عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهور به توسعه صنعت فضایی نگاه ویژه‌ای دارد و با جدیت توسعه فناوری فضایی را پیگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ 13 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: فریدون عباسی دوانی درباره روندتوسعه فناوری فضایی کشور گفت: فناوری فضایی در کشور ما دارای سابقه بوده و مربوط به زمان دفاع مقدس است و از همان زمان که رژیم بعثی صدام با موشک‌های اسکات، شهرهای ایران را مورد هدف قرار می‌داد، موضوع مقابله به مثل مطرح شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان جنگ دو نظریه بود، نخست اینکه برای مقابله مثل باید تحقیقات دانش بنیان انجام دهیم یا اینکه با استفاده از مهندسی معکوس، موشک‌هایی بسازیم که بتواند پاسخ‌گویی تهاجم موشکی دشمن شود.

وی ادامه داد: در آن زمان با توجه به اولویت جنگ، ایجاب می‌کرد فقط پاسخ رژیم صدام داده شود که ساخت موشک‌هایی با بهره بردن از مهندسی معکوس در دستور کار قرار گرفت. اما زیربنایی که در دوران دفاع مقدس گذاشته شد،در سال‌های بعد در دانشگاه‌ها با استفاده از دستاوردهای علمی و تکنولوژی دانش بنیان به صورت عمیق مورد بررسی قرار گرفت. فارغ التحصیلان دانشگاهی با تخصص در این حوزه سازمان فضایی ایران را ایجاد کردند.

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: نیروهای مسلح با ادامه پیشرفت در این حوزه موفق به ساخت موشک‌های ماهواره بر شد. بنابراین مقدمه دستیابی به این تکنولوژی تقویت کشور در دوران جنگ در حوزه دفاعی بود که همه کشورها این مسیر را طی کردند. در ادامه هم توسعه علمی این بخش به شکوفایی فناوری فضایی کشور انجامید.

نماینده مردم کازرون در مجلس با اشاره به دانش بومی پرتاب ماهواره، اظهار داشت: سال گذشته ماهواره نور-۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پایگاه فضایی نیروی هوافضای سپاه با موفقیت به فضا پرتاب شد و درمدار قرار گرفت.

عباسی درباره عملکرد دولت سیزدهم درتوسعه فناوری فضایی کشور عنوان کرد: به رغم اینکه از عمر دولت سیزدهم زمان زیادی نگذشته است، ولی رییس جمهور به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارند و با جدیت توسعه فناوری فضایی کشور را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته رشد این فناوری روند کاهشی طی کرد. به ویژه در دولت یازدهم که صنعت فضایی کشور با مشکلاتی روبه رو شد ولی با دخالت‌های بزرگان کشور این موضوع معطل نماند.

نماینده مردم کازرون در مجلس با اشاره به اتفاق نظر دولت و سایر قوا برای توسعه هر چه بیشتر فناوری فضایی کشور،تصریح کرد: امیدواریم شاهد جهش در تولید علوم فضایی باشیم. البته باید فرصت داد تا این فناوری کار خود را به خوبی انجام دهد و در این راه بهتر است زیر بناهای کار را توسعه دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با ذکر پیشنهاداتی برای توسعه فناوری فضایی کشور، گفت:‌ توجه به ظرفیت‌های علمی جوانان نخبه و دانشمندان موجب رشد و توسعه کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگان خواهد شد.

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: ثمره بها دادن به جوانان دانشگاهی، رشد علمی کشور و تامین زندگی آنها خواهد بود و در ادامه این رویکرد، سرعت دستیابی به اهدافی که در فناوری فضایی مدنظر است، افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰، ماهواره نور-۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پایگاه فضایی نیروی هوافضای سپاه در کویر شاهرود توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شد و پس از ۴۸۰ ثانیه با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار