در همین راستا بهزیستی شهرستان شیراز به همراه فرمانداری و دیگر دستگاه های متولی جلسه ای برگزار کرد تا به بررسی وضعیت مناسب سازی بانکها د راین کلان شهر بپردازند، جلسه ای که با عدم حضور تمام بانکها مواجه بود و علی رغم مکاتبات بسیار باز هم این جلسات را جدی نگرفته و توجهی به موضوع مناسب سازی ندارند و به گفته محسنی رئیس بهزیستی شهرستان شیراز انگار ظاهرا موضوعات مهم تر از موضوع انسانی برایشان وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 12 March 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: اگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات مثبت بسیار اندکی را در طراحی های فضاهای شهری می یابیم که زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است. بیش از یک‌میلیون و 300 هزار معلول در کشور وجود دارد که معلولین جسمی-حرکتی بیشترین فراوانی را در بین آنها دارند و معلولین ذهنی نیز در رتبه دوم قرار دارند به عبارت دیگر بین 10 تا 15 درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می دهند. جانبازان عزیز جنگ تحمیلی، معلولان مادر زادی، ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی از این افراد را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و دسترس پذیر است. مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری‌های فرابخشی وزارت کشور، شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان ، سازمان بهزیستی و ... را می‌طلبد.

در این میان بانکها یکی از اماکنی هستند که به دلیل تردد بیشتر شهروندان باید بیش از دیگر ادارات و مراکز مورد توجه قرار گرفته و مناسب سازی گردد، اتفاقی که در این سالها کمتر شاهد آن بوده ایم و بیشتر از موارد دیگر در خصوص آن بحث و گفتگو شده و مطالب متعددی در رسانه ها منتشر گردیده است اما همچنان «اندر خم یک کوچه اند.»

اگر چه موضوع مناسب سازی از سال های دهه 70 در کشور مطرح شد و در بحث توانبخشی این کار را با همسطح کردن خیابان ها و ایجاد رمپ در ورودی ادارات و بانک ها و ... آغاز شد و در سال 1383 نیز قانون جامع حمایت از معلولان به تصویب رسید و ماده 2 آن به موضوع مناسب سازی اختصاص یافت اما متاسفانه روزانه شاهد هستیم افراد معلول بسیاری برای انجام کارهای روزمره در سطح شهر ها با مشکلات فراوانی روبرو هستند، معضلاتی که گاه عزت نفس انان را زیر سوال برده و موجب انزوا و خانه نشینی این افراد می شود.

در این بین شهرستان شیراز با دارا بودن بیش از 3 هزار و 700 نفر معلول از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر مشکل را با بانکها دارد.

در همین راستا بهزیستی شهرستان شیراز به همراه فرمانداری و دیگر دستگاه های متولی جلسه ای برگزار کرد تا به بررسی وضعیت مناسب سازی بانکها د راین کلان شهر بپردازند، جلسه ای که با عدم حضور تمام بانکها مواجه بود و علی رغم مکاتبات بسیار باز هم این جلسات را جدی نگرفته و توجهی به موضوع مناسب سازی ندارند و به گفته محسنی رئیس بهزیستی شهرستان شیراز انگار ظاهرا موضوعات مهم تر از موضوع انسانی برایشان وجود دارد.

مصطفی محسنی در حاشیه این حلسه در گفتگو با خبرنگار شیرازه؛ با بیان اینکه 500بانک در شهر شیراز وجود دارد که از این تعداد 315 بانک توسط مشاورین مناسب سازی مورد یررسی قرار گرفته اند، گفت: در این پایش سه شاخص در بحث مناسب سازی در نظر گرفته شده است؛یکی ورودی، دوم رمپ و دیگری عابر بانکهاست، اما طبق پایشی که انجام شده همه بانکها از نمره حداقلی که 15 می باشد، عملکرد غیر قابل قبولی به لحاظ دسترسی کسب کرده اند و تنها بانک های آینده، سرمایه، توسعه تعاون و اقتصاد نوین به نسبت بقیه قابل قبول تر عمل کرده اند.

وی افزود: بانک سپه که 64 مورد در شیراز وجود دارد نمره کمتر از 8 کسب کرده که امتیاز بسیار پایینی است و در حد غیر قابل قبول می باشد که با توجه به ادغامی که برخی از بانکها با این بانک انجام شده درصد بیشتری از معلولین و شهروندان به ناچار باید از بانک های سپه استفاده کنند اما سهولت دسترسی ندارند.

رئیس بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه بحث مناسب سازی جامعه شهری منظر و فرهنگی یکی از مهم ترین موارد قانونی در حمایت از حقوق معلولان است، گفت: ما این کمیته را از سال گذشته های گذشته تا کنون به صورت فصلی برگزار می‌کنیم که مصوباتی نیز دارد که قسمتی از این موضوعات پیگیری شده و به نتیجه خوبی هم رسیده به خصوص در برخی از مناطق شهرداری مثل معابر شهری، پل ها مناسب سازی انجام شده، اما برخی دیگر از جمله ون های شهرداری که قرار بوده تعداد ۹ ون در اختیار بهزیستی جهت حمل و نقل معلولین قرار گیرد هنوز به درستی انجام نشده و در حال حاضر فقط ۲ ون در اختیار معلولین قرار داده اند که پاسخگوی تعداد زیاد معلولین شهر شیراز نیست.


وی اظهار کرد: طبق مصوباتی که شورای شهر داشت فرمانداری نیز تایید کرده، مجموعه شهرداری باید حتماً تعداد ون ها را افزایش دهند، چون این ون ها بصورت تاکسی هایی که در سطح شهر به مردم خدمت رسانی می کند باید به معلولان ارائه خدمت دهند.

محسنی در ادامه با بیان اینکه اگر یک گشت‌زنی محیطی در سطح شهر داشته باشید میبینید که هیچ کدام از بانک ها دارای فضای محیطی مناسبی نیستند که بتوانند به معلولان ارائه خدمت کنند، عنوان کرد: این مشکلات در بحث ورودی بانک، رمپها و عابر بانکها به خوبی حس میشود و معلولین را در دریافت خدمات شهر دچار معضلاتی کرده است که علی رغم پیگیری‌های متعدد و نامه نگاری هایی که انجام شده میبینیم که بانک‌ها در این فرآیند همچنان ورود نکرده و مناسب سازی را انجام نداده اند.


رئیس بهزیستی شهرستان شیراز افزود: در این جلسه نیز که مختص بررسی مناسب سازی بانکها بود نیز هیچ یک از آنها نماینده‌ای نفرستاده بودند تا تصمیم گیری انجام شود به همین خاطر تصمیم گرفتیم با مجموعه فرمانداری تصمیم متفاوت‌تری را اتخاذ کرده و با حضور دادستان بانک ها را پای کار آورده و از آنها بخواهیم تا اقدامی که در قانون هم به آن ذکر شده را اجرا کنند چرا که استنکاف از قانون ترک فعل محسوب می شود چون حق بخشی از جامعه را که نمی توان نادیده گرفت و این کار تخطی از قانون محسوب میشود


شجاع الدین خداپرست معاون عمرانی فرماندار شیراز نیز در این راستا با بیان اینکه وضعیت مناسب سازی در شهر شیراز مطلوب نیست، گفت: قبلا هم پیشنهاد داده ام که بنری بزنیم و یک گلریزانی انجام شود تا برای بانکی که به همه تسهیلات و پول می دهد گلریزان بگیریم تا مناسب سازی را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از طریق دادستانی به این موضوع ورود کنیم چون بانکها در این راستا هیچ همکاری ندارند، تصریح کرد: بهزیستی به عنوان مسئول برگزاری جلسات نامه ای به دادستانی بزند که هم عدم حضور و انجام تکلیف قانونی بانکها در جلسات را اطلاع دهیم و هم درخواست کنیم با مدیران هر کدام از بانکها که همکاری نکرده اند به عنوان ترک فعل برخورد گردد.

معاون فرماندار شیراز اظهار کرد: بانکی که اینگونه برخورد می کند قطعا مشاورین مناسب سازی را قبول ندارند اما به عنوان انجام تکلیف هم که شده مجدد با آنها گفتگویی صورت گیرد که در نهایت با متخلفین برخورد قانونی گردد.


سخن آخر:

موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد . جایی که مناسب سازی انجام می شود امکان و شرایط برای خوداتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم می شود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت. امکان حضور و ظهور و بروز توانمندیهای معلولان و دیده شدن آنها، ارتباط و تعامل موثر با جامعه و... بیشتر فراهم خواهد شد و این یعنی توسعه، یعنی کمک به رفع مشکلات استقلال، آموزش ازدواج و ... معلولان. تساوی فرصت ها ، استقلال نسبی عدالت اجتماعی و .. .. اینها از حقوق مسلم شهروندی است که بخشی از جامعه به دلیل بی توجهی به مناسب سازی از آن محروم گشته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار