عضو هیأت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه هنر شیراز با بیان اینکه کاوش‌های غیرمجاز چیزی جز تخریب آثار باستانی به دنبال ندارد، گفت: در واقع آنها سعی می‌کنند از حس کنجکاوی مردم سوء استفاده کنند و بدون شک مردمی که به دنبال این سخنان هستند، تاریخ کشور و ریشه‌های خودشان را از بین می‌برند.
کد خبر: ۱۰۴۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ 30 May 2022

تابناک فرس به نقل از ایرنا:علی اسدی افزود: این ویدیو بسیار ناشیانه و غیرعلمی ساخته شده است چراکه بخش عمده‌ از تصاویری که در این کلیپ نمایش داده می‌شوند تصاویر مربوط به آبراهه‌های تخت‌جمشید نیستند بلکه این تصاویر متعلق به شهرهای زیرزمینی شناخته شده در مناطق مختلفی در بخش مرکزی ایران هستند.

فیلم ادعایی ترکیبی از فیلم قدیمی با نقشه خیالی است

عضو شورای فنی و راهبردی تخت جمشید اضافه کرد: این تصاویر را با گزارشی قدیمی در خصوص کاوش فصل اول آبراهه‌های تخت‌جمشید که در سال ۱۳۹۱ منتشر شده ترکیب کرده‌اند و با نقشه مدوری که زاییده خیالات و توهمات‌شان است در تلاش هستند که عموم مردم را نسبت به میراث فرهنگی بدبین کنند.

ویدیویی متوهمانه از فرد ناشناخته در عرصه میراث فرهنگی

اسدی ادامه داد: فردی هم که در این ویدیو اظهارات خود را بیان می‌کند فرد ناشناخته‌ای در جامعه میراث فرهنگی است؛ برخی افراد سودجو با دروغ‌پردازی در فضای مجازی که هیچ‌گونه رسمیتی ندارد سعی در تخریب میراث فرهنگی و زیر سؤال بردن باستان‌شناسان و متخصصانی دارند که از تحصیلات آکادمیک و تجارب بالایی بهره می‌برند. این در حالیست که باستان‌شناسان خادمانه در حال فعالیت در مناطق مختلف کشور هستند و کار آنها جزو دشوارترین مشاغل محسوب می‌شود.
وی بیان داشت: این افراد قصد دارند با کاوش‌های غیرمجاز، مطرح کردن سخنان عوام پسند، ساخت ویدیوهای متوهمانه و دروغین و ترغیب مردم به کند و کاو در این کاوش‌های غیرعلمی، ضربات سنگینی را به میراث فرهنگی وارد کنند.

برخی به دنبال سوء استفاده از حس کنجکاوی مردم هستند

عضو هیأت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه هنر شیراز با بیان اینکه کاوش‌های غیرمجاز چیزی جز تخریب آثار باستانی به دنبال ندارد، گفت: در واقع آنها سعی می‌کنند از حس کنجکاوی مردم سوء استفاده کنند و بدون شک مردمی که به دنبال این سخنان هستند، تاریخ کشور و ریشه‌های خودشان را از بین می‌برند.


فضای واقعی آبراهه‌های زیرزمینی تخت جمشید در گزارش‌های مستند در دسترس است

سرپرست تیم باستان‌شناسی آبراهه‌های تخت‌جمشید توصیه کرد: به عموم مردم توصیه می‌کنم برای آگاهی یافتن از اتفاقات و مسائل مربوط به محوطه‌های باستانی به ویژه محوطه جهانی تخت‌جمشید به جای دنبال کردن سخنان افرادی که تخصص و هویت مشخصی ندارند سعی کنند برنامه‌های علمی را پیگیری کنند و به کتاب‌ها و سایت‌های معتبر رجوع کنند.
اسدی افزود: در هر فصلی که کاوش‌های مربوط به آبراهه‌های تخت‌جمشید را دنبال می‌کردیم یک یا دو گزارش خبری و تصویری از این کاوش‌ها تهیه کرده‌ایم که مردم می‌توانند برای آگاهی یافتن از وضعیت این آبراهه‌ها به تماشای فیلم‌هایی که از کاوش‌های این آبراهه‌های موجود است بپردازند و فضای واقعی آبراهه‌ها را در این تصاویر مشاهده کنند.
وی اظهار کرد: همچنین با تماشای مستند معتبری که در رابطه با شگفتی‌های تخت جمشید و با مشاوره پژوهشگران و متخصصان درجه یک ساخته شده می‌توانند به اصل ماجرا پِی ببرند. در حقیقت مردم باید به منابع معتبر مراجعه کنند.

اخیرا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن فردی ناشناس مدعی شده است که شهر زیرزمینی تخت‌جمشید در اوایل سال ۱۴۰۰ کشف شده اما درباره آن، اطلاع رسانی نشده است.


آبراهه‌های زیرزمینی تخت‌جمشید در دهه ۱۳۹۰ کشف شد. این آبراهه‌ها آخرین‌بار مردادماه ۱۳۹۹ در کانون توجه‌ها قرار گرفت، زمانی که اعلام شد ۱۳ اسکلت انسانی و دو اسکلت مربوط به سگ‌سانان در کاوش‌های باستان‌شناسی این قسمت از تخت‌جمشید کشف شده‌اند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار تاریخی ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

برچسب ها: تخت جمشید ، تکذیب خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار