مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: وضعیت متغیر آب و هوایی سال جاری، شیوع گسترده و چند مرحله ای آفت سن غلات را به دنبال داشته و عدم تمایل یا سهل انگاری احتمالی کشاورزان در مبارزه گسترده با این آفت به دلیل سرمازدگی و خشکسالی، تراکم بالای آفت پوره سن در برخی مزارع را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹ 24 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا:منصور امیریان سه شنبه با بیان اینکه طبق گزارش‌های جمع بندی شده از مراکز در مرحله پوره سن تنها حدود ۳۲درصد از مزارع گندم و ۲۳درصد از مزارع جو شهرستان مبارزه شده است به خبرنگاران گفت: طی بازدید کارشناسان حفظ نباتات سازمان حفظ نباتات کشور و استان فارس و ارزیابی های انجام شده نگرانی هایی مبنی بر سن زدگی محموله های تحویلی به سیلوها و افزایش دستجات سن برگشتی وجود دارد.

امیریان ضمن تاکید بر بازدید از مزارع تحت تنش و مزارع جو، گندم و مزارعی که در مرحله مادری سمپاشی نشده اند، افزود: با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت، امیدواریم کشاورزان با جدیت بیشتری به امر مبارزه با این آفت بپردازند تا کمترین خسارت و درصد سن زدگی را داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سن زدگی بیش از دو درصد باعث افت قیمت گندم و کاهش کیفیت آرد می‌شود، تصریح کرد: عدم مبارزه با پوره سن در زمان مناسب علاوه بر خسارت کمی و کیفی به محصول گندم و جو، جمعیت سن برگشتی به کوه را افزایش می‌دهد و در سال بعد خسارت را به دنبال خواهد داشت.

امیریان با اشاره به اینکه پوره سن غلات از لحاظ کمی و کیفی خسارت وارد می کنند،گفت: مدل مبارزه با پوره سن غلات در مزارع بسته به وضعیت تراکم و رشد محصول چهار تا ۶ عدد در متر مربع است و بهره برداران با توجه به فرصت اندک باقیمانده با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی در صورت نیاز نسبت به سمپاشی مزارع غلات اقدام کنند.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.



برچسب ها: آفت ، پوره سن ، مرودشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار