صادق پور یادآور شد: با بررسی های انجام شده میزان هدر رفت آب در استان فارس هم اینک بالای ۴۰ درصد یعنی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشور است که البته با وجود چالش شدید آبی میزان هدرروی بیش از این برآورد می شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 31 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: علی جان صادق پور اظهار داشت: در صورت همراهی و همگامی مردم و شهروندان برای رعایت الگوی مصرف، هنوز تصمیمی برای جیره بندی آب و قطعی های با برنامه در دستور کار شرکت آبفای استان قرار نگرفته اما در ادامه و با افزایش میزان مصرف این احتمال هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان فارس با بیش از چهار هزار روستا و ۱۱۷ شهر یکی از استان ها و مناطق پرچالش و با کمبود منابع آبی و همچنین بروز پدیده شدید خشکسالی است که مردم باید در این راستا بیش از پیش در مصرف بهینه آب و یا عدم استفاده از انشعابات غیرمجاز شرکت آبفای استان را برای مدیریت بهتر منابع آبی و در این شرایط سخت یاری دهند.

صادق پور یادآور شد: با بررسی های انجام شده میزان هدر رفت آب در استان فارس هم اینک بالای ۴۰ درصد یعنی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشور است که البته با وجود چالش شدید آبی میزان هدرروی بیش از این برآورد می شود.

 

او گفت: بخش عظیمی از این میزان هدر رفت آب ناشی از فرسودگی شبکه های توزیع و انتقال و همچنین انشعابات غیرمجاز است.

مدیرعامل آبفای استان فارس پیش تر به ایرنا گفته بود که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از خطوط تامین و توزیع شبکه های آبرسانی در سطح استان و مناطق مختلف شهری و روستایی فرسوده است که مجموع کل خطوط تامین و توزیع آب آشامیدنی در استان فارس حدود ۳۰ هزار کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین در این راستا خواستار همکاری و ارتباط و تعامل بیشتر رسانه ها و سایر نهادهای فرهنگی و ذی نفوذ برای روشنگری و تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی و فرهنگ سازی بیشتر در زمینه رعایت الگوی مصرف آب شد.

صادق پور ابرازامیدواری کرد که با توجه به اقدام ها و برنامه های شورای راهبردی آب استان و حمایت استاندار و مدیران ارشد اجرایی و همچنین پروژه های مهم آبی در دست اجرا بتوانیم طی یک برنامه میان مدت و بلند مدت هم بر مشکلات و چالش کمبود منابع آبی غلبه کنیم و هم میزان هدررفت آب را با فرهنگ سازی و نوسازی شبکه های توزیع و انتقال تا حدود زیادی کاهش دهیم.

او گفت: قرارداد بیش از ۹۰ پروژه حوزه آب در استان فارس شامل ایستگاه های پمپاژ، حفر چاه، خط انتقال، شبکه توزیع و یا اجرای فاضلاب منعقد شده و به زودی با برگزاری مناقصه و تامین زیرساخت های اولیه به ویژه تامین زمین این طرح ها اجرایی خواهند شد.

 

صادق پور ادامه داد: همچنین ۳۲۷ پروژه در سطح روستاهای استان با همکاری و هماهنگی بسیج سازندگی نیز در دست جرا است و ۱۲ طرح تامین و ایجاد خط انتقال ویا احداث پمپاژ هم از سوی مجمع خیرین آبرسان در حال اجراست.

وی با اشاره به طرح های فاضلاب در دست اجرا در استان فارس هم گفت: هم اینک طرح های فاضلاب ۶ شهر استان در حال مطالعه و یا شروع عملیات اجرایی است.

وی اضافه کرد: در زمینه اجرای طرح های فاضلاب در استان فارس وضعیت چندان رضایت بخش نیست و از مجموع ۳۷ شهرستان و ۱۱۷ شهر تنها ۱۱ مورد اجرای فاضلاب انجام شده که همین تعداد هم به صورت ناقص و با انبوهی از مشکلات فنی و اجرایی مواجه است.

صادق پور افزود: شهر لار مرکز لارستان فارس هم از جمله شهرهایی است که تاکنون فاقد فاضلاب است و هم اینک نیز طرح مطالعاتی آن آغاز شده است.

وی با اشاره به کمبود شدید منابع آبی و بروز خشکسالی در شهرهای جنوبی فارس هم گفت: آبرسانی به این مناطق از طریق سد سلمان فارسی در دست اجرا است که هم اینک خط انتقال این طرح به شهرهای اوز، گراش و لامردو لار و برخی روستاهای پیرامونی آنها با جدیت دنبال می شود.

کاهش سفره های زیرزمینی و کمبود منابع آبی با توجه به بروز خشکسالی های پی در پی یک دهه اخیر در استان فارس جدی است.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای فارس هم اینک بالای ۱۴۰ دشت آبی و محدوده مطالعاتی در سطح این استان شناسایی شده که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ۱۲۷ دشت یعنی بالای ۹۵درصد آنها از نظر منابع آبی ممنوعه و یا بحرانی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار