هاجری با اشاره به ساخت هتل و بیمارستان در محدوده باغات گفت: یک نمونه، بلوار چمران فضای سبز و خوش آب و هوایی است که امروز تبدیل به بیمارستان و هتل شده است، آن هم برای استفاده قشر مرفه و پولدار، چراکه مردم عادی و محروم نمی‌توانند از امکانات آنها استفاده‌ای کنند، آیا فضای دیگری در شهر شیراز برای این ساخت و سازها نیست که باید تیشه به ریشه باغات بزنیم؟
کد خبر: ۱۰۴۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 22 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: باغ‌خواری در کنار زمین‌خواری و کوه‌خواری، اصطلاحی است که طی سال‌های اخیر بسیار به گوشمان میرسد و آشناست، مشکلی که اگر اراده‌ای فولادین برای رفع و رجوعش وجود داشت بدون شک شاید صد در صد اغراق‌آمیز باشد؛ اما تا حد زیادی قابل پیشگیری بود.

کاهش روز به روز حجم باغات قصردشت معضلی است که اگر حل نشود در آینده‌ای نه چندان دور از ریه‌های تنفسی شهر شیراز تنها یک نام باقی می‌ماند و بس!

سال گذشته در سه بخش گزارشاتی راجع به وضعیت باغات قصردشت، وظیفه ستاد آبادگری باغات، حجم باغاتی که در آنها ساخت و ساز صورت گرفته، میزان رضایت باغداران، وضعیت باغات تحت تصرف شهرداری همراه با عکس و فیلم منتشر شد، چندی پیش نیز با معرفی وضعیت گروه‌های پنج‌گانه باغات بازخوانی این پرونده را داشتیم تا آغازی برای از سر گیری پیگیری‌های مربوط به این پرونده باشد.

پیگیری‌هایی که گاه از سوی متصدیان امر به درازا کشیده می‌شود اما قطعا متوقف نخواهد شد.

یکی از اعضای شورای شهر شیراز یکشنبه گذشته در صحن علنی شورا بر بی‌عدالتی در مدیریت باغات قصردشت و نحوه صیانت از این باغات در منطقه شمال غرب شیراز انتقاد کرد.

 

محمدرضا هاجری خواستار رعایت عدالت و انصاف در صدور مجوزها برای میراث‌داران باغات همچون متمولینی شد که اقدام به ساخت ویلاهای سر به فلک کشیده کرده‌اند.

همین موضوع سبب شکل‌گیری گفتگویی شد و این عضو شورا که اتفاقا عضویت ستاد آبادگری باغات را نیز دارد، درباره جزئیات بیشتر این موضوع به خبرنگار فارس گفت: حفظ و صیانت از باغات قصردشت اقدامی ضروری است که نباید از آن غافل شویم.

هاجری با اشاره به ساخت هتل و بیمارستان در محدوده باغات گفت: یک نمونه، بلوار چمران فضای سبز و خوش آب و هوایی است که امروز تبدیل به بیمارستان و هتل شده است، آن هم برای استفاده قشر مرفه و پولدار، چراکه مردم عادی و محروم نمی‌توانند از امکانات آنها استفاده‌ای کنند، آیا فضای دیگری در شهر شیراز برای این ساخت و سازها نیست که باید تیشه به ریشه باغات بزنیم؟

 

عضو شورای شهر شیراز گفت: این در حالی است که صاحبان اصلی باغات قشر ضعیفی هستند که با جان و دل پای حفظ میراث آبا و اجدادی‌شان ایستاده‌اند اما اجازه ساخت یک آلونک برای حفظ و نگهداری ادوات و ابزارهایشان را هم ندارند!

وی تاکید کرد: چگونه می‌شود تغییر کاربری باغات در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت ویلا مجوز صادر می‌کند ولی برای ساخت اتاقکی جهت حفظ و نگهداری بیل و کلنگ مجوز نمی‌دهد؟

هاجری با تاکید بر اینکه ستاد آبادگری باغات برای حفظ و نگهداری باغات و حراست از منافع باغداران تشکیل شده است، گفت: معاون فنی و عمرانی استانداری، منابع طبیعی، میراث فرهنگی هم از اعضای ستاد آبادگری و مسئول هستند و شورا و شهرداری تنها یک رای دارد و لذا درخواست افزایش حداقل یک نماینده دیگر را از شورا و شهرداری به‌عنوان متولی اصلی در این حوزه جهت عضویت در ستاد باغات داریم.

وی با اشاره به اینکه تاکید بر حفظ باغات در کنار درآمدزایی است، ادامه داد: باغداران قصردشتی بسیار مظلوم واقع شده‌اند چراکه علی‌رغم تلاش زیاد، نفعی نمی‌برند در حالی که آنهایی که بیستر تخلف می‌کنند بیشتر منتفع می‌شوند و لذا ما معتقدیم که حق و حقوق مردم باید رعایت شود.

وی مناطقی چون منصورآباد، دینکان و ... را دارای باغ‌های بکری دانست که حراست از آنها باید جدی‌تر صورت گیرد.

این عضو شورا تاکید کرد: اصل بر حفظ و صبانت از باغات به عنوان شش‌های تنفسی شهر در درجه نخست است و در گام بعدی اصل بر رعایت عدالت در ساخت و سازهاست ضمن اینکه باید از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری شود، باید از باغ‌داران نیز حمایت شود.

در گزارش بعدی، ابعاد مردمی حفظ و حراست از باغات را پیگیری خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار