یکی از کارگران نرگس شیراز با اشاره به اینکه فله فروشی سبب حذف برند نرگس شیراز از بازار می شود، می گوید: در حال حاضر فرصتی که مسئولان استان به کارخانه داده اند منتظر تصمیمات مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز هستیم.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ 09 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: سال هاست که موضوع کارخانه روغن نباتی شیراز و برند نرگس برای تمام مسئولان استان و کشور عادی شده است و به رغم برگزاری جلسات متعدد و فراوان اما هر روز شاهد یک مشکل در این مجموعه هستیم.

در شرایطی که کمبود روغن مردم سطح شهر شیراز را با مشکل مواجه کرده، نبود این محصول و برند نرگس هم نتوانسته نیاز مردم را جبران کند.

فروش فله‌ای کارخانه روغن نباتی در 8 ماه گذشته

آن طور که یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز می گوید: متاسفانه وضعیت بد کارخانه باعث شده تا نرگس شیراز با مشکلات متعددی مواجه شود و حدود 7 الی 8 ماه است که کارخانه روغن نباتی شیراز تنها محصولاتش به صورت فله ای فروش می رود و این در حالی است که روغن خام بعد از ورود به کارخانه تصفیه می شود و در اختیار شرکت ها و کارخانه ها توزیع می شود.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز با بیان اینکه با توجه به اینکه واحد چاپ خانه و قوطی سازی کارخانه روغن نباتی شیراز حدود 5 سال است که راکد است و هیچ فعالیتی انجام نمی دهد بنابراین طبق آخرین مصوبه جلسه کارگری که با حضور مسئولان برگزار شد مقرر شد تا پایان اردیبهشت ماه این واحد مجدد فعال و راه اندازی شود می گوید: قطعا فعال شدن این دو واحد باعث می شود حدود 100 نفر نیرو مشغول به کار شوند.

این کارگر  با اشاره به اینکه حدود 7 الی 8 ماه است که واحد بسته بندی کارخانه روغن نباتی شیراز راکد و در خواب به سر می برد می گوید: مدیران کارخانه بر این باورند که سود آوری محصولات فله ای فروشی به مراتب بهتر است.

محصولات نرگس شیراز کیفیت لازم را از دست داده

این کارگر در ادامه با بیان اینکه محصولات نرگس شیراز مدتی است که کیفیت لازم را از دست داده،می افزاید: متاسفانه این مهم سبب شده تا روغن مایع نرگس شیراز نتواند در بازار با دیگر محصولات رقابت کند که مسئولان جهت جبران این اتفاق به فله فروشی رو آورده اند.

وی با اشاره به اینکه فله فروشی سبب حذف برند نرگس شیراز از بازار می شود، می گوید: در حال حاضر فرصتی که مسئولان استان به کارخانه داده اند منتظر تصمیمات مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز هستیم.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه میزان تولید کارخانه روغن نباتی شیراز از خرداد ماه سال گذشته تاکنون به میزان یک ماه هم نبوده است بیان می کند: کارخانه روغن نباتی شیراز از 7 الی 8 ماه گذشته تنها دو الی سه روز به صورت کامل فعالیت می کند و مجموعه نرگس ماهانه حدود 700 الی 800 تن و یک چهارم ظرفیت فعالیت می کند.

کارگران از دریافت حقوق بدون انجام کار ناراضی اند

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه بعضی از روز‌ها کارگران را به بهانه دور کاری به خانه می فرستند می گوید: پرداخت حقوق پرسنل و حق بیمه پرسنل روغن نباتی در شرایطی که مجموعه تولید زیادی ندارد از موضوعاتی است که جای ابهام دارد.

بازنشسته شدن نیمی از کارگران کارخانه روغن نباتی در سال آینده

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان در حال بازنشست کردن نیروهای کارخانه هستند می گوید: متاسفانه تعداد کمی نیرو جایگزین و جذب کارخانه روغن نباتی می شود و این در حالی است که در سال آینده حدود نیمی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز بازنشست می شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 10 نفر از پرسنل کارخانه بازنشست شده اند ادامه می دهد: در حال حاضر حدود 160 نفر پرسنل در کارخانه روغن نباتی شیراز فعالیت می کنند و این در حالی است که در سال جاری حدود 12 نفر دیگر از پرسنل بازنشست خواهند شد.

وی اضافه می‌کند: اتفاق خوبی در انتظار نرگس شیراز نیست.

شرایط نرگس شیراز خیلی هم بد نیست

در حالی که شواهد از کف بازار و به گفته کارگران مجموعه روغن نباتی شیراز بیانگر نبود محصول نرگس شیراز در مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر است اما علیرضا بیک‌محمدی مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز عنوان می کند که هیچ گونه خام فروشی در مجموعه روغن نباتی شیراز انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود یک الی دو روز است که بعد از سال جدید در حال بسته بندی روغن نباتی نرگس هستیم می افزاید: در شرایط فعلی کارگران در حال بسته بندی و فروش محصولات هستند و ذکر این نکته ضروری است که شرایط کارخانه روغن نباتی شیراز خیلی هم بد نیست.

 

دوپهلو صحبت کردن مسئولان کارخانه همه را سردر گم کرده است

مهرزاد مؤیدی، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه حدود دو الی سه کارخانه در استان فارس وجود دارد که در سال های گذشته همه را سر در گم کرده است، می گوید: هرچند که مسئولان ارشد استان و مدیران قضایی استان جهت رفع مشکلات این کارخانه ها مانند روغن نباتی جلسات متعددی را برگزار می کنند و مشکلات را پیگیری می کنند اما در نقطه مقابل هم شاهد رکود در کاخانه هایی مانند روغن نباتی شیراز هستیم.

مهرزاد مویدی با اشاره به اینکه روشن شدن تکلیف کارخانه روغن نباتی شیراز به صورت یکباره یکی از بهترین تصمیماتی است که باید برای این کارخانه اتخاذ شود، می افزاید: اگرچه کارخانه روغن نباتی شیراز به صورت خواسته یا ناخواسته باید به خارج از شهر و منطقه ویژه اقتصادی شیراز انتقال پیدا کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

وی با بیان اینکه جهت روشن شدن وضعیت کارخانه روغن نباتی شیراز مسئولان کارخانه یک بار برای همیشه با مدیران صادقانه صحبت کنند و آخرین تصمیمات‌شان را در رابطه با فعالیت این کارخانه عنوان کنند می افزاید: قطعا دوپهلو صحبت کردن مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز سبب سردرگمی مسئولان استان هم شده و این در حالی است که بعضی از موضع گیری‌های مدیران کارخانه روغن نباتی ارتباطی با تصمیمات قبلی مسئولان ندارد.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس خاطر نشان می کند: اگرچه دادگستری و دادستانی استان فارس و مدیران دولتی بیش از 100 جلسه برای حل مشکل کارخانه روغن نباتی برگزار کرده اند اما هیچ خروجی مناسبی از این جلسات برای تولید بیرون نیامده است.

این فعال کارگری می‌گوید: حذف برند‌های معروف استانی یکی پس از دیگری از بازارها و فروشگاه یک آفت برای صنعت و تولید استان است که متاسفانه کسی هم به دنبال این موضوع نیست.

مؤیدی می گوید: وضعیت کارخانه نرگس شیراز بالاخره باید در یک جا تمام شده و به سرانجام برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار