مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزود: به طور کلی اعتبار واقعی برای راهداری کل استان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تنها ۸ تا ۱۰ درصد آن سالانه تخصیص می‌یابد و حدود ۱۰ سال عقب‌ماندگی را برای نگهداری جاده‌های استان شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۰۳۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲ 19 March 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: چند کشته و زخمی"، خبری است که این روزها زیاد به گوش‌مان آشناست.

اخبار را که رصد کنیم تقریبا روزی نیست که از حادثه و سانحه رانندگی خبری به چشم نخورد، تصادف‌هایی در دل جاده‌های فارس، یا نه، همان ۱۲۱ نقطه‌ حادثه خیزی که به کشتارگاه بی‌شباهت نیست، جان می‌ستاند!

سال‌هاست که استان فارس به‌عنوان یکی از استان‌های پرتصادف و حادثه‌خیز در کشور شناخته می‌شود و گاهی نیز اولین استان در حوزه تصادفات جاده‌ای است.

استانی که با آمار بالای تصادفات، مرگ و میرها و مصدومیت‌های ناشی از تصادف در رده‌های بالای جدول قرار دارد.

البته که از این نکته نباید غافل ماند که فارس با حدود ۲۱ هزارکیلومتر انواع راه، بیشترین طول راه ها را در سطح کشور دارد و آمار تصادفات قدر مطلق می‌باشد اما رفع نقاط خادثه‌خیز که نیاز به اعتبارات جدی دارد باید جدی‌تر مورد توجه مسئولان به‌ویژه مسئولان رده بالای کشوری در اختصاص اعتبارات قرار گیرد.

نقاط بسیاری در استان فارس وجود دارد که نقطه حادثه‌خیز به حساب می‌ایند و آمار بالایی از تصادفات در این نقاط رخ می‌دهد، همچنین نقاط دیگری نیز هستند که نقطه دارای تصادف خوانده می‌شود.

محور لار جهرم، محور لامرد شیراز، محور جهرم قیر و... از جمله نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف استان هستند.

روند رو به رشد تصادفات و فوتی‌ها در سال ۱۴۰۰

چنانچه یکی از کارشناسان پلیس راهور فارس می‌گوید: در سال جاری ۴۰ درصد افزایش آمار تصادفات را در جاده‌های فارس نسبت به سال گذشته شاهد بوده‌ایم.

امین‌پور از افزایش ۱۷ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادف نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۵ درصد تصادفات منجر به فوت و ۵ درصد تصادفات منجر با جرح در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهد که ما همواره در بحث سوانح رانندگی، روند صعودی داریم و همین امر، مبرهن می‌کند که باید برای اصلاح جاده‌های فارس همتی فولادین به خرج داد و قطعا از درامد مالی خوبی بهره‌ برد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز از وجود ۱۲۱ نقطه حادثه‌خیز یا پُر‌تصادف و ۴۹ نقطه دادای تصادف یاد می‌کند.

راستیار در گفتگو با فارس اظهار داشت: از این ۱۲۱ نقطه ۷۴ نقطه برطرف شده است، ۱۵ مورد بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد و ۲۸ مورد دیگر نیز با ۲۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت در دستور کار است.

وی که به تازگی سکان این اداره کل را در دست گرفته است، با بیان اینکه مشکلات ۲۰ نقطه در سال ۱۴۰۰ برطرف شده است، افزود: شناسایی نقاط پرتصادف بر اساس شاخص‌هایی مشخص می‌شود و اگر دو تصادف منجر به فوت و یک تصادف منجر به جرح در یک مقطع ۳۰۰ متری رخ دهد شاخص‌های دیگر را برای این نقطه بررسی می‌کنند.

راستیار گفت: ۵۰ میلیارد تومان جهت رفع مشکل حادثه‌خیزی ۲۰ نقطه در سال ۱۴۰۰ هزینه شده است.

 

۱۰ سال عقب‌ماندگی برای نگهداری جاده‌های فارس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزود: به طور کلی اعتبار واقعی برای راهداری کل استان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تنها ۸ تا ۱۰ درصد آن سالانه تخصیص می‌یابد و حدود ۱۰ سال عقب‌ماندگی را برای نگهداری جاده‌های استان شاهد هستیم.

راستیار در ادمه این گفتگو یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات را در ایام نوروز خستگی و خواب‌الودگی عنوان کرد و ادامه داد: خط‌کشی جاده ها، شستشو و نصب تابلوهای علائم، نصب بلوک نیوجرسی(دیوار جداکننده)، روشنایی و آشکار سازی کل محورها، را از جمله اقدامات قبل از سفر است.

وی افزود: در حین سفر نیز کارهایی انجام می‌شود که عمدتا در بخش نظارت است که در کنار نیروی انتظامی صورت می گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات به‌گونه‌ای پیش می‌روند که حین سفر کارگران جاده‌ای و راننده گان بتوانند استراحت کنند، اظهار کرد: در این راستا ۵۵ مجتمع بین راهی و ۳۶ ایستگاه شادی در طول محورهای استان در نظر گرفته شده است؛ چراکه بر اساس آمارها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات به دلیل خستگی و خواب آلودگی است.

وی ادامه داد: هدف این است کاری انجام دهیم که مسافرین نوروزی بتوانند در مناطقی استراحت کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهند و در این بین، کارهایی همانند ارتقای فرهنگ ترافیک، آموزش ترافیک و خدمات‌دهی نیز به مسافران ارائه شود.

راستیار با اشاره به این نکته که به منظور خدمات‌دهی بین راهی از ظرفیت‌های میراث فرهنگی و امور عشایر نیز استفاده می‌کنیم، تا صنوف مختلف به خدمات‌دهی بپردازند، افزود: در کنار این اقدامات کارهای ناتمام جاده‌ای را با نصب علائم و روشن کردن مشعل به رانندگان گوشزد کرده و هشدار می دهیم تا در مقاطعی که تراکم تصادفات زیاد است با احتیاط رانندگی کنند.

او اعلام کرد: طبق تصادفاتی که در سه سال گذشته صورت گرفته نقاط پر خطر و حادثه‌خیز را بر اساس ساعت، نوع و محل تصادف مشخص کرده و ۸۱ گشت نامحسوس را مستقر می‌کنیم تا در کنار نیروهای انتظامی با رانندگان خاطی نیز برخورد جدی صورت گیرد.

به گزارش فارس، جان مردم ارزشمندترین دارایی است لذا ضمن رعایت نکات ایمنی و توجه به علائم رانندگی توسط مردم به‌ویژه هنگام سفرهای نوروزی که بیشتر آمار تصادفات در این ایام رخ می‌دهد، توجه مسئولان به رفع این نقاط و رسیدن به روند کاهشی آمار تصادفات و فوتی‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار