قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز – اصفهان، بزرگراه دشت ارژن- ابوالحیات در محور شیراز – بوشهر و فاز دوم خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن در فهرست طرح‌های نیمه‌تمام استان فارس قرار دارند که نوید بهره‌برداری از آنها در سال ۱۴۰۱ داده شده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 18 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هیات دولت در سفر ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ به استان فارس تکمیل این طرح‌های کلیدی را مورد توجه قرار داد به گونه‌ای که این طرح‌ها در فهرست مصوبات سفر استانی دولت قرار گرفت تا افتتاح آنها شتاب گیرد.
مدیریت ارشد استان فارس در این زمینه، نه تنها اجرای مصوبات سفر استانی را از مدیران استان مطالبه کرده است بلکه خواهان آن بوده است که استان از هم اینک مهیای سفر احتمالی بعدی دولت باشد.
استاندار فارس ۲۶ اردیبهشت‌ماه جاری ضمن تاکید بر پیگیری مجدانه مدیران نسبت به تخصیص و تحقق اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان از آن‌ها خواست تا از هم‌اکنون پیشنهادهای خود را برای سفر بعدی رئیس جمهور به استان آماده کنند.
محمدهادی ایمانیه که در جلسه بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری سخن می‌گفت، روند پیگیری مصوبات و اعتبارات را از مدیران دستگاه‌های مختلف جویا شد. نمایندگانی از میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، آبفا فارس، آبفا شیراز، راهداری، مسکن و شهرسازی و آب منطقه‌ای در این جلسه به ارائه گزارش پرداختند.

نوید افتتاح آزادراه در سال ۱۴۰۱

استان فارس که از آزادراه بی بهره است، هم اینک شاهد اجرای طرح آزادراهی در مسیر شیراز – اصفهان است؛ هرچند در سفر هیات دولت به این استان، آزادراه شیراز – بوشهر نیز جزو مصوبات قرار گرفت و برای آن اعتبار پیش‌بینی شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.
محمود رضایی کوچی افزود: قطعه هفتم این آزادراه که اتصال آن به شهر شیراز را شامل می‌شود، نیز سال آینده به بهره برداری می‌رسد و طول کامل این آزادراه به ۲۲۵ کیلومتر خواهد رسید.
با بهره‌برداری از این طرح، فاصله بین شیراز تا اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر نیز ۲ ساعت کاهش می یابد.
اجرای قطعه هشتم این آزادراه که در واقع قطعه نخست آزادراه شیراز - بوشهر است نیز آغاز شده است.

بزرگراهی که نوید کاهش حوادث را می‌دهد

بزرگراه دشت ارژن – ابوالحیات در محور ارتباطی شیراز به غرب و جنوب غرب به طول ۲۱ کیلومتر از دیگر طرح‌های نیمه تمام استان فارس است که با قرار گرفتن آن در فهرست مصوبات سفر استانی هیات دولت، تکمیل آن شتاب گرفته است.
این بزرگراه در محوری مواصلاتی قرار دارد که به واسطه کوهستانی بودن، دستخوش حوادث جاده‌ای است و بهره‌برداری از آن، به کاهش حوادث و تلفات جاده ای منجر خواهد شد و ارتباطات مرکز استان فارس به استان‌های غربی و جنوب غربی را آسان می‌کند.
این بزرگراه به طول ۲۱ کیلومتر، دو تونل به طول ۶۲۵ متر دارد که احداث هر دو تونل تکمیل شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در بیان آخرین وضعیت این طرح گفت: یک هزار و ۲۰۰ تن قیر رایگان توسط وزارت راه و شهرسازی برای این طرح تامین شد و مابقی اعتبار آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین از طریق تهاتر وزارت نفت با قرارگاه خاتم الانبیا در حال تخصیص است.
به گفته وی، هم اینک در حدود ۱۹ کیلومتر از ۲۱ کیلومتر این بزرگراه، عملیات آسفالت لایه اول صورت گرفته است.
این مقام مسئول با بیان این که این طرح ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: این بزرگراه، سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای شبکه روشنایی نیاز دارد که در استان در حال پیگیری است.

تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز

در سال‌های گذشته، بخشی از طرح خط دوم آبرسانی به شیراز از محل منابع آبی سد درودزن انجام شده و ۱۴ کیلومتر آن باقی‌مانده است که به گفته مسئولان، امسال این بخش نیز تکمیل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان این که تاکنون افزون بر یک هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است، اظهار داشت: این طرح بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی، تاکنون یک هزار میلیارد ریال توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل تهاتر وزارت نفت با قرارگاه خاتم الانبیا به این طرح اختصاص یافته است.
رضایی کوچی افزود: از ۱۴ کیلومتر باقیمانده خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن، هم اینک ۲ کیلومتر تکمیل شده و برای ۶ کیلومتر لوله خریداری شده و عملیات احداث ۶ کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است.

پیش از این، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس اعلام کرده است: در مجموع ۱۱۴ پروژه در بخش‌های مختلف عمرانی، حمایتی و نرم‌افزاری با سرجمع اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در پی سفر اول رئیس جمهور و هیئت دولت به فارس تعریف شده است.
امیرحسین جمشیدی عنوان کرد: برای اجرای این مصوبات بازه زمانی ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و بعضی تا ۱۴۰۴ لحاظ شده است.
وی افزود: برای اجرای آنچه که مصوب بود تا انتهای سال مالی ۱۴۰۰ انجام شود حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده بود که از این میزان ۱۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که مربوط به زمینه‌های مختلف بوده است.
به گفته جمشیدی، پروژه‌های شاخصی چون تکمیل سد کوار، خط دوم آبرسانی به شیراز، تملک محدوده سد هایقر، آبرسانی به قیروکارزین، زرین دشت، ارسنجان و روستاهای استهبان و نی‌ریز در حوزه آبرسانی در دست اقدام است.
وی افزود: تکمیل تصفیه خانه کازرون، راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه، تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان، تکمیل محور دشت ارژن به قائمیه نیز از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتبار گرفته‌ و در حال انجام کار هستند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس همچنین از احداث جاده کوار-فیروزآباد-جم، محور لار-جهرم، تکمیل بزرگراه فسا-داراب-کهگم، محور نی‌ریز-قطرویه و مرودشت-درودزن از محل این اعتبارات خبر داد.
وی افزود: گازرسانی به ۱۰۰ روستا، ۶ شهر و ۴۴۰ واحد صنعتی نیز در دستور کار است.
جمشیدی در ادامه با اشاره به پروژه‌های ورزشی و بهداشت و درمان، اختصاص ۲۰ میلیارد جهت تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری شیراز را به عنوان شاخص‌ترین پروژه ورزشی استان عنوان کرد و همچنین تکمیل بیمارستان‌های حضرت زینب و اعصاب و روان شیراز را در دستور کار دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار