نخستین جشنواره حلوا ارده زرقان که همزمان با روز زرقان برگزار می‌شود یکی از ابعاد گردشگری رویداد است که می‌تواند در رونق این شهرستان تازه تاسیس موثر باشد.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ 10 May 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در میان انواع گردشگری که هر یک جاذبه و زیبایی خاص خود را دارد، گردشگری رویداد اجتماعی‌تر و مردمی‌تر است چراکه در رویدادها این مردم هستند که نقش مهم و اصلی را ایفا می‌کنند.امروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از روبه رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود. رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است.

به تایید کارشناسان رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است که از جمله می‌توان جشنواره گل و گلاب میمند فیروزآباد، لایزنگان داراب، جشنواره نرگس‌زارهای شهرستان کازرون و غیره را نام برد.جشنواره ملی حلوا ارده زرقان نیز پا به میدان این دسته از جشنواره‌ها و رویدادها گذاشته و بناست با اجرای آن در روزهای 20 تا 23 اردیبهشت ماه یعنی همزمان با روز زرقان یک رویداد شیرین و دلچسب را در استان فارس رقم بزند.

تاریخ حلوای ارده زرقان
حلوا ارده زرقان در فهرست آثار ناملموس ملی نیز ثبت شده و بنا بر اقوال تاریخی قدمت آن به زمان صفویه و افشاریه باز می‌گردد. بنا بر آنچه در تاریخ ذکر شده در زمان شاه عباس صفوی در فصل زمستان جنگی به وقوع پیوست، شاه به وزیر خود دستور می‌دهد غذایی برای لشکریان فراهم آورد که دارای سه خصوصیت عمده باشد، اول اینکه حمل آن آسان باشد دوم برای شرایط جنگی مناسب بوده و برای مصرف نیاز به گرم کردن نداشته و در نهایت دارای مواد غذایی کافی برای بدن باشد و مصرف آن با مقدار نانی که به طور معمول سربازان با خود دارند، انرژی لازم را تامین کند.حلوا ارده

شیخ بهایی وحلوا ارده
شیخ بهایی با مشورت شخصی به نام جابر عصار، متخصص کنجد و شاه شیرین ‌کار، متخصص شیره مویز موضوع را در میان می‌گذارد و حلوا ارده را که 50 درصد آن از دانه کنجد آسیاب شده و 50 درصد دیگر شیره (کشمش، انگور، خرما) بود تهیه می‌کنند.

پس از آن در زمان نادرشاه افشار و پیروزی بر افغان‌ها سربازان نادر مدتی در دشت زرقان ماندند و با توجه به وجود مزارع انگور و تولید شیره و کارگاه‌های عصاری و کنجد کارگاه‌هایی برای تهیه حلوای ارده در زرقان راه‌اندازی شد که پس از رفتن سپاه نادر از زرقان یکی از این کارگاه‌ها به کار خود ادامه داد.

در دوران زندیه و در زمان لطفعلی خان زند، به‌دلیل حضور سربازان سردار حیدر زرقانی (از سرداران سپاه لطفعلی خان زند) در زرقان این صنعت رونق دوباره گرفت و تعداد کارگاه‌ها در این دوره افزایش یافت و با تغییر در فرآیند تولید، محصولی با کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر تولید شد که این محصول در زمان قاجاریان و به وسیله ملا ابوالقاسم حمزوی زرقانی و فردی به نام قلی بگ به حد اعتلای خود که حلوای ارده کنونی است، رسید.

این تاریخچه در کنار سنت خاص تهیه این نوع حلوا سبب شد که در فهرست آثار ناملموس ثبت شود و امسال همزمان با روز گرامیداشت زرقان نخستین جشنواره حلوا برگزار شود.

برندسازی محصولات شهرستانی با رونق گردشگری رویداد
محمدکاظم بهادری‌پور، جانشین معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم روزها و هفته‌های نامگذاری را بخشی از گردشگری رویداد خواند و معتقد است که استفاده از این ایام با برنامه‌ریزی و تعریف بسته‌های سفر می‌تواند به اقتصاد گردشگری و اقتصاد هر شهرستان کمک کند.

به گفته وی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، تعریف جشنواره، برندسازی یک محصول و فراهم شدن زمینه افزایش تولید از طریق سرمایه‌گذاری می‌تواند رهاورد برگزاری هفته‌ها یا روزهای نامگذاری یک شهر یا منطقه باشد.

آنطور که جانشین معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان فارس می‌گوید: در این میان نه تنها شهرداری و فرمانداری هر شهرستان بلکه باید بخش خصوصی نیز ورود کند و میراث فرهنگی نیز این آمادگی را دارد که زمینه را برای تعریف بسته‌های سفر فراهم کند.

بهادری‌پور در عین حال معتقد است که نباید به نامگذاری صرف و اجرای یک هفته برنامه اکتفا کرد بلکه باید پیش از برگزاری رویداد به فکر تهیه بسته‌های سفر و تورهای داخلی و درون استانی بود.

حضور و فعالیت 30 نفر حلواپز در نخستین جشنواره ملی حلوا ارده
محمود صانعی، شهردار زرقان نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام برنامه‌های هفته زرقان که از 17 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 23 این ماه ادامه دارد، از حضور 30 نفر حلواپز زرقانی در نخستین جشنواره ملی حلوای زرقان خبر داد که به صورت سنتی اقدام به تهیه این سوغات دلچسب زرقان می‌کنند.

به گفته وی با وجود سابقه 300 ساله زرقان در تهیه حلوا ارده اما این امر هنوز به روش سنتی انجام می‌شود و تنها یک کارگاه در جهت صنعتی شدن گام‌هایی برداشته است.

پیاده‌روی خانوادگی، نمایشگاه تولید و عرضه حلوا، اجرای زنده موسیقی، اجرای تئاتر خیابانی، برنامه ویژه کودک و نوجوان، اجرای ورزش‌های زورخانه‌ای و حضور معاون وزیر کار و مسئولان استانی در روز پنجشنبه 22 اردیبشهت از جمله برنامه‌هایی است که صانعی به آن اشاره می‌کند.

خروجی جشنواره حلوا ارده ایجاد شهرک صنعتی حلوا باشد
در راستای تولید سنتی حلوا در این شهرستان و ضرورت صنعتی شدن آن احسان خازن، فرماندار زرقان نیز در 11 اردیبهشت امسال در نشست خبری در این رابطه ابراز امیدواری کرده که خروجی این جشنواره ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه حلوا ارده سنتی زرقان باشد.

شیره ترخینه و حلوای مغزی ‌ملایر ثبت ملی شد
به گفته وی هم‌اینک بیش از 100 نفر به صورت مستقیم در این صنف مشغول به کار هستند که ایجاد شهرک صنعتی و رونق کارگاه‌های این صنف و صنایع بسته‌بندی می‌تواند آینده شغلی این صنعت و شهر زرقان را دگرگون کند.توجه و داشتن نگاهی جامع به رویدادهای هر شهرستان می‌تواند دستگاه‌های بسیاری را در اجرای آن رویداد درگیر کند که نخستین نتیجه آن رونق گردشگری استان، شهرستان و برندسازی محصول تولیدی مردم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار