فیروزی با بیان اینکه اکنون مجلس شورای اسلامی و دولت با یک«جراحی بزرگ اقتصادی» و با اجرای طرح مهم «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در بین مردم»، در تلاش هستند که یارانه ها به جای اختصاص به کالاها، مستقیماً به دست مردم برسد تا از مفاسد گسترده ای که بعلت قاچاق،رانت،احتکار و ویژه خواری در شبکه توزیع ایجاد می شود، جلوگیری گردد.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ 15 May 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: باید منصفانه بپذیریم که اقتصاد کشور بیمار است و این بیماری مربوط به امروز و دیروز یا امسال و پارسال نیست بلکه مردم سالیان سال است که این بیماری را لمس و با آن دست و پنجه نرم می کنند به امید اینکه دولتی از راه برسد تا با یک اقدام اساسی فکری به حال این جسم نیمه جان و نحیف اقتصاد کند تا شاید معجزه ای گردد و باردیگر علائم حیات در این رگ های خشکیده جریان پیدا کند.

اگر چه این بیماری از قبل انقلاب شروع شده و دولت‌های پس از انقلاب نیز تلاش هایی برای سامان دادن آن داشتند، اما در این عرصه چندان موفق نبودند و روز به روز تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی بیش از گذشته بر عرصه را بر مردم تنگ کرد، تا اینکه در این روزها و پس از گذشت چند ماه از ریاست جمهوری آیت الله رئیسی دولت جدید در تصمیمی غیر منتظره و تا حدی کارآمد اقدام به جراحی بزرگی کرد تا شاید این جسم بی جان در حال مرگ را دوباره به زندگی بازگرداند، در همین راستا طرح مهم «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» در بین مردم را کلید زد، طرحی که گر چه مخالفان و موافقانی را دارد اما به نظر با توجه به شرایط بد گذشته و فساد و رانتهای موجود تنها راهکار پیشگیری از هدر رفت یارانه هاست.

دولت جدید می‌توانست وجیه‌المله بماند و جراحی انجام ندهد چون معلوم است این سیاست جراحی‌، نارضایتی به همراه دارد، اما شخص رئیس‌جمهور صادقانه وارد میدان شد و گفت آبرویم را کف دستم گذاشتم و حاضرم آبرویم برود اما اجازه نمی دهم گرانی آسیبی به مردم وارد کند.

جراحی بزرگ اقتصادی؛ راهی برای نجات جسم بیمار اقتصاد کشور

به عقیده برخی کارشناسان علم اقتصاد و نمایندگان مجلس، دولت می‌خواهد کاهش جدی فاصله طبقاتی روی دهد و جراحی برای افزایش قدرت خرید هفت دهک جامعه، تحقق عدالت اقتصادی، واگذاری امور مردم به مردم، مبارزه با فساد از منشأها و خاستگاه‌های اولیه آنهاست و جراحی هم درد دارد، اما سرانجامش نجات این بیمار است.

در همین راستا حجت الله فیروزی نماینده مردم شهرستان فسا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد:سالهاست که بخش عظیمی از منابع مالی کشور صرف پرداخت یارانه هایی می شود که می بایست بهای تمام شده کالاها را کاهش و با تأمین مایحتاج اصلی و ضروری مردم،هزینه خانوارها را تقلیل و رفاه و آسایش را برای آنان به ارمغان آورد.

وی افزود:ساز و کارهای نامناسب و معیوب اجرائی و اداری،رانت خواری های گسترده، قاچاق فزاینده،عدم امکان نظارت صد در صدی بر شبکه توزیع،نسخه های وارداتی،تحریم های گسترده و دهها عامل دیگر سبب گردیده که منابع بسیار زیادی که از بودجه کشور برای امر تنظیم گری در قیمت ها تحت عنوان یارانه کالاهای اساسی اختصاص یابد،اما اثرات واقعی خود را در زندگی مردم نگذارد و روز به روز نیز فساد گسترده تری در اقتصاد کشور شکل گیرد.

فیروزی با بیان اینکه در سال های گذشته هزاران میلیارد تومان از منابع ریالی و ارزی کشور به یارانه نهاده های دامی تعلق گرفته است ولی بعلت مواردی که بیان گردید،بسیاری از دامداران نتوانسته اند از نهاده های دامی یارانه دار استفاده کنند، اظهار کرد:در اقلام خوراکی نیز همین اتفاقات در سطح گسترده تری افتاده و سالانه منابع سنگینی برای تأمین اقلام ضروری مردم اختصاص یافته ولی درد و رنج بسیاری از اقشار مردم نه تنها کاهش نیافته،بلکه افزایش نیز یافته است.

نماینده مردم شهرستان فسا ادامه داد: سال هاست که پرونده های فساد سنگین مالی، اعتراض همه مردم را در پی داشته و تلاش های گسترده ای که برای مبارزه با فساد اقتصادی در قوای مختلف صورت گرفته،به علت مفاسدی که در منشأ و مبدأ یعنی اختصاص ارز ترجیحی به برخی کالاها وجود داشت ،نتیجه مطلوب را به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه اکنون مجلس شورای اسلامی و دولت با یک«جراحی بزرگ اقتصادی» و با اجرای طرح مهم «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در بین مردم»، در تلاش هستند که یارانه ها به جای اختصاص به کالاها، مستقیماً به دست مردم برسد تا از مفاسد گسترده ای که بعلت قاچاق،رانت،احتکار و ویژه خواری در شبکه توزیع ایجاد می شود، جلوگیری گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:با توجه به گسترگی این طرح مهم اقتصادی ،قطعاً در شروع اجرای طرح، به جهت امور زیر ساختی ایراداتی در اجرا وجود خواهد داشت ولی دولت قطعاً ایرادات احتمالی طرح را مرتفع و اجرای طرح بصورت فراگیر عملیاتی خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه عنوان کرد: این ایام صدها شبکه معاند خارجی و دهها مطلب نویسی که هیچگاه دل در گروه آسایش و آرامش و دلخوشی مردم این مرز و بوم نداشته و از هر فرصتی برای تضعیف وحدت ملی و ایجاد شقاق در بین مردم استفاده می کنند، تلاش هماهنگ و گسترده ای را برای ناامید کردن مردم و ناکارآمد کردن این طرح بزرگ ملی آغاز نموده اند. پس امروز وظیفه نخبگان،خواص،صاحب نظران، اندیشمندان و همه کسانی که دارای پایگاه اجتماعی و مردمی هستند این است که ماهیت این طرح مهم اقتصادی را که سبب اصلاح بسیاری از ساختارهای معیوب اقتصادی و حذف گلوگاه های فساد در شبکه توزیع می شود، را برای مردم تشریح کنند و دولت مردمی و مجلس انقلابی را که عزم یک جراحی بزرگ اقتصادی در نظام ناکارآمد اقتصادی کنونی دارند را حمایت نمایند.

دمل چرکین فساد ناشی از ارز ترجیحی بر پیکره اقتصاد جامعه

فیروزی بر این باور است که اگر این دمل چرکین فساد اقتصادی ناشی از ارز ترجیحی امروز با همه مشکلات احتمالی اجرای آن اصلاح و درمان نشود،اطمینان داشته باشیم که فردا دیر خواهد بود و منابع کشور نیز بدون هیچ نتیجه مطلوبی هدر خواهد رفت.

به گفته این نماینده مجلس این طرح از محدود طرح های مهم اقتصادی است که صاحب نظران اقتصادی کشور در همه دولت ها بر اجرای آن اتفاق نظر داشته ولیکن به علل مختلف در دولت های پیشین اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که به علت پمپاژ یأس و نومیدی توسط رسانه های معاند ممکن است خرید برخی کالاها توسط مردم افزایش یابد،گفت: همه دستگاه های استان بویژه شبکه های توزیع کالا و نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج مردمی باید در کنار مردم امر خدمت رسانی را تسهیل و گلوگاه های فساد در شبکه توزیع را شناسایی نموده تا نگرانی های احتمالی هموطنان مرتفع گردد.همچنین ضرورت دارد که دستگاه های اجرائی و بویژه فرمانداری ها ضمن مشاوره به مراجعه کنندگان، مشکلات افرادی را که به هر دلیل نام آنها از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شده است، را بررسی و در جهت رفع ایرادات مربوطه مستمراً اطلاع رسانی نمایند.

فیروزی در پایان خطاب به مردم گفت: مردم شریف استان فارس نیز اطمینان داشته باشند که مجلس و دولت با رصد مستمر اجرای طرح، نواقص آن را برطرف و اوضاع را به نفع مردم ساماندهی خواهد نمود. امید است با اجرای این طرح بزرگ اصلاح اقتصادی، گلوگاه های فساد و رانت، مسدود و شبکه توزیع که مهمترین نیاز حوزه خدمات اجتماعی به مردم است اصلاح گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار