخاب و معرفی کند.

افسانه خواست خدایی عضو هیأت رئیسه شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه از عملکرد شهرداری شیراز راضی نیستم می‌گوید: متاسفانه عملکرد شهرداری شیراز مورد رضایت بنده نیست.

خدایی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز نتوانسته سطح توقعات و انتظارات شورا را برآورده کند،می‌گوید: اگرچه به دنبال دور بعد انتخابات و پست برای خود و اطرافیانم نیستم اما تمام تلاشم را برای بیان و حل مشکلات مردم به کار خواهم گرفت.

وی با بیان اینکه هرچند که شهرداری باید تصویب طرح و لوایح شهرداری و شورا را در دستور کار قرار دهد، اما در مرحله نخست بایستی نظارتش را بر روی طرح ها و لوایحی که به تصویب می رسد ، افزایش دهد، می گوید: قطعا این مهم یکی از وظایف مهم اعضای شورا به شمار می رود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه زمانی که اعضای شورا پیگیر مصوبات به تصویب رسیده نباشند نمی توان انتظار عملکرد موفق داشت، می گوید: طی صحبتی که درباره آخرین وضعیت شهردار شیراز با آقای اصنافی انجام دادیم وی گفت که هیچ مشکلی برای حکم ام ایجاد نشده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر شیراز با بیان اینکه رضایتی از عملکرد کلی شهرداری ندارم بیان می کند: اعضای شورا هیچ تحقیقی در رابطه با آخرین وضعیت شهردار شیراز انجام ندادند و آقای اصنافی عنوان کردند که حکمش هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه تاکنون مصوبات شورای شهر شیراز آن طور که باید و شاید اجرا و عملیاتی نشده است.

هنوز حکمی در باره وضعیت شهردار شیراز اعلام نشده

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه طبق مصوبه هیأت وزیران سال 97 شرایط احراز شهرداران در این مصوبه مشخص شد می گوید: بخشی از این مصوبه به مدرک، رشته تحصیلی و تخصصی و بخش دیگر این مصوبه به سوابق شهردار باز می گردد.

محمود رضایی کوچی با اشاره به اینکه طبق این مصوبه شهرداران در شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت باید دارای 5 سال مدیریت پایه ای و در شهرهای بالای 10 هزار نفر باید سابقه 5 سال مدیریت میانی را در کارنامه خود داشته باشند، می افزاید: ذکر این نکته ضروری است سوابق تحصیلی هم مشمول سابقه فعالیت در بخش دولتی و هم فعالیت در بخش خصوصی می شود و این در حالی است که کمیسیونی در وزارت کشور وجود دارد که سابقه افراد را معادل سازی می کند.

رضایی با بیان اینکه تعدادی از کاندیدای شهرداری در بخش خصوصی فعالیت داشتند به دلیل سابقه ای مناسب این فعالیت در بخش دولتی هم تطبیق داده شد، می افزاید: در استان فارس همواره کوشیدیم که شهرداران را طبق ضوابط و مقررات انتخاب شوند.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه انتخاب شهردار کلانشهر ها بر عهده وزارت کشور است نه استانداری ها بیان می کند: در همین راستا وزارت کشور پس از بررسی های دقیق حکم شهرداران را صادر می کند.

رضایی در ادامه با بیان اینکه در صورتی که افراد معترض به انتخاب شهردار باشند می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری شکایت خود را اعلام کنند، می گوید: دیوان عدالت اداری پس از بررسی های اقدام به تصمیم گیری می کند و این در حالی است که حکم دیوان عدالت اداری برای تمام افراد لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه هنوز حکمی در رابطه با وضعیت شهردار شیراز به ما و وزارت کشور اعلام نشده است بیان می کند: کاندیدای شهرداری داریون به دلیل نداشتن سوابق مناسب نتوانست به عنوان شهردار انتخاب شود.

بعید می دانم شهردار شیراز عزل شود

رئیس مجمع نمایندگان فارس هم در ادامه با بیان اینکه تاکنون در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته که دیوان عدالت اداری به خاطر شکایت یک شخص شهردار را عزل کند و برای نخستین بار است که این اتفاق رخ می دهد، می گوید: بعید می دانم مراحل عزل شهردار شیراز عملیاتی شود.

علی رضا پاک فطرت با اشاره به اینکه تاکنون دیوان عدالت اداری برای شکایت یک شخص علیه شهردار به دلائل متفاوت مانع از انتصاب افراد نشده است، می افزاید: اگر قرار است این اتفاق رخ دهد خیلی افراد دیگر هم شامل این قانون می شوند.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه تا زمانی که آشپز جای نجار می نشیند و نجار به جای آشپز فعالیت می کند مسئولان همچنان در حال تلف کردن بودجه و منابع کشور هستند می افزاید: تا زمانی که افراد در کنار تخصص تعهد نداشته باشند نمی توان شاهد رونق و توسعه بود و این در حالی است که رزومه نوشتن تخصص برای افراد ایجاد نمی کند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با بیان اینکه رزومه بعضی از افراد توسط یک سری نوشته می شود می افزاید: رزومه بعضی از افراد با داشتن سابقه حدود 7 سال فعالیت همانند رزومه فردی است که حدود 30 سال در مناصب مدیریتی متفاوت فعالیت کرده است.

 

پاک فطرت با اشاره به اینکه بعضی از افراد بر این باورند که فعالیت شش ماه در یک بخش را می توان جزو رزومه به حساب آورد ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که به نظر من مدیریت کمتر از 4 سال بیانگر ضعف است.

برکناری شهرداران بعضی کلانشهرها موضوعی سیاسی و بدون نتیجه است

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه مطرح کردن موضوع برکناری شهرداران در بعضی از کلانشهر ها تنها موضوعات سیاسی بدون نتیجه است، بیان می کند: اگر قرار باشد آقای زاکانی به دلیل مرتبط نبودن رشته تحصیلی و نداشتن تجربه کافی از صندلی شهرداری تهران کنار برود افراد دیگری مانند تعدادی از وزرا هم باید از کار برکنار شوند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه مدیر سیاسی نمی‌تواند به عنوان مدیر ارشد اجرایی برگزیده شود یکی از ایرادات به انتصاب آقای زاکانی بود، خاطر نشان می کند: اما ذکر این نکته ضروری است که رشته تحصیلی آقای اصنافی شهردار شیراز مرتبط با شغل او است و شهردار شیراز دارای تجربه اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه بعید می دانم که موضوع دیوان عدالت اداری و مشکل شهردار تهران به جایی برسد، می گوید: معتقدم آقای زاکانی به هیچ وجه نمی‌تواند شهرداری تهران را اداره کند و این در حالی است که اداره شهرداری تنها به پشت میز نشستن و امضا کردن نیست.

رئیس مجمع نمایندگان فارس اداره کردن شهرداری یکی از موضوعاتی است که باید مد نظر افراد قرار گیرد، بیان می‌کند: ساخت مترو، گسترش حمل و نقل عمومی، فضای سبز ،موضوعات زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی رسیدگی به موضوعات زباله گردی و متکدیان از نکاتی است که شهرداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته و بتواند عملکرد مناسبی در این باره ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها به دلیل اینکه مستقیما از مردم پول دریافت می کنند باید فعالیت‌شان را به سمت بخش های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و خدماتی هدایت کنند می‌گوید: معتقدم آقای اصنافی یکی از بهترین گزینه های مطرح شده برای تصدی صندلی شهرداری شیراز بود، اما ارزیابی عملکرد آقای اصنافی نیاز به فرصت و گذشت زمان دارد.

وی با بیان اینکه آوردن فشار اجتماعی، سیاسی، مالی و ... باعث می‌شود تا شهردار در وسط راه جا بزند می‌افزاید: همه باید تلاش‌شان را برای موفقیت شهرداران به کار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار