رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هورمون های تیروئید در تنظیم متابولیسم بیشتر سلول های بدن و همچنین در رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان و حیوانات نقش حیاتی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲ 25 May 2022

تابناک فارس به نقل از برنا: دکتر «فریبا مرادی» اظهارداشت: غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن قرار دارد، یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن است که با تولید هورمون های تیروئید سوخت و ساز بدن را کنترل می کند.
او با اشاره به بیماری های متعددی که در این غده بروز می کند و باعث اختلال در عملکرد آن و بروز نشانه های بالینی متعدد می شود، افزود: آگاهی آحاد جامعه از بیماری های غده تیروئید که به طور مستقیم بر سلامت فرد تاثیر دارد، ضروری است؛ چه بسا بیمارانی که با بیماری تیروئید مشغول زندگی هستند، اما ز وجود بیماری خود بی اطلاعند.
به گفته دکتر مرادی اهداف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید و عوارض آن، همچنین راه های پیشگیری و درمان بیماری های غده تیروئید است.
او با بیان اینکه هورمون های تیروئید در تنظیم متابولیسم بیشتر سلول های بدن و همچنین در رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان و حیوانات نقش حیاتی دارد، به اهمیت بیولوژیکی ید در ساخت هورمون های تیروئید اشره کرد و گفت: کمبود ید عملکرد تیــروئیـد را دچار اختلال کرده و بر حسب اینکه این کمبود در چه زمانی حاصل شود و نیز بر اساس شدت کمبود آن، عوارض و تغییرات ایجاد شده را تحت عنوان اختلال های ناشی از کمـبود ید تقسیم بنـدی می کنند.
دکتر مرادی نست به دریافت ناکافی ید در زمان بارداری و احتمال بروز عوارض در مادر و اختلال تکاملی سیستم عصبی جنین و نوزاد هشدار داد و گفت: با بررسی های انجام شده در زمینه نقش یُد در تکامل سیستم عصبی در دوران زندگی جنینی و نوزادی، تاثیر کمبود یُد در زمان بارداری و بروز تاخیر رشد فیزیکی عصبی، شناختی رفتاری و همچنین بروز «کرتینیسم» (عقب ماندگی ذهنی بارز توام با درجات مختلفی از کوتاهی قد، کری و لالی و سفت و سخت شدن عضلات) در موارد کمبود شدید آن به خوبی به اثبات رسیده است.
رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تغییرات عمده در عملکرد غده تیروئید در زمان بارداری طبیعی و شیردهی شامل افزایش تولید هورمون تیروئید، افزایش دفع ادراری یُد، ترشح ید در شیر مادر و نیاز جنین به ید است. در طی شش ماه نخست بارداری، جنین به طور کامل وابسته به هورمون تیروئید مادر است، زیرا تیروئیـد جنین تا هفته ۱۳ تا ۱۵ بارداری فعالیت هورمون سازی ندارد. با ورود جنین به سه ماهه آخر بارداری تیروئید، توان هورمون سازی را پیدا کرده، اما هنوز برای این فعالیت نیازمند دریافت یُد از مادر است.
او اظهار کرد: نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند نیز نیازمند ید در شیر مادر و در نتیجه دریافت ید مواد غذایی از سوی مادرشان هستند، بنابراین بانوان در دوران بارداری و شیردهی برای حفظ سوخت و ساز طبیعی و همچنین انتقال هورمون تیروئید و یُد به جنین و نوزاد، نیاز به یُد بیشتری دارند.
دکتر مرادی شایع ترین پیامد کمبود یُد که در طول تکامل جنین و اوایل نوزادی بروز می کند را سقط جنین، مرگ داخل رحمی جنین، آنومالی های مادرزادی و تاخیر شدید و غیرقابل برگشت فعالیت های مغزی برشمرد.

برچسب ها: تیروئیید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار