محکم به اعطای وام ۱۰۰میلیون تومانی برای اشتغال معتادان بهبودیافته اشاره کرد و گفت: سال گذشته پیشنهاد شد که کارفرمایان به ازای به‌کارگیری یک معتاد بهبود یافته از دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد بهره ببرند و امسال این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. حتی مقرر شده که بهزیستی تا یک یا دو سال حق بیمه معتاد را پرداخت کند. اما متأسفانه به دلیل عدم تعهد معتادان به کار کردن هیچ کارفرمایی تمایلی به استفاده از این فرصت‌ها ندارد.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵ 08 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: قدرت الله محکم اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته معتادان متجاهر در مراکز کاهش آسیب تحت متادون درمانی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر مراکزی راه‌اندازی شود که متادون، وسایل بهداشتی و جای خواب را به صورت رایگان در اختیار معتادان متجاهر قرار دهد، حدود پنجاه تا شصت درصد از آنها از اعتیاد رهایی می‌یابند.

اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از بهمن‌ماه

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد فارس ادامه داد: البته استان فارس از وجود این مراکز بهره می‌برد اما تعداد این مراکز جوابگوی معتادین و کارتن‌خواب‌ها نیست و نیاز است که تعداد مراکز متادون درمانی در فارس افزایش یابد.

محکم افزود: از اول بهمن ماه سال جاری بر اساس مصوبه کشوری و تأکید استاندار فارس اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها آغاز شد. البته این طرح چندین سال است که در شهرهای مختلف کشور اجرا می‌شود.

پاکسازی چهره شهر و کاهش سرقت با جمع‌آوری معتادان متجاهر

محکم بیان کرد: هرچند جمع‌آوری معتادان متجاهر موجب پاکسازی چهره شهر و کاهش آسیب‌های خُرد مانند سرقت و خرید و فروش مواد در سطح خُرد می‌شود اما نیاز است که با رویکرد علمی‌تری به مقابله با اعتیاد و افزایش معتادان متجاهر که پدیده مخرب اجتماعی است بپردازیم.

وی گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر کمکی به کاهش تعداد آنها نمی‌کند چراکه درمان اکثر این افراد امکان‌پذیر نیست و بر اساس مطالعات در بهترین شرایط فقط ۱۳ درصد افراد در حال درمان تَرک می‌کنند.

این کارشناس حوزه اعتیاد اضافه کرد: در واقع حدود۸۷ درصد از معتادان متجاهر پس از درمان دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. البته مشکل عدم بهبود معتادان تنها مختص به کشور ایران نیست بلکه این مشکل در سایر کشورها نیز وجود دارد.

تلاش و خدمات رسانی برای کمک به معتادین متجاهر

وی عنوان کرد: بهزیستی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا معتادان را در مراکز اقامتی تحت نظارت خود نگهداری و درمان کند و با ارائه خدماتی از جمله خدمات پزشکی، روانشناختی، برگزاری جلسات گروه درمانی، مشاوره‌های فردی و آموزش‌هایی به منظور غلبه بر وسوسه بعد از ترک و پیشگیری از لغزش به آنها در ترک اعتیاد کمک کند.

محکم یادآور شد: این خدمات به مدت سه تا 6 ماه و حتی تا یک سال به معتادانی که در مراکز تحت نظارت بهزیستی هستند، ارائه می‌شود.

اشتغالزایی راهکاری ناکارآمد برای معتادان

وی در رابطه با اشتغال معتادان تحت پوشش بهزیستی گفت: بهزیستی سازمان اشتغالزایی نیست و مسئول ایجاد اشتغال برای معتادین نیست. در حقیقت بهزیستی مجموعه‌ای برای ارائه خدمات رفاهی است و اشتغالزایی از وظایف این سازمان محسوب نمی‌شود. با این حال سازمان بهزیستی تمام تلاش خود را برای اشتغال معتادان بهبودیافته به کار می‌گیرد.

رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر بهزیستی فارس ادامه داد: متأسفانه ایجاد اشتغال برای معتادان آن طور که باید مثمر ثمر واقع نمی‌شود. چراکه ساختار زندگی و شرایط روحی و جسمی آنها به گونه‌ای است که تمایل زیادی به زباله گردی و خرید و فروش مواد مخدر دارند و با درآمد خوبی که از این کار کسب می‌کنند زندگی خود را می‌گذرانند.

وی گفت: حدود دو سال پیش بهزیستی فارس با همکاری شهرداری شیراز هماهنگی‌های لازم را برای اشتغال معتادان متجاهر انجام داد و زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر از این افراد را فراهم کرد. اما پس از یک سال متوجه شدیم که فقط دو نفر از آنها از این فرصت شغلی که برایشان ایجاد شده استفاده کرده‌ و بقیه به زندگی سابق خود بازگشته‌اند.

اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای اشتغال معتادان بهبودیافته

محکم به اعطای وام ۱۰۰میلیون تومانی برای اشتغال معتادان بهبودیافته اشاره کرد و گفت: سال گذشته پیشنهاد شد که کارفرمایان به ازای به‌کارگیری یک معتاد بهبود یافته از دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد بهره ببرند و امسال این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. حتی مقرر شده که بهزیستی تا یک یا دو سال حق بیمه معتاد را پرداخت کند. اما متأسفانه به دلیل عدم تعهد معتادان به کار کردن هیچ کارفرمایی تمایلی به استفاده از این فرصت‌ها ندارد.

محکم یادآور شد: ناگفته نماند که ما در جامعه برای اشتغالزایی افراد سالم غیرمعتاد و تحصیلکرده با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستیم. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم در زمینه اشتغال افراد معتاد اقدامات اساسی انجام دهیم.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد فارس گفت: البته تلاش ما در این عرصه ادامه دارد و هنوز هم اقدامات قابل توجهی برای کمک به اشتغال معتادان انجام می دهیم و برای تحقق این امر از همکاری شهرداری و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس هم بهره می‌بریم. امیدواریم با فراهم کردن شرایط مناسب برای ترک اعتیاد و ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته بتوانیم گام‌های مؤثرتری در این مسیر برداریم.

عزم استانداری فارس برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر

جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرهای استان فارس طی ماه‌های گذشته با تاکید استاندار به شکل ویژه‌ای دنبال شده است، به گونه‌ای که آمارهای اعلامی در جلسه شورای اداری استان فارس حاکی از جمع آوری ۹۵ درصد این افراد است.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در جلسه شورای اداری استان فارس با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از معتادان متجاهر در این استان جمع‌آوری شدند، گفت: تلاش خوبی با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی شده که باید ادامه‌دار باشد.

استاندار فارس همچنین طرح جمع آوری معتادان متجاهر در بافت تاریخی شیراز را موفق ارزیابی کرد و گفت باید با برنامه ریزی برای ترک اعتیاد و اشتغال به کار این افراد، زمینه پاکسازی جامعه را فراهم کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار