اما این تصاویر، عمر کوتاهی دارند و باید پس از یکی دو سال، بهسازی یا عوض شوند و باز هم در برخی شهرهای کوچکتر، با هزینه خانواده‌ها و در کلانشهر شیراز، با هزینه‌های عمومی، اما حرف‌های زیاد و حاشیه‌های بسیار، یک بار تعویض یا مرمت و بهسازی شدند؛ اگرچه این روزها شاهد رنگ و رو رفتگی تابلوها و پوسیدگی و پارگی بنرها و کنده شدن آنها از محل نصب هستیم و انگار متولیان انقلابی حاضر در ارگان‌ها، کمترین توجهی به این مسئله ندارند.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲ 30 April 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: هر کشور و دولت و تمدنی، همیشه قهرمانانی دارد و از آنان به نیکی یاد می‌شود و به مناسبت‌های مختلف، یادشان گرامی داشته و مراسمی برایشان برگزار می‌شود. ساخت المان و یادمان و تندیس و سردیس و تصاویر دیواری و امثالهم، کاری است که اغلب در کنار متونی در کتب درسی و کتاب‌هایی با عناوین مختلف در معرفی و گدامیداشت این قهرمانان انجام می‌شود و هرچه کشور یا تمدنی پیشرفته‌تر و بالغ‌تر باشد، این قهرمانان هم در میان مردم، شناخته‌ شده‌تر، بزرگ‌تر و عزیزترند.

ایران، تمدنی کهن با قهرمانانی ملی و حتی جهانی است که البته شاید جوانان و نوجوانان این مرز و بوم، به واسطه هجوم فرهنگی غرب در کشورهای آسیایی، در نسل‌های اخیر، کمترین آشنایی را هم نداشته باشند. بگذریم از قهرمانانی که در تاریخ از آن‌ها یاد شده و همگی هم د رعرصه‌های مختلف، باعث غرور یک ایرانی هستد؛ در همین نیم قرن اخیر، در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی تا دفاع از حرم، امنیت داخلی و بین‌المللی، امر به معروف و حتی این روزها، در بحث سلامت، قهرمانانی داریم که با وجود همزمانی به نوجوانان و جوانان، کمترین آشنایی با آنان نیست و حتی اسمی هم از آنان در کتب درسی یا نیست، یا آنقدر کم است که فرصت قهرمان‌پردازی و هم‌ذات پنداری نوجوان امروزی با این قهرمانان نیست.

مقام معظم رهبری، دفاع مقدس را به گنجینه‌ای تشبیه کردند که باید از آن بهره‌ها برد، در این راستا، یک سری دستگاه‌ها، ارگان‌ها یا نهادهایی تاسیس شده و یک سری معاونت یا مدیریت‌هایی در دستگاه‌های موجود ایجاد شده و وظیفه انتقال و گسترش آشنایی با فرهنگ غنی دفاع مقدس و آشنایی با قهرمانان شهید وطن در عرصه‌ها و زمان‌های مختلف را عهده‌دار شده‌اند. در سال، برنامه‌ها، سمینارها، نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات زیادی در همین راستا برگزار و بودجه‌های کلانی هم صرف آن می‌شود.

در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)، پس از برگزاری کنگره سرداران شهید در سطح استان و شهر شیراز، تصاویری از شهدا زینت‌بخش بلوارهای اصلی و خیابان‌های شهرها شدند. تصاویری که در بعضی از شهرها، حتی خانواده‌های شهدا با عشق حاضر به پرداخت هزینه طراحی و نصب آن در معابر شهر خود شدند تا فرزند، پدر، و برادر شهید خود را به نسل‌های آینده معرفی کنند و حداقل کمترین دین خود را به آنها ادا کرده باشند.

اما این تصاویر، عمر کوتاهی دارند و باید پس از یکی دو سال، بهسازی یا عوض شوند و باز هم در برخی شهرهای کوچکتر، با هزینه خانواده‌ها و در کلانشهر شیراز، با هزینه‌های عمومی، اما حرف‌های زیاد و حاشیه‌های بسیار، یک بار تعویض یا مرمت و بهسازی شدند؛ اگرچه این روزها شاهد رنگ و رو رفتگی تابلوها و پوسیدگی و پارگی بنرها و کنده شدن آنها از محل نصب هستیم و انگار متولیان انقلابی حاضر در ارگان‌ها، کمترین توجهی به این مسئله ندارند.

در این راستا سردار سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه بحث فضاسازی شهری و قرار دادن تصاویر و المان‌های شهدا در سطح شهر، نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها، همه و همه از مسئولیت‌های اساسی شهرداری‌ها، هم در مراکز استان‌ها و هم شهرستان‌هاست، اظهار داشت: نقشی که اداره کل حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کنگره سرداران در مرکز استان، و در شهرستان‌ها، نواحی مقاومت دارند، نقش ارائه و تائید محتواست.

وی گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر به ویژه بعد از کنگره بزرگ سرداران و 15هزار شهید در استان فارس افتاده است، پوشش خوبی است که در فضای شهری با تصاویر شهدا پیدا شده و مجموعه سازمان سیما و منظر شهرداری هم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد.

به گفته سردار کوشکی، اشکال اساسی در شهر شیراز، این است که این تصاویر، عمدتاً بنر است و تصاویری ماندگار و پایا نیست حتی تابلوهای کاشی و سرامیک هم در خیلی مراکز ریخته و شهرداری هم خیلی تلاش کرد برای بازسازی، اما ماندگاری ندارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ادامه داد: از قبل از سال 1400 جلساتی با همکاران در شهرداری داشتیم و تاکید داریم بر اینکه اگر بازسازی یا بهسازی قرار است صورت بگیرد، حتما ابتدا باید طراحی صورت بگیرد و طراحی هم باید به گونه‌ای باشد که اگر هزینه‌ای می‌شود، دائما با باد و آفتاب و سرما و گرما، شاکله کار به هم نریزد.

این یادگار دفاع مقدس افزود: آخرین جلسه‌ای که داشتیم، حدود یک هفته پیش بود که بنا شد طرحی خوب و جامع در قالب میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت آماده شود و شهر به تصاویر مانا و ماندگار شهدا آراسته شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر شیراز در میان کلان‌شهرهای کشور از نظر تعداد شهدا، برجسته است، به پنج هزار و 500 شهید سومین حرم اهل بیت اشاره کرد و گفت: به همه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان حق می‌دهم که مطالبه‌گر این امر باشند، اما باید حواسمان باشد مطالبه‌گری آغشته به مسائل احساسی و غیرمنطقی نشود.

سردار کوشکی با بیان اینکه شهرداری تمام توان و تلاشش را صرف این موضوع می‌کند، با اعتراف به عقب‌ماندگی در کلان‌شهر شیراز در این خصوص، تصریح کرد: دوستان در شهرداری که از جبهه انقلاب هستند، باید این کار را سرعت ببخشند و این عقب‌ماندگی را در شهر شیراز جبران کنیم.

وی از طرح‌های مناسب و قابل قبولی که به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارسال می‌شود، استقبال کرد و گفت: سازمان سیما و منظر شهرداری هم قول داده‌ است که کار را زودتر آغاز کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با عذرخواهی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان بابت این تاخیر در ترمیم و بهسازی تصاویر شهدا، تصریح کرد: نقش این اداره کل، نقش اجرایی نیست و نقش تهیه، تدوین و تولید محتواست که در این کار، تا کنون آنچه که درخواست شهرداری بوده، انجام داده‌اند و پس از این هم به همین منوال خواهد بود.

روح الله مظفری سرپرست سازمان هم چندی پیش، با اشاره به تاکید حفظ شان و حرمت شهدای والا مقام، گفت: با توجه به نصب تمثال مبارک شهدا در سالیان قبل بسیاری از این تمثال‌ها دچار فرسودگی و آسیب شده بودند که شهرداری شیراز تعویض آنها را در دستور کار خود قرار داد.

 

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: از آبان سال گذشته مراحل استعلام و انتخاب پیمانکار آغاز سپس مراحل تایید اطلاعات و تصاویر و چاپ تمثال انجام شد و از دوشنبه 8 فروردین 1401 عملیات تعویض تمثال مبارک شهدا در بولوار امام رضا(ع)، با توجه به اهمیت این بولوار، آغاز شد.

مظفری در ادامه افزود: این عملیات به صورت مدام و با برنامه‌ریزی با اهمیت معابر اجرا خواهد شد.

شهرستان‌های دیگر استان پهناور فارس هم وضعیتی مشابه شیراز دارند که نیاز است مسئولین امر رسیدگی به مسئله را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و فراموش نکنیم که هر قدمی برای شهدا برداریم، چندین برابر را پاداش می‌گیریم، شهدا مدیون کسی نمی‌مانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار