مردم برای پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۱۰۴۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 28 May 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با توجه به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال، بر رعایت اصول پیشگیری در برابر این بیماری تأکید می‌شود.
دکتر محمدجعفر محبی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما بیشتر از دیگر ایام سال است، افزود: با فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، بالا می‌رود.
وی بیان کرد: تب کریمه کنگو (CCHF) نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به صورت ناگهانی شروع می‌شود و بسیاری از افراد در اثر ابتلاء به بیماری جان خود را از دست می‌دهند. بیشترین علت ابتلای بیماران، تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز است.
محبی اظهار کرد: بیماری با تب ناگهانی، ضعف، سردرد شدید در ناحیه پشت و کمر و بی‌اشت‌هایی ظاهر و خونریزی‌های زیرپوستی از روز چهارم ابتلا شروع می‌شود، همچنین خونریزی از لثه، بینی، ریه، روده و رحم در موارد شدید و مرگبار بیماری مشاهده می‌شود و مرگ و میر به علت خونریزی شدید و شوک رخ می‌دهد.
وی از مردم خواست تا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از مصرف جگر خام ونیم پخت خودداری کنند و تأکید کرد: مردم گوشت مورد نیاز خود را از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و لاشه تازه دام را به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.
کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها، هم با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم بوده و علامت خاصی ندارد، افزود: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است و نهایتا با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد.

هایده پروین افزود: گزش کنه آلوده یا له‌کردن آن، تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دامی و تماس با خون و بافت بیماران راه‌های انتقال بیماری به انسان است و اگر در دوره‌ای که دام آلوده به ویروس باشد، ذبح شود یا در جریان مواردی مانند وضع حمل دام تماس با خون، ترشحات یا بافت آلوده پیدا شود، می‌تواند موجب انتقال ویروس به انسان شود.
وی بیان کرد: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه، قصابان، افرادی مستقیم با حمل و نگهداری دام سروکار دارند، خانم‌های خانه‌دار، دامپزشکان، کارکنان بهداشتی و درمانی (بیمارستان‌ها) بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.
کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها، گفت: دام یا حیوان آلوده به ویروس علائم قابل توجهی ندارد، پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و در همان زمان می‌تواند بیماری را منتقل کند. در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشا پس از ذبح است.
پروین افزود: بانوان خانه‌دار بیشتر در هنگام خردکردن گوشت دام آلوده‌ای که در منزل ذبح می‌شود، مبتلا می‌شوند.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری گوشت و فراورده‌های گوشتی را از مکان‌های مطمئن، خریداری شود، ادامه داد: گوشت خریداری شده باید دارای مهر تایید دامپزشکی باشد و از مصرف گوشت دامی که به طور غیربهداشتی ذبح و عرضه شده است، پرهیز شود. همچنین از خرید و مصرف گوشت دام مشکوک، جداً خودداری شود.
کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها با بیان اینکه ذبح دام باید در کشتارگاه انجام شود، تصریح کرد: بیشترین خطرآلودگی؛ زمان ذبح دام، پوست‌کندن و قطعه‌قطعه‌کردن گوشت تازه است، بنابراین هنگام ذبح دام باید از دستکش، چکمه، عینک و ماسک استفاده شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار