امام جمعه شیراز با انتقاد از اینکه بسیاری از خط‌مشی‌ها درباره الحاق روستا‌ها از قبل تعیین شده گفت: مردم شما را انتخاب کردند که خط مشی عوض شود نباید همان که بوده را ادامه داد باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 10 April 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز گفت: تصمیم‌گیری‌های بزرگ ولو اینکه شورا مصوب و شهرداری اجرا می‌کند بدون اینکه مشخص شود دیگران چه دیدگاهی دارند به نتیجه نمی‌رسد و این اصل همواره مطرح است که شیراز شهر مهاجرپذیر است، اما باید پرسید که آیا باز هم بنا بر مهاجرپذیری است یا خیر؟

او گفت: عمده مهاجران غیر از اتباع خارجی از شهر‌ها و روستا‌های استان فارس است و ۴ هزار نقطه روستایی داریم که ۲ هزار نقطه خالی از سکنه است و از آنطرف در نقاط حاشیه‌ای شهر گویش و پوشش مردم فریاد می‌زند که شیرازی نیستند.

امام جمعه شیراز گفت: عواطف انسانی ما را به خدمات‌دهی وامی‌دارد، اما گاهی برخی سوءاستفاده‌هایی می‌شود که باید این پرسش همواره مطرح باشد که اگر خدمات ارائه دهیم این مسائل حل می‌شود یا دامن زدن به انجام کار‌های غیرقانونی در ساخت‌وساز‌های حاشیه‌ها است.

او گفت: سوال باید این باشد آیا می‌خواهیم روند مهاجرپذیری را تعطیل کنیم یا نه؟ اگر بخواهیم باز این این سوال مطرح است که چرا روستا‌ها خالی از سکنه است با وجود اینکه آب، برق، جاده و حتی گاز دارند خالی از سکنه شدند و مردم مهاجرت کردند.

آیت‌الله دژکام گفت: روستا‌های خالی از سکنه با وجود خدماتی که داده شده است، ساکنانش به اطراف شهر شیراز مهاجرت کردند، این مردم در روستا تولیدکننده هستند، اما در مهاجرت همه این کار‌ها رها می‌شود و در شهر تبدیل به خدمات‌گیرنده می‌شوند.

امام جمعه شیراز می‌گوید: گاه تحول اجتماعی را خودمان تشویق می‌کنیم که معلوم نیست به سود نظام و استان یا مردم باشد، ابتدا باید این امر در یک جلسه مطرح و بررسی شود، مخالف طرح پژوهشی نیستم، اما مراکز علمی و دانشگاهی باید مشخص کنند که ابتدا در این زمینه چه کرده‌اند.

او به بحث امنیت اخلاقی در حاشیه شهر‌ها اشاره و گفت: تامین این موضوع در روستا‌ها قابل کنترل‌تر است تا در محیط یک کلانشهر، چون مهاجرت مسائلی دومینووار به وجود می‌آورد؛ این‌ها را مدنظر بیاورید و جلسه سیاست‌گذاری کلی با حضور استاندار برگزار کنید تا برای مهاجرپذیری شهر تصمیم گرفته شود.

به گفته دژکام، هزینه‌هایی که برای ساماندهی محلات حاشیه‌ای و هزینه‌هایی که شهر باید بدهد باید در مطالعات بیاید و وقتی در روستا‌ها ایجاد اشتغال شود، مهاجرت معکوس می‌شود همچنین اگر اشتغال‌آفرینی حمایت شود مهاجرت انجام نمی‌شود و مسئله‌های فرهنگی و اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

امام جمعه شیراز گفت: تغییر رویکرد باید ایجاد شود و برای این منظور مهاجرت معکوس را به صورت جدی دنبال کنید و باید همه چیز با هم دیده شود و برای مطالعه علمی نیاز است که تمام مدیران استان را برای آن هماهنگ کنیم و پای کار بیاوریم.

او گفت: بین خدمات دادن در رویکرد پذیرفتن مهاجرپذیری با رویکرد نپذیرفتن این امر باید تفاوت باشد وقبل از انتخاب رویکرد مهاجرپذیری و عدم مهاجرپذیری به این مسئله به عنوان یک فوریت نگاه شود که باید کاری کرد تا برای شهرداری هزینه بیشتر ایجاد نکند مانند الحاق برخی از روستا‌ها که برای این امر باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

امام جمعه شیراز با انتقاد از اینکه بسیاری از خط‌مشی‌ها درباره الحاق روستا‌ها از قبل تعیین شده گفت: مردم شما را انتخاب کردند که خط مشی عوض شود نباید همان که بوده را ادامه داد باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند.

آیت‌الله دژکام گفت: ساماندهی در حدی باشد که اولویت‌های ضروری انجام شود، اما ایجاد هزینه برای شهرداری نکند، مخالف یا موافق الحاق نیستم، اما سود و ضرر را سبک و سنگین کنید بعد از آن اقدام کنید نه اینکه جهت‌گیری از پیش تعیین شده را بروید.

امام جمعه شیراز گفت: نوع نگاه برای حل مسئله، مسئله را افزایش می‌دهد و سبب توقع مردم و هزینه‌های شهرداری می‌شود، نوع نگاه و اینکه برای حاشیه شهر چه باید کرد، مشخص شود، اما کار خدمت‌رسانی را با این رویکرد که ایجاد تعهدات طولانی‌مدت نکند، معطل نکنید.

به گفته او، فعالیت‌های جهادی در ارائه خدمات ضروری زندگی و چهارچوب‌دار کردن انجام شود، اما برای گسترش خدمات باید بررسی‌های دقیق‌تر شود، پیگیری هدفمند نسبت به کار‌ها و معطل نگذاشتن کار‌هایی که باید انجام شود، مدنظر باشد.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان فارس، شهرداری و شورای شهر روی مسائل کلانشهر دقت نظر داشته باشد و در این راه از حمایت استانداری فارس نیز می‌تواند بهره‌مند شود.

او گفت: طرح جامع حرم تحولاتی را برای کنترل حاشیه‌نشینی در مرکز شهر ایجاد می‌کند و این حاشیه‌نشینی‌ها به ویژه در مرکز شهر باید ساماندهی شود، چون مطالبه مردم اصیل شهر نیز همین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار