خطیب جمعه کوار ادامه داد: درحال حاضر موانع زیادی بر سر راه دولت برای شکوفایی اقتصادی و رشد مطلوب وجود دارد که یارانه غیرهوشمند یا ارز ترجیحی یکی از آن معضلات بزرگ است. یارانه‌ای که به‌جای آن‌که در انتهای زنجیره مصرف، یعنی در سفره‌های مردم توزیع شود در ابتدای زنجیره، یعنی واردکنندگان کالا قرار می‌گیرد تا آنجا که گاهی یارانه ۱۵ میلیون نفر به جیب یک نفر می‌رود!
کد خبر: ۱۰۴۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 14 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: حجت‌الاسلام‌ مجید گشول خطیب جمعه شهرستان کوار در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان حفظ تقوا و بصیرت و صبر در دوران غیبت را ضروری دانست و گفت: نترسیدن از فتنه ها و فضاسازی ها همچنین استواری در دین و داشتن لنگرگاه محکم اعتقادی لازم است.

حجت الاسلام گشول افزود: حفظ دین در دوران غیبت، مانند نگهداشتن زغال در کف دست است و افضل بودن منتظران به خاطر تحمل سختی هاست.

وی در خطبه دوم اظهار داشت: امروزه کمتر کسی است که به اشکالات اساسی کشور در حوزه اقتصاد اذعان نداشته باشد؛ بیماری نظام اقتصادی یک میراث به‌جای‌مانده از دهه ۵۰ تاکنون است که از دهه پایانی عمر رژیم طاغوت شروع شده و پس از انقلاب نیز علیرغم تلاش‌های انجام گرفته، به سامان مطلوب خود نرسیده است.

خطیب جمعه کوار ادامه داد: درحال حاضر موانع زیادی بر سر راه دولت برای شکوفایی اقتصادی و رشد مطلوب وجود دارد که یارانه غیرهوشمند یا ارز ترجیحی یکی از آن معضلات بزرگ است. یارانه‌ای که به‌جای آن‌که در انتهای زنجیره مصرف، یعنی در سفره‌های مردم توزیع شود در ابتدای زنجیره، یعنی واردکنندگان کالا قرار می‌گیرد تا آنجا که گاهی یارانه ۱۵ میلیون نفر به جیب یک نفر می‌رود!

حجت الاسلام گشول با اشاره به اینکه دولت، برنامه‌های عقب‌مانده و به‌جای‌مانده دیگری را از دهه‌های قبل، بر دوش دارد، گفت: طبیعی است توقع نداریم همه برنامه‌ها و در یک زمان توسط دولت کنونی آغاز و اجرا شود اما این انتظار درست است که باید دولت کنونی با استفاده از شرایط داخلی و خارجی گام‌های مهم را بر دارد و مردمی‌سازی یارانه‌ها از اصلی‌ترین گام‌های مانع‌زدایی برسر راه رشد اقتصادی است.

وی افزود: اصلی‌ترین وعده آقای رئیسی، اصلاح و توزیع عادلانه و پرداخت آن به عموم مردم بود. علاوه براینکه مصوبه الزامی مجلس را هم‌ مطالبه جدی دارد پس دولت مکلف و موظف به این اقدام اصلاحی و اصلی است و با عنایت با عزم جدی دولت و نیز سابقه خوب دولت سیزدهم در مدیریت سلامت مردم و برخی عرصه‌های دیگر اقتصادی، امیدواری بیشتر شده است.

مزایای طرح اصلاح ارز تدریجی

امام جمعه شهرستان کوار با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود در کشور که گریبانگیر اقتصاد و به‌نوعی پاشنه آشیل پیشرفت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر بوده، وجود یارانه‌های مختلف بر کالاهای مصرفی مردم بوده است، بیان کرد: این مساله باعث گردیده تا علاوه بر اختصاص یارانه برای افراد غیرنیازمند، قیمت کالاهای یارانه‌ای در داخل کشور نسبت به قیمت همان کالا در خارج از کشور اختلاف چشمگیری داشته و موجبات قاچاق گسترده آن به خارج از کشور فراهم گردد.

حجت الاسلام گشول در ادامه گفت: دولت سیزدهم با عنایت به این آسیب و به منظور ساماندهی به وضعیت اقتصاد کشور، تصمیمی سخت در این خصوص اتخاذ نموده و جراحی بزرگ اقتصادی را با حذف ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی آغاز نمود. آنچه مسلم است، نیاز اساسی کشور به این تصمیم و فایده کلان آن و تاثیر مثبت این تصمیم بر اقتصاد کشور در میان مدت و بلندمدت است.

وی با بیان سخنی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گفت: هر کس خوراکی را بخرد و برای این که آن را به مسلمانان گران بفروشد چهل روز انبار کند و پس از چهل روز آن را بفروشد و همه درآمد آن را هم صدقه بدهد، کفاره گناه او نخواهد شد همچنین در حدیثی دیگر فرمود، هر کس بیش از چهل روز احتکار کند، بوی بهشت، که از مسافت بسیار زیاد به مشام می‌رسد، بی تردید بر او حرام است.

خطیب جمعه کوار ادامه داد: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند،هر کس خوراکی را بر امت من چهل روز احتکار کند، اگر همه آن را هم صدقه بدهد، از او پذیرفته نشود.

حجت الاسلام گشول با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در شهرستان اظهار داشت: از برخوردهای قانونی دادستان، نیروی انتظامی،بسیج و اصناف و صمت و جهاد قدردانى مى کنیم و انتظار داریم با جدیت ادامه دهند و مردم هم با مسئولان ذى ربط همکارى کنند و همچنین فعالیت ها عمرانى و خدماتى بسیج سازندگی شایسته تقدیر است.

زبان فارسی مایه قوام و اقتدار ایران و اسلام

وی به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی گفت: اسلام، به زبان عربی وارد ایران شد و به زبان فارسی ترویج پیدا کرد، منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.

امام جمعه شهرستان کوار با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری توضیح داد: ایشان فرصت 12 ساله آموزش‌وپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بی‌نظیر برشمرد و افزود: سازمانِ گسترده‌ آموزش‌وپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را به‌درستی به دلها و گوشهای آماده‌ فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه کند.

استحکام و پایداری روابط ایران و قطر را به نفع هر دو کشور است

حجت الاسلام گشول گفت: سطح کنونی ارتباطات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است و باید چند برابر شود، همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظرهای بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدأ جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد، ما کشورهای منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم.

وی افزود: مسائل سوریه و یمن نیز با گفت‌وگو قابل حل است البته گفت‌وگو نباید از موضع ضعف باشد، در حالی‌که طرف‌های مقابل یعنی عمدتاً آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار