سالها است سلب مسئولیت دستگاه‌های متولی در مدیریت کمربندی شیراز بلای جان مردم شده، قتلگاهی که همواره جان می‌‌ستاند و هنوز اجماع نظر قطعی برای حل این مشکل بزرگ پیدا نشده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ 29 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: کمربندی شیراز، همان پرونده نخ‌نما شده‌ای است که سالها است راجع‌به آن نوشته شده اما عزمی راسخ برای حل مشکل این قربانگاه وجود ندارد.

ماجرای درگیری و کشمکش دو دستگاه راهداری و شهرداری بر سر معضل کمربندی شیراز که حالا بخشی از آن به قلب شهر کشیده شده تا انجا ادامه یافت که استاندار فارس و دادستان شیراز شخصا به ماجرا ورود کردند.

ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای که بی‌نتیجه ماند!

محمدهادی ایمانیه، ۱۶ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ و اندکی بعد از تصدی مسئولیتش به‌ عنوان استاندار فارس به این ماجرا ورود کرد و با ضرب‌الاجلی یک ماه ۱۶ آذر را مهلت تعیین تکلیف وضعیت کمربندی مشخص نمود اما این تاریخ سر رسید و اتفاقی رخ نداد.

تقسیم وظیفه ۵۰-۵۰

مصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز در بهمن ماه سال گذشته بر تقسیم وظایف میان این دو دستگاه به صورت ۵۰، ۵۰ تاکید کرد و خواستار انجام عمل به وظیفه توسط راهداری و شهرداری در سامان‌بخشی به وضعیت کمربندی شد.

وی با بیان اینکه کارگروهی به‌نام پیگیری حقوق عامه با مسئولیت یکی از معاونین دادستان جهت پیگیری مسائل مبتلا‌به استان با حضور متولیان امر دو هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود، گفت: در ارتباط با کمربندی، مشکل اصلی این است که متولی کمربندی دقیقا مشخص نیست، هم شهرداری در واقع به نوعی از خودش سلب مسئولیت می‌کند و اداره راه هم به نوعی، اما در این بین به مردم آسیب می‌رسد.

بحرینی افزود: اداره راه می گوید ما در حال ساختن کمربندی جدید هستیم اما قریب به ۱۰ سال است این کار در حال انجام بوده و هنوز به سرانجام نرسیده است؛ لذا تا کمربندی جدید احداث شود وضعیت کمربندی کنونی باید مشخص شود.

دادستان شیراز ادامه داد: ما در شورای حفظ حقوق عامه دستگاههای متولی را پای کار آوردیم و مصوب کردیم تا زمانی که تعیین تکلیف شود ، هر کدام از دو دستگاه شهرداری و راهداری 50 درصد مسئولیت دارید و بنا شد به میزان 50 درصد هر دو مجموعه به بحث کمربندی ورود داشته باشند و اقدامات لازم را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال کنند.

 

 

معاون حمل و نقل شهرداری در جریان تقسیم وظایف کمربندی نیست

این سخنان دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس بهمن‌ماه سال گذشته یعنی حدود چهار ماه پیش انجام شد اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مدعی است که مسئولیت کمربندی با راهداری است و شهرداری نقشی در کمربندی شیراز ندارد.

هادی شه‌دوست در تماس خبرنگار فارس اظهار کرد که موضوع کمربندی به عهده راهداری است و حاضر به مصاحبه نشد و این اتفاق گویای شانه خالی کردن شهرداری از زیر بار مسئولیت کمربندی شیراز است تا آنجا که مدیرکل راهداری از امضای تفاهم‌نامه جهت تقسیم مسئولیت میان راهداری و شهرداری سخن می‌گوید اما معاون شهرداری شیراز معتقد است مسئولیت کمربندی با راهداری است!

امید به تفاهم‌نامه‌ای که سه روز پیش امضا شد

ماجرای کمربندی شمال شرق شیراز همچنان ادامه یافت تا اینکه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای شورای ترافیک استان تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و به امضای شهردار، مدیرکل راهداری، استاندار و دیگر اعضای این شورا رسید و به زودی به دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهد شد تا دیگر راه فراری باقی نماند.

دستورالعملی که بر اساس یک جدول شفاف وظایف را که به نظر می‌رسد حدود ۶۰ (راهداری) به ۴۰(شهرداری) محول کرده است مشخص شده و به وضوح قابل رصد کردن است.

مدیرکل راهداری و حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای فارس درباره چالش چندین ساله کمربندی شیراز بر حل موضوعیِ این مشکل اشاره و تاکید کرد: هفته گذشته استاندار فارس طی تفاهم‌نامه‌ای قاطع که به امضای اعضای شورای ترافیک استان رسید برای این موضوع تعیین تکلیف کرد.

ورود موضوعی راهداری به حل چالش ۱۴ کیلومتر خطرناک

راستیار در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه اقدامات به صورت موردی با مشخص شدن متولی عنوان شده است به‌گونه‌ای که در محدوده پل امام حسن تا حجت‌آباد به‌عنوان ۱۴ کیلومتر از ۱۸ کیلومتری که در محدوده منازل مسکونی واقع شده و تصادفات بسیاری را سبب می‌شود، باید اقدامات مشخصی صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم مدیریت سرعت در این مسیر ادامه داد: متاسفانه شهرداری تا کنون اقدامی در خصوص کمربندی انجام نداده است و احتمالا با ابلاغ این تفاهم‌نامه از سوی استاندار فارس که به امضای شهردار هم رسیده است اقدامات انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه از ۴۵ روز پیش انجام اقدامات لازم به صورت موضوعی در دستور کار راهداری قرار گرفته، اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده تصادفات در این محدوده به دلیل برخورد خودروها با پایه‌های برق است افزود: بنا داریم ۸ کیلومتر را نصب نیوجرسی حاشیه‌ای داشته باشیم که تا کنون ۲ و نیم کیلومتر آن نصب شده است.

راستیار افزود: اصلاح و لکه‌گیری و همچنین افزایش روشنایی از دیگر اقدامات در حال انجام است که تا کنون میزان روشنایی به ۸۵ درصد رسیده و تا رسیدن به صد در صد ادامه خواهد یافت.

شهریور ماه، زمان تعیین شده جهت ایمن‌سازی کامل ۱۴ کیلومتر خطرناک کمربندی

مدیرکل راهداری فارس گفت: برای کنترل سرعت نیز دوربین‌هایی نصب شده است که تعدادی نیز به شهرداری واگذار شده که امیدواریم تا اوایل شهریورماه این ۱۴ کیلومتر به طور کامل ایمن‌سازی شود.

وی گفت: امیدواریم به زودی شاهد ایمن‌سازی کامل و کاهش آمار تصادفات در این ۱۴ کیلومتر پرخطر باشیم.

 

متناسب نبودن کمربندی با حجم ترددها قابل تامل است

جانشین پلیس راهور فارس اما با اشاره به اینکه اقدامات خوبی جهت ایمن‌سازی کمربندی شیراز در حال انجام است، به خبرنگار فارس گفت: کمربندی شیراز همواره از محورهای پرخطر است علی‌رغم مسدود کردن راه‌های دسترسی، ایجاد تقاطع‌های غیر هم‌سطح و دیگر اقدامات ایمنی همچنان تصادفات آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ همایون‌پور با تاکید بر متناسب نبودن کمربندی در مقایسه با حجم تردد در آن، تغییر مسیر ناگهانی، تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم را از جمله مهم‌ترین عواملی دانست که منجر به افزایش تصادفات در این محور شده است.

جان باختن ۱۴ نفر در کمربندی شیراز در ۲ ماهه امسال

وی افزود: در 2 ماهه ابتدایی سال جاری ۲۵۰ فقره تصادف کروکی کشیده شده که قطعا تعداد بسیار بیشتر است چراکه موارد سازش در محل یا مراجعه مستقیم به بیمه در آمار ما نیست.

همایون‌پور گفت: از این تعداد تصادف ۱۱۲ نفر مجروح شده و ۱۴ نفر جان باخته‌اند.

جانشین پلیس راهور فارس با بیان اینکه اعمال قانون، کنترل و نظارت به تنهایی ایمنی پایدار نمی‌آورد، افزود: قطعا کم و کیف راه‌ها، کیفیت خودروها، روشنایی، گذرگاه‌های عابر پیاده و... نیز باید مد نظر قرار گیرد؛ چرا که آمار تصادفات همواره روند افزایشی دارد.

پرونده کمربندی شیراز مدت زمان زیادی است از سوی خبرگزاری فارس در حال اجرا است و قطعا پس از ابلاغ تفاهم‌نامه اقدامات صورت گرفته از سوی دو دستگاه متولی بررسی و نتایج اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار