شریفی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم استان فارس نازایی است که خدمات گرانقیمتی دارد، گفت: با پیگیری‌های انجام شده اکنون بخش زیادی از این خدمات را بیمه پوشش می‌دهد و گسترش خدمات فوق تخصصی نازایی در بخش دولتی در نظر گرفته شده که در حال حاضر بیمارستان زینیبه برای این منظور در نظر گرفته شده است. در بیمارستان‌های شهرستانی نیز در سطوح پایین‌تر برخی از خدمات انجام می‌شود تا این توسعه سبب کاهش نرخ نازایی کم شود.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ 31 May 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مهرداد شریفی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی از آبله میمونی در استان فارس گزارش نشده است، اظهارداشت: کمیته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی فعال شده و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا اگر فردی مشکوک دیده شد اقدامات به موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه کیت‌های خاص برای تشخیص این بیماری لازم است، گفت: این کیت‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته و اگر فرد مشکوکی مشاهده شود می‌توانند مراجعه کنند تا با کیت مخصوص خودمان در شیراز تشخیص بیماری صورت گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از نخستین استان‌هایی هستیم که کیت را در اختیار داریم و این قدم بزرگی است اما هیچ نگرانی وجود ندارد چون تاکنون هیچ مورد مشکوکی در کشور و استان گزارش نشده است‌.

شریفی با بیان اینکه نحوه سرایت ترشحات تنفسی و تماس با ضایعات آبله است، تصریح کرد: افرادی که سابقه تماس و ارتباط با فرد خارجی که مبتلا بوده یا در تماس با بیماری بوده بیشتر در معرض خطر هستند اما کسانی که واکسن آبله زدند تا 70 درصد ایمنی و کسانی که مبتلا شدند شانس ابتلا کمتری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه این دانشگاه از قطب‌های درمان کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: در استان فارث 63 بیمارستان، 10‌هزار موسسه و مطب،
416 مرکز رادیولوژی بخش خصوصی و دولتی و 370 آزمایشگاه وجود دارد و از جهت تعداد مراکز جز دانشگاه‌های اول است همچنین توسعه خدمات درمانی و دسترسی مردم به این خدمات در سال‌های گذشته به جای تمرکز در شیراز به سمت شهرستان‌ها سوق داده شده است.

وی با بیان اینکه امروز همه شهرستان‌های استان 4 تخصص یا 5 تخصص اصلی را دارند و در بیمارستان‌های قطب نیز همه تخصص‌ها و فوق تخصص وجود دارد، گفت: حجم زیادی از خدمات در صهرستان‌های ارائه می‌شود، در سال های گذشته 70 درصد خدمات در شیراز بود اما اکنون 50 درصد خدمات در شهرستان‌ها است و خدمات درمانی به مناطق محروم رفته است.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات حوزه تخصص افزود: هر ساله پزشکان عمومی بعد از گذراندن طرح در آزمون تخصص شرکت می‌کنند و رقابتی هم وجود دارد اما در 3 سال گذشته سیاست‌هایی در نظر گرفته شده که پزشکان رغبتی برای تخصص نداشتند.

وی مسئله اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل این مسئله دانست و عنوان کرد: در سال گذشته متخصص بیهوشی و طب اورژانس اصلا شرکت‌کننده نداشته است چون کاری سخت، کم درآمد و پر استرس است و اگر همین روال باشد و تجدیدنظر نشود؛ بیمارستان‌ها در تخصص بیهوشی و طب اورژاتس دچار مشکل می‌شوند.

شریفی مالیات برای استادان تمام وقت و متخصصان و عدم تناسب تعرفه‌ها با هزینه‌ها را از دیگر مشکلات بخش درمان عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش دولتی همه طبق قانون مالیات را پرداخت می‌کنند و هیچ مشکلی در بحث پرداخت وجود ندارد اما به همین دلیل بسیاری از پزشکان از بخش دولتی است به بخش خصوصی شیفت پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره عدم استفاده پزشکان متخصص از دستگاه پوز برای فرار از مالیات گفت: این امر را تایید می‌کنیم اما متولی نظارت نظام پزشکی است و اگر تخلفی صورت گیرد باید قانونی برخورد شود و در نظارت‌های بخش دولتی تعارف نداریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال‌های گذشته نظارت‌ها کمرنگ شده بود، افزود: از امسال ستاد نظارت بر تعرفه خدمات پزشکی شکل گرفته و تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نظارت می‌شوند و اگر کسی شکایت داشته باشد اعلام کند و در صورت محرز شدن تخلف به مجموعه قضایی معرفی می‌شوند.

شریفی با اشاره به اشاره به کار این ستاد گفت: از اردیبهشت ماه 12 مرکز و 70 شکایت بررسی شده که 610 میلیون تخلف شده بود اما هیچ موردی از اضافه تعرفه در بخش دولتی نداشتیم در حالی که 75 درصد خدمات بستری در بخش دولتی و 25 درصد در خصوصی است اما در خدمات سرپایی این رقم برعکس است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 7.5 میلیون خدمت پاراکلینکی در بیمارستان‌ها ارائه شده است، افزود:براساس آمار در سال گذشته 288 هزار و 577 نفر در بیمارستان‌های دانشگاهی بستری و بیش از 2 میلیون و 425 هزار ویزیت شدند همچنین برآوردها حاکی از این است که بین 27 تا 37 درصد بیماران بستری از استان‌های دیگر هستند.

شریفی با بیان اینکه بیشترین مراجعات خارج از فارس به بیمارستان‌ها از استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمان و سیستان وبلوچستان است، عنوان کرد: این موضوع در حالی است که سرانه اعتباری و سهمیه دارو متناسب با این بیماران به استان ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در پیک 6 کرونا ضمن مدیریت بیماری تلاش شد که همه بیمارستان‌ها درگیر کرونا نشود، اظهارداشت: تلاش شد که کمترین درگیری را در بیمارستان‌ها داشته باشیم تا بقیه خدمات تحت شعاع کرونا قرار نگیرد و در همین ایام 72 هزار عمل جراحی انجام شد که کمک بزرگی به مردم کرد.

وی با بیان اسنکه چندین هفته است که فوتی کرونایی در استان نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان‌ها درگیر نیستند اما رعایت شرایط همچنان لازم است اگر این روند تا یک ماه آینده ادامه پیدا کند می‌توان رعایت را کمتر کرد اما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و در حال حاضر 110 بستری مشکوک به کووید
7 نفر بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

شریفی با بیان اینکه متوسط ضریب اشغال تخت‌ها بیمارستان‌های شهرستان 30 تا 40 درصد است، گفت: توسعه خدمات بستری بیمارستانی باید متناسب با شاخص باشد به اندازه کافی متخصص و سخت افزار داریم اما ضریب اشغال پایین است چراکه سطح‌بندی خدمات بستری در قانون پیش‌بینی شده اما در بسیاری از موارد فشار می‌آورند که بیمارستان ساخته شود و در نهایت این بیمارستان ممکن است ورشکست شود. 5 فروند هلی کوپتر اورژانس هوایی در استان وجود دارد، افزود: می‌توان جابه‌حایی بیمار را به جای ساخت بیمارستان انجام داد.

وی با اشاره به پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت نیز گفت: بیمارستان روانپزشکی 300 تختخوابی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در شیراز در حال ساخت است که در سفر رئیس جمهور اعتبار آن اختصاص یافته و یکی از ضروریات استان بود چون سرانه تخت در این زمینه خیلی پایین است.

بیمارستان دوم360 تختی مرودشت، بیمارستان دوم 360 تختی داراب از دیگر پروژه‌هایی بود که معاون درمان دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: هر دوی این شهرستان‌ها ضریب اشغال بالای 70 درصد دارند که بیمارستان‌ها نیز بیش از 60 درصد پیشرفت دارند. همچنین بیمارستان 64 تختخوابی رستم در شهر مصیری با 85 درصد پیشرفت در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد علاوه بر آن بیمارستان 64 تختی ارسنجان با 60 درصد پیشرفت نیز از دیگر پروژه‌ها است که امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

شریفی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم استان فارس نازایی است که خدمات گران قیمتی دارد، گفت: با پیگیری‌های انجام شده اکنون بخش زیادی از این خدمات را بیمه پوشش می‌دهد و گسترش خدمات فوق تخصصی نازایی در بخش دولتی در نظر گرفته شده که در حال حاضر بیمارستان زینیبه برای این منظور در نظر گرفته شده است. در بیمارستان‌های شهرستانی نیز در سطوح پایین‌تر برخی از خدمات انجام می‌شود تا این توسعه سبب کاهش نرخ نازایی کم شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به خبرنگار تسنیم افزود: در حال حاضر نرخ دقیقی در استان از نازایی نداریم چون بسیاری از بیماران به دیگر استان‌ها برای درمان مراجعه می‌کنند و یک ضعفی در موضوع نازایی در قوانین است که یا قانونی وجود ندارد یا ابهام دارد که نیاز است تغییر قوانین صورت گیرد تا مشکلات مردم نیز حل شود.

 

شریفی در پایان اعلام کرد: بیمه شده تامین اجتماعی در استان بسیار زیاد است اما بیمارستانی این بیمه را پوشش دهد تعدادشان کم است.

وی درباره پرستاران و ارائه خدمات به آنها نیز گفت: با پیگیری‌ها و فرمایش مقام معظم رهبری برای نخستین بار تعرفه خدمات پرستاری لحاظ شده است و در بیمارستان‌‌های استان پیاده کردیم و در این زمینه پیشگام بودیم و برای تبدیل وضعیت پرستاران نیز مکاتبات مکرری انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار