ماهی خوردن همیشه این احتمال را با خود دارد که استخوان یا تیغ ماهی در گلویتان گیر کند. تیغ ماهی تیز است و می‌تواند آسیب زننده باشد. به همین دلیل آشپزها معمولا سعی می‌کنند هنگام استفاده از ماهی برای آشپزی تمام تیغ‌های آن را خارج کنند. اما باز هم تیغ‌های بسیار ریزی هستند که ممکن است به چشم نیامده و در گوشت ماهی باقی بمانند.
کد خبر: ۱۰۳۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 15 March 2022

داشتن تیغ ماهی در سیستم گوارش یک اتفاق شایع است و مطالعات نشان می‌دهد این استخوان‌های ریز می‌توانند به سمت دیگر بافت‌ها نیز حرکت کرده و در برخی از اندام‌ها گیر کند، مثلا در غده تیروئید.

این مطلب را بخوانید تا بدانید اگر تیغ ماهی در گلویتان گیر کرد چه باید بکنید.


گیر کردن تیغ ماهی در گلو چگونه است؟
هر کسی که یک جسم خارجی در گلویش گیر کند، فورا علائمی خواهد داشت و از همان لحظه احساس درد و ناراحتی شروع می‌شود. در واقع، شدت این علائم در صورتی که جسم گیر کرده بزرگ باشد افزایش می‌یابد.

برخی از علائم اصلی گیر کردن تیغ ماهی در گلو
. دیسفاژی و اودینوفاژی، مثلا درد و مشکل داشتن هنگام بلع
. احساس جسم خارجی که در گلو گیر کرده
. سرفه‌های خشن
. گزگز یا خارش در گلو
. درد تیز در گردن در صورتی که تیغ ماهی بافت را سوراخ کرده باشد
. تولید زیاد بزاق
. هموپتیزی (خلط خونی) یا سرفه با خون

پیامدهای احتمالی گیر کردن تیغ ماهی در گلو
این احتمال وجود دارد که تیغ ماهی بدون اینکه جایی گیر کند مستقیما وارد مری شود. اما باز هم می‌تواند در این مسیر آسیب‌هایی بزند چون لبه‌های تیزی دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض گیر کردن تیغ ماهی، بریده شدن یا خراش در گلو یا مری است.
کسانی که دچار این نوع آسیب می‌شوند ممکن است این طور بگویند که هنگام قورت دادن، درد و وجود یک جسم خارجی را در گلوی خود احساس می‌کنند. در موارد شدیدتر، خونریزی و ناراحتی تنفسی رخ می‌دهد و نیاز به اقدام اورژانسی دارد.
گیر کردن تیغ ماهی در گلو برای افرادی که دندان مصنوعی دارند بیشتر احتمال دارد روی بدهد زیرا آن‌ها نمی‌توانند هنگام جویدن، تیغ یا استخوان را حس کنند. ضمنا بیشتر مراقب کودکان و سالمندان باشید


دیگر عوارضی که با گیر کردن تیغ ماهی در گلو ممکن است روی دهد:
. خونریزی زیاد
. التهاب و هماتوم
. عدم توانایی برای قورت دادن
. عفونت یا آبسه مری

راه‌هایی برای خارج کردن تیغ ماهی گیر کرده در گلو
تیغ ماهی معمولا کوچک است و بدن می‌تواند بدون آسیبی آن را خارج کرده و دفع کند. اسیدهای معده، تیغ ماهی را تجزیه می‌کنند تا خوب گوارش شده و سپس بدن آن را از طریق مدفوع دفع می‌کند. مشکل واقعی زمانی رخ می‌دهد که تیغ ماهی بزرگ باشد.
به طور کلی بعد از قورت دادن یک جسم خارجی باید به پزشک مراجعه کنید. همزمان روش‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خارج کردن تیغ ماهی از گلو استفاده کنید.

سرفه کردن
سرفه یکی از مکانیسم‌های دفاعی طبیعی بدن می‌باشد که برای خارج کردن اجسام خارجی از سیستم تنفسی و مری مفید است.
وقتی سرفه می‌کنید یک فشار زیاد و ناگهانی به گلویتان وارد می‌کنید که کمک می‌کند هر جسم خارجی که در این قسمت گیر کرده به بیرون رانده شود. البته اولین واکنش طبیعی و غریزی شما وقتی که تیغ ماهی یا هر شی خارجی دیگری را می‌بلعید این است که سرفه کنید اما در این مورد باید سعی کنید با قدرت بیشتری سرفه کنید تا تیغ ماهی یا جسم خارجی از جای خود کنده شود. اما اگر با سرفه کردن خون دیدید یا دردی در قفسه سینه‌تان داشتید باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

آب یا روغن زیتون بخورید
تیغ ماهی معمولا در لوزه‌ها و ته زبان گیر می‌کند. این قسمت‌ها معمولا به راحتی قابل دسترس هستند و وقتی غذا از آن‌ها عبور می‌کند، تا حدودی به آن‌ها فشار وارد می‌کند. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند خوردن یک لیوان آب یا دو قاشق روغن زیتون می‌تواند تیغ ماهی را از جایی که گیر کرده جدا کند. آب یک فشار ملایم و مداوم به سمت پایین به تیغ ماهی وارد کرده و آن را به سمت معده می‌راند.
همچنین روغن زیتون ماده‌ای روان کننده است و باعث می‌شود تیغ ماهی سُر بخورد و در نتیجه با سرفه‌ی شما راحت‌تر از جایی که گیر کرده کنده شود.

غذاهای سفت بخورید
غذاهایی که بافت سفت دارند می‌توانند کمک خوبی برای درآوردن تیغ ماهی گیر کرده در گلو باشند. این غذاها وقتی بلعیده می‌شوند توده‌ای یکدست تشکیل می‌دهند که می‌تواند تیغ ماهی را احاطه کرده و آن را با خود به معده ببرد. قارچ، موز، نان و کره بادام زمینی و نان خیس خورده در آب مناسب هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
همانطور که گفتیم در صورتی که جسم خارجی قورت بدهید باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا تنها راه اینکه متوجه شوید مری آسیب دیده یا نه همین است. تیغ ماهی گاهی بدون هیچ مشکلی پایین می‌رود اما ممکن است در مسیر خود بریدگی یا خراشی ایجاد کند. در نتیجه عفونت کرده و آبسه تولید می‌کند.
ضمنا اگر تیغ ماهی بعد از چند دقیقه تلاش همچنان در جای خود باقی بود باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا می‌تواند دردسرهایی ایجاد کند هر چند که به ندرت خطر جانی دارد. همچنین نسبت به علائم زیر باید هشیار باشید:
. تنگی نفس
. درد در گردن یا قفسه سینه
. سرفه یا استفراغ خونی
. عدم توانایی برای بلع غذا یا مایعات
. التهاب و تورم در ناحیه

اقدامات پزشکی برای درآوردن تیغ ماهی گیر کرده در گلو
در صورتی که تیغ ماهی خودش درنیاید، تنها راه موجود اقدام پزشکی است. در صورتی که تیغ ماهی در قسمتی از گلو گیر کرده باشد که دسترسی به آن وجود ندارد، پزشک می‌تواند با استفاده از ابزاری به نام توییزر، تیغ را خارج کند.
اما اگر تیغ ماهی پایین و به مری رفته باشد، پزشک با اندوسکوپی آن را خارج خواهد کرد. در این فرایند، از لوله‌ای نرم و کوچک که وارد دهان می‌شود استفاده خواهد شد. یکی از فواید این شیوه این است که بسیار کم تهاجمی بوده و فرد فورا ریکاوری می‌شود. همچنین با کمک اندوسکوپی در صورتی که هر گونه عارضه‌ای مانند خونریزی، زخم یا بریدگی ایجاد شده باشد، درمان امکان‌پذیر خواهد بود.

پیشگیری
مطمئنا یکی از بهترین راه‌ها پیشگیری است. یعنی پیش از درست کردن غذا با ماهی، تمام تیغ‌های آن را درآورید خصوصا در مورد ماهی‌هایی مانند سالمون که پُرتیغ هستند. همچنین باید ماهی را به آرامی و با دقت چندین بار بجوید تا در صورتی که تیغی وجود دارد آن را پیدا کنید.
گیر کردن تیغ ماهی در گلو برای افرادی که دندان مصنوعی دارند بیشتر احتمال دارد روی بدهد زیرا آن‌ها نمی‌توانند هنگام جویدن، تیغ یا استخوان را حس کنند. ضمنا بیشتر مراقب کودکان و سالمندان باشید!
اولین کاری که بعد از گیر کردن تیغ ماهی در گلو باید بکنید این است که خونسردی خود را حفظ کرده و آرام باشید و سپس توصیه‌های گفته شده را اجرا کنید. فراموش نکنید که مراجعه به پزشک توصیه می‌شود، خصوصا زمانی که عارضه‌ای ایجاد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار