در شهر شیراز نیز با خوراک هایی مانند آش کارده، کشمش پلو، کوفته هلو، رنگینک، تر حلوا و حلوای کاچی و عرق بهار نارنج و گل گاو زبان و ... سفره های سحری و افطاری گسترده می شود و البته آداب و رسوم خاصی در ماه رمضان نزد شیرازی ها از قدیم وجود داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴ 07 April 2022

تابناک فارس به نقل از شبستان: در بسیاری از کشورهای مسلمان جهان از ماه مبارک رمضان به عنوان یک فرصت معنوی مطلوب برای معرفی جاذبه های دینی و مذهبی مخصوص به خود استفاده می شود و به نوعی می توان گفت ماه مبارک رمضان در توسعه گردشگری حلال جایگاه ویژه ای دارد.

ماه مبارک فرصتی برای گردشگری مذهبی

گردشگری حلال نوعی از گردشگری است که تمامی هماهنگی ها و اقدامات بر مبنای موازین شرع اسلام به انجام می رسد و از زیر شاخه های گردشگری مذهبی به شمار می رود، این نوع از گردشگری در تعریف سازمان جهانی جهانگردی نیز مورد توجه قرار گرفته است و باید گفت که شب‌ های ماه مبارک رمضان و پس از افطار پررونق ‌تر از روزها می شود و در گردشگری خوراک، اماکن گردشگری و برگزاری مراسم مذهبی خاص می توان با برنامه ریزی موثر از این ماه مبارک در جهت توسعه گردشگری مذهبی بیشترین بهره را گرفت.

رسم و رسوم شهرهای مختلف ماه رمضان در شهرهای مختلف برای گردشگران شهرها و سایر کشورها بسیار جذاب است و در این خصوص کشورهای مسلمان می توانند تبادل فرهنگی رمضانی مطلوبی داشته باشند.

روزه با طی مسافت بیش از 45 کیلومتر باطل می شود و اگر قصد سفر در ماه مبارک رمضان را به شهر یا منطقه ای دارید می توانید با قصد اقامت 10 روزه سفر کنید تا بتوانید در مقصد سفر خود روزه بگیرید و از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان مقصد خود از دعاها و مراسم مذهبی، شب های قدر، خوراک های ویژه سحر و افطار و ... بهره مند شوید.

شیراز مقصد خوب گردشگری رمضانی

شیراز ضمن برخورداری از جاذبه های متعدد مذهبی و تاریخی دارای آداب و روسم رمضانی ویژه خود است که برای گردشگران خالی از لطف نیست.

امسال که شاهد تقارن فصل بهار با ماه مبارک رمضان هستیم و آب و هوای خوبی در این فصل در شیراز وجود دارد فرصت مطلوبی برای بازدید از اماکن مذهبی، زیارتی و تاریخی شهر ایجاد شده و به خصوص که ایام تعطیلات نوروز به اتمام رسیده و گردشگران در ماه مبارک رمضان می توانند در شلوغی کمتری به این اماکن پر از صفا و معنویت بروند.

حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) هر ساله به مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه های مختلفی مانند برگزاری مراسم جز خوانی و تفسیر قران کریم با حضور اساتید برجسته قرانی برگزار می کند و مسجدهای تاریخی «وکیل» و نصیرالملک»، نیز امسال برای برنامه های قرآنی برگزار می کنند که فرصت خوبی برای گردشگران رمضانی برای بهره گیری معنوی فراهم می کند.

تجربه فضای رمضانی در بقاع متبرکه فارس

طرح «ضیافت الهی» در بقاع متبرکه استان فارس به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می شود که سلسله نشست های تفسیر قرآن کریم در آن در نظر گرفته شده است:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اجرای طرح «ضیافت الهی» در بقاع متبرکه استان فارس می گوید: در این طرح از حضور 120 مبلغ غیر بومی از شهر مقدس قم و 150 مبلغ بومی بهره گرفته شده است.

حجت الاسلام «سید عباس موسوی»، می افزاید: برگزاری جز خوانی و مناجات خوانی در این طرح رمضانی و معنوی گنجانده شده است و یک ساعت قبل از نماز ظهر در مسجد تاریخی «نصیرالملک» شیراز، مراسم جز خوانی و پس از اقامه نماز، تفسیر قرآن کریم با حضور نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز و یک ساعت قبل از نماز ظهر در مسجد تاریخی «وکیل» نیز در نیمه اول ماه مبارک، مراسم جز خوانی و پس از نماز ظهر تفسیر قرآن کریم برگزار می شود.

وی اعلام می کند: مراسم جز خوانی قران کریم در حرم مطهر حضرت سید علاالدین حسین (ع) شیراز و در حرم مطهر حضرت علی ابن حمزه (ع) نیز در نظر گرفته شده است.

حجت اسلام موسوی تاکید می کند: مراسم جز خوانی قرآن کریم در ایام مبارک رمضان در امامزاده ابراهیم (ع) واقع در بلوار سیبویه، امامزاده عبدالله (ع)، امامزاده سیدمحمد (ع) واقع در قصردشت، بقعه متبرکه شاهداعی الی الله (ع)، امامزاده سید تاج الدین غریب (ع)، امامزاده سید سعدالدین (ع) و در امامزاده سید شمس الدین (ع) در شب های مبارک رمضان برگزار می شود.

 

روزه داری با خوراک های شیرازی

گردشگری خوراک یکی از جاذبه های مورد علاقه گردشگران سات زیرا در سفر به مناطق مختلف با طعم های مختلف و تازه خوراک ها آشنا می شوند و در خصوص ماه رمضان این تنوع و جذابیت غذایی بیشتر است چون هر منطقه ای غذاهای خاص خود را در این ایام دارد.

در شهر شیراز نیز با خوراک هایی مانند آش کارده، کشمش پلو، کوفته هلو، رنگینک، تر حلوا و حلوای کاچی و عرق بهار نارنج و گل گاو زبان و ... سفره های سحری و افطاری گسترده می شود و البته آداب و رسوم خاصی در ماه رمضان نزد شیرازی ها از قدیم وجود داشته است.

روزه ‌های پیشواز، خانه ‌تکانی پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ... از جمله آنهاست اما شیرازی‌ها آخرین جمعه قبل از ماه مبارک رمضان را با مراسم «کلوک اندازون» جشن می ‌گیرند و به گردشگاه‌ های اطراف شهر مثل باغ‌ های سرسبز و ... می پردازند.

رسوم کهن ماه رمضانی در شیراز

در شیراز از قدیم رسم بوده در اولین ماه رمضان بعد از عروسی یک افطاری کامل تهیه کنند و همراه با کادوی عروسی به خانه داماد بفرستند که به این افطاری در شیراز «روز والون» گفته می شود.

 

شیرازی ها عمدتا با عرق گل گاوزبان روزه خود را باز می کنند زیرا معتقدند عرق گاوزبان گرم است و سردی را از بین می برد و بازدید رمضانی نیز پس از افطار برای سر زدن به دوستان و آشنایان نزد شیرازی ها همواره مرسوم بوده است.

شب‌ های قدر نیز توسط مردم شیراز با حضور در مساجد و حسینیه‌ ها و بقاع متبرکه با مراسم ویژه و گرانقدری برگزار می شود و روز شهادت حضرت علی‌ (ع) نیز به دارالسلام و یا دارالرحمه می روند و در مراسم «سفره تربت» برای درگذشتگان به فاتحه‌ خوانی و پخش خیرات و نذری می پردازند.

مادران شیرازی که ‌بچه خود را می خواهند از شیر بگیرند، روز جمعه آخر ماه رمضان چند انار شیرین به مسجد می برند و با قرائت سوره مبارکه «یاسین» به انارها فوت می کنند انارها را تا زمانی که بچه را از شیر بگیرند نگه می ‌دارند و چند روز از آب انار شیرین به کودک خود می دهند.

در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که شیرازی ها آن را «جمعه الوداعی» یاد می کنند نیز به مساجد می روند و آرزوهای خود را طلب می کنند و صبح روز عید سعید فطر نیز با خواندن نماز عید در مساجد و اماکن متبرکه، افراد خیر، به پخش صبحانه میان نمازگزاران می پردازند.

تمامی این سنت ها و مراسم جاذبه های سفر مذهبی مطلوبی هستند که می توان از آنها در سومین حرم اهل بیت (ع) استفاده مطلوبی داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار