ربانی‌زاده با بیان اینکه کارخانه آزمایش فعال است اما وضعیتش مطلوب نیست، گفت: قرار شد از حالت انبارداری خارج شود و مجوزی داده شده است تا در دیگر زمینه‌ها نیز ورود کند به‌شرط اینکه آلاینده نباشد و اشتغالزا باشد.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 12 April 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کارخانه آزمایش و روند احیای آن این روزها به سؤال پرتکرار اصحاب رسانه تبدیل شده است هرچند کلید این موضوع در سفر ریاست‌جمهوری به استان فارس در سال گذشته زده شد.

22 مهرماه سال گذشته آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس پس از دیدار با مردم روستای کناره مرودشت، بلافاصله از کارخانه آزمایش بازدید کرد و در جریان علت مشکلات این کارخانه قرار گرفت.

تأکید رئیس‌جمهور بر احیای واحدهای تولیدی راکد سبب شد که این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه شود.

پیگیری خبرگزاری تسنیم در چند ماه گذشته نشان از یک عزم جدی برای راه‌اندازی این کارخانه دارد که پیش از این در گزارش‌هایی با تیتر «گزارش تسنیم از ‌روند احیای کارخانه آزمایش در دولت سیزدهم؛ آمادگی سهامداران ‌کارخانه برای راه‌اندازی مجدد» و «کارخانه آزمایش در دوقدمی احیا؛ وزیر اقتصاد قول مساعد برای حل مشکلات داد»

نتیجه گزارش‌های پیشین این بود که مالک اظهار آمادگی کرده بود که کارخانه را مجدداً احیا و خط تولید را راه‌اندازی کند و البته مدیران اقتصادی استان نیز تدابیری برای تسهیل در کار این کارخانه انجام داده بودند.

امروز در چهارمین نشست مدیران پاسخگو نیز این موضوع مطرح شد و ربانی‌زاده که به‌تازگی سکان معاونت اقتصادی استانداری فارس را به‌عهده گرفته است به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت. به‌گفته وی ردیف اعتباری برای احیای کارخانه از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

ربانی‌زاده با بیان اینکه کارخانه آزمایش فعال است اما وضعیتش مطلوب نیست، گفت: قرار شد از حالت انبارداری خارج شود و مجوزی داده شده است تا در دیگر زمینه‌ها نیز ورود کند به‌شرط اینکه آلاینده نباشد و اشتغالزا باشد.

به‌اعتقاد سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس اگر اهلیت سرمایه‌گذار از ابتدا مشخص شود و سازوکار لازم دیده شود می‌توان مدیریت کرد و حمایت‌ها در چهارچوب ضوابط و مقررات است و اگر مقررات مشکل داشته باشد مقررت‌زدایی خواهد شد.

قرار شد 6ماهه خط تولید راه‌اندازی شود

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این جلسه چنین گفت: کارخانه آزمایش سال‌هاست که راکد بود و بعد از سفر ریاست‌جمهوری قرار شد در عرض 6 ماه یکی از خطوط تولید راه‌اندازی شود.

به‌گفته وی آذرماه سرمایه‌گذار اعلام کرد که فرصت می‌خواهد تا خط را راه‌اندازی کند و این فرصت به وی داده شد که با تغییر محصول برخی از تجهیزات آبگرم‌کن در کارخانه آورده شود و قرار است که خط تولید این محصول راه‌اندازی شود.

براساس صحبت‌های ایزدی بناست که خط تولید آبگرمکن در اردیبهشت ماه با 100 نفر اشتغالزایی راه‌اندازی شود که تا شهریورماه تعداد فرصت‌های شغلی باید به 250 نفر و تا پایان سال به 500 نفر برسد.

به‌اعتقاد رئیس سازمان صمت استان فارس شرط اصلی واحدها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد اشتغال است، بنابراین فعالیت آزمایش نیز محدود به تولید لوازم خانگی نیست.
ایزدی همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر مالک قولش را انجام ندهد کارهای قانونی درباره آن انجام می‌شود تا این کارخانه براساس دستور رئیس جمهور و تأکید ایشان دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

مجموعه کارخانه آزمایش مرودشت در استان فارس به‌عنوان یکی از صنایع قدیمی استان است که در دهه 50 راه‌اندازی شد و روزگاری آوازه آن به خارج از مرزها نیز می‌رسید اما مدت‌هاست که از تولید باز ایستاده است.

با آغاز روند خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی وابسته به دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی مجموعه کارخانه‌های آزمایش نیز در اوایل دهه 80 به بخش خصوصی واگذار شد که با این واگذاری، توقف چرخ‌های تولید این واحد صنعتی کلید خورد. حدود سال 1388 بود که این واحد صنعتی به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و چند سال بعد نیز به‌طور کامل تعطیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار