امام جمعه شیراز با بیان اینکه اصل طرح دولت بر مبنای عدالت است، گفت: متاسفانه کارها وقتی به رده مدیران میانی می‌رسد خراب می‌شود، مجریان باید حواسشان به اجرای درست آن باشد.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 14 May 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم:  آیت‌الله لطف‌الله دژکام ظهردر خطبه‌های نماز جمعه اظهارداشت: از نظر تعالیم دین مبین اسلام هدف از آفرینش ما انسان‌ها رسیدن به قله‌هایی از معنویت است که اگر آن را تحصیل نکنیم هر چه از مقام دنیا به دست آوریم برای ما سودی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش همه ما باید مصروف تقوا، بندگی خدا و معنویت باشد و البته نگاه دین اسلام به معنویت به معنای رهبانیت مسیحی نیست، گفت: دنیا از آن جهت که ما را به اهداف عالی برساند مورد توجه اسلام است، حد لازم از معیشت و رفاه که برای رسیدن به مراتب معنوی نیاز است برای خود و جامعه به دست آوریم و این مصداق دنیاطلبی نمی‌شود بلکه به نوعی مجاهدت در راه خداست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مراقبه یک دستور اخلاقی است که شامل فردی و اجتماعی می‌شود، افزود: این نوع دوم چون زندگی بشر اجتماعی است حقی برای تک تک ما است و چهارچوب مراقبه اجتماعی را به جدیت باید دنبال کنیم، در مراقبه اجتماعی گاهی ممکن است مراقب رفتار دولت باشیم اینها در قانون اساسی اصل هشتم بیان شده مردم باید حواسشان به این باشد که دولت چکار می‌کند گاهی دولت باید حواسش به مردم باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه براساس حدیث امام زمان (عج) دو عنصر اخلاقی باید در مدیران باشد نخست آن عدالت است عنوان کرد: در هر اقدامی که دولت می‌کند مردم می‌توانند درباره اقدام دولت سوال کنند که آیا عادلانه است یا خیر؟ اگر عادلانه است انصاف دهیم و حمایت کنیم اما اگر ناعادلانه است مانع شویم.

وی با اشاره به اقدام دولت در رابطه با اصلاح پرداخت یارانه دولت تصریح کرد: در این طرح به جای اینکه ارز 4200 تومانی به دلال داده شود به کسانی که نیازمند هستند، پرداخت می‌شود چون رانت‌هایی در آنجا درست شده بود؛ در اجرای طرح ممکن است پرسش‌هایی وجود داشته باشد اما اصل کار با این هدف در راستای عدالت است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه توقع این است که مجریان در رده‌های بعدی درست اجرا کنند، افزود: متاسفانه کارها وقتی به رده مدیران میانی می‌رسد خراب می‌شود، یک هدف و انگیزه عدالت در این برنامه است اما مجریان باید حواسشان به اجرای درست آن باشد.

وی با بیان اینکه همه تحلیل‌گران اقتصادی هم آن را تایید کردند مردم هم باید نظارت کنند، گفت: دولت در راستای تحقق عدالت برنامه و طرح را شروع کرده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه عنصر دوم که مدیران باید داشته باشند شفقت و دلسوزی است، افزود: در نظام و تمدن اسلامی ارزشیابی باید بر مبنای این دو عنصر اخلاقی باشد که امام زمان مطرح کرده است؛ باید دید در این طرح آیا دلسوزی و شفقت مسئولان نسبت به مردم دیده می‌شود یا خیر؟

وی گفت: در دیگر دولت‌ها اینگونه بود که در 4 سال نخست اقدامی نمی‌کردند و در 4 سال دوم که رای می‌گرفتند آن هم در یکی دو سال پایانی دست به اقدامی می‌زدند و شرایط حاصله را در اختیار دولت بعد می‌گذاشتند حتی برخی نسبت به اجرای طرح نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند‌؛ چیزی که رئیس‌جمهور مطرح کرد این بود که حاضرم آبرویم را برای مصلحت ملتم بدهم و این جزئی از شفقت و دلسوزی نسبت به مردم است؛ باید انصاف داد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رسم مردانگی و پهلوانی نیست که کسی که خودش و آبرویش را برای ما فدا کرده، اینگونه مورد هجمه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور می‌توانست این 4 سال کاری نکند اما تصمیم گرفت که زودتر کاری که باید انجام دهد. امروز رئیس‌جمهور با شفقت و گرو دادن آبرویش تصمیم گرفته مسئله اقتصاد را یکبار برای همیشه حل کند.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور در سال نخست این طرح را شروع کرده نشان از این است که مطالبه‌گری هم باید از خودش باشد اما خواهش دارم جدیت، استقامت و استمرار را تا زمانی که اصلاح نظام اقتصادی به نتیجه برسد، ادامه دهند و مدیران میانی نیز مکلف باشند تا رسیدن به هدف مسیر را ادامه دهند.

وی با اشاره به فتوای میرزای شیرازی و ماجرای تحریم تنباکو عنوان کرد: این فتوا کشور را نجات داد و شر استکبار و استبداد از کشور کم کرد و در تاریخ به یادگار مانده است اما وقتی این فتوا صادر شد مردم و تاجران نیز همراهی کردند و این همراهی ارزش کار را بیشتر کرد.

امام جمعه شیراز بار دیگر تصریح کرد: اینکه غنی باید به فکر فقیر باشد در تاریخ جلوه کرده است، امروز در مسئله اقتصادی که پیش آمده است باید اغنیا به حمایت از نیازمندان برخیزند و رضای خدا را بالاتر از منفعت و کسب سود خود بدانند، دارندگی زمانی برازنده است که به فقرا و نیازمندان کمک شود، نه اینکه نسبت به گرسنگی و نیاز مردم بی‌تفاوت باشند.

آیت‌الله دژکام گفت: از کار میرزای شیرازی و همراهی مردم درس بگیریم تا دولت بتواند به خوبی عدالت را در جامعه اجرا کند،

 

وی با بیان اینکه چهارشنبه هفته آینده روز میراث فرهنگی است، گفت: میراث ما ارزشمند است و کار میرزای شیرازی نیز بخشی از میراث فرهنگی است، میراث فرهنگی برای روی طاقچه گذاشتن نیست باید با میراث فرهنگی زندگی کرد لذا
در محیط‌های فرهنگی شیراز احترام مسجد حفظ شود میراث فرهنگی شیوه‌نامه‌های مناسب برای این اماکن مذهبی تهیه کند.

وی در پایان عنوان کرد: حرکت اقتصادی دولت چندجانبه است و توجه داشته باشد که دیگر مسائل تحت شعاع قرار نگیرد، برای کارهای زیرساختی استان 120 هزار میلیارد تفاهم نامه همکاری بسته شده است استاندار و نمایندگان با جدیت این موضوع را دنبال کنند چون اگر اقتصاد و مسئله اقتصادی را به خوبی حل کنیم مابقی مسائل نیز به خوبی مدیریت خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار