استاندار فارس گفت: دانشگاهیان می‌بایست از راه‌کارهای جدید و راه‌حل های میان بر برای حل مشکلات بهره ببرند چراکه برای هدایت جامعه راه‌حل‌های سنتی دیگر جوابگو نیست.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷ 06 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدهادی ایمانیه روز دوشنبه در نشست تخصصی«مسیر تحول: دانشگاه و دولت، منطق حکمرانی» در دانشگاه شیراز اظهار کرد: بدون شک مشکلات استان باید با برنامه‌ریزی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برطرف شود اما دانشگاهیان باید از چارچوب‌های صرفا درازمدت خارج شوند و تدابیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت را نیز به مدیران استان ارائه کنند.
استاندار فارس ادامه داد: اگر دانشگاه‌های شیراز و دانشگاه‌های توانمندی که در استان فارس وجود دارند بخواهند تمدن‌ساز باشند باید مسئولیت پذیر باشند. نمی‌توانیم ادعای تمدن سازی کنیم اما مسئولیت نپذیریم.
وی با بیان اینکه مسئولیت اداره جامعه با دانشگاهیان است، گفت: طبق فرمایشات امام خمینی(ره) دانشگاه‌ها مبدا همه تحولات کشور هستند و دانشگاه و حوزه‌ها باید کشور را اداره کنند. از آن زمان تا امروز بیش از چهل سال می‌گذرد اما باید ببینیم چقدر به این شعار عمل کرده‌ایم؟ بنده اقرار می‌کنم به این رهنمود امام(ره) بسیار اندک عمل شده است.
ایمانیه بیان کرد: هرچند برگزاری همایش‌ها ضروری است اما قطعا نباید به برگزاری جلسات و همایش‌ها اکتفا کنیم.

دانشگاه برای مسائل آب، انرژی و جمعیت راهکار ارائه دهد
استاندار فارس با اعتقاد به اینکه دانشجویان باید اهل جستجوی مشکلات استان و کشور باشند، درخواست کرد: دانشگاهیان بایستی جستجو کننده مشکلات استانی و کشور باشند. در حال حاضر استان فارس با بحران کمبود آب مواجه است و این مشکل مانع از توسعه استان و کشور شده است.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود انرژی در فصل گرم سال، به تدابیر ناگزیر برای مدیریت مصرف برق اشاره کرد و گفت: شب گذشته اعلام شد بسیاری از کارخانه‌ها و چاه‌های کشاورزی اعلام شد که پنج ساعت از ۲۴ ساعت خاموش خواهند شد و این مشکلات بسیاری را برای برخی از کارخانه‌ها از جمله کارخانه آلومینیوم لامرد ایجاد خواهد کرد.
وی بیان داشت: در حال حاضر با کمبود ۱۵ هزار مگابایت انرژی در کل کشور مواجه هستیم. این مشکلات یک شبه برطرف نمی‌شود و باید تدابیر لازم برای مدیریت این بحران، مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری اتخاذ شود.

ایمانیه گفت: در شرایط کنونی با بحران جمعیت و پیری جمعیت روبه رو هستیم. جای سؤال دارد که چرا فرزندآوری کاهش یافته و آمار طلاق افزایش یافته و همچنان با مسئله اعتیاد به عنوان یک مسئله پررنگ اجتماعی مواجه هستیم؟
وی یادآور شد: در مسائل مرتبط با نوع تدریس و حضور دانشجویان در حوزه آموزشی و کاری هنوز با مشکل مواجه هستیم. دانشجویان پس از تحصیل و ورود به بازار کار توان لازم را برای کار عملیاتی ندارند.
استاندار فارس گفت: در ارتباط با بازاریابی داخلی و خارجی صنایع، صادرات، واردات و حتی در بحث تولید و مصرف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. چرا نمی‌توانیم بازار را به آنچه نیاز بشر امروز است هدایت کنیم؟
وی به مشکلات حاشیه‌نشینی اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا روستانشینان در حال مهاجرت به شهرها هستند، گفت: دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی نقش مهمی در حل این مشکلات دارند. در واقع از جوانان و دانشجویان با استعدادی بهره می‌بریم که نقش بسزایی در حل مشکلات استان و کشور دارند. هرچند که نتوانسته‌ایم‌ از این استعدادها آن طور که شایسته است بهره ببریم.

در تخصیص اعتبارات پژوهشی سال‌های گذشته، شیطنت‌هایی صورت گرفت
استاندار فارس با یادآوری اینکه یک‌درصد از اعتبارات استان باید صرف پژوهش شود، گفت: طی سال‌های گذشته در تخصیص این اعتبارات، شیطنت‌هایی در استان فارس صورت گرفته است که امیدواریم این مشکل را در استان فارس از طریق تشکیل کمیته‌ای در این زمینه حل کنیم.
وی گفت: همانطور که گفتم دانشجویان باید در وهله نخست مشکلات استان را جستجو کنند و برای حل این مشکلات وقت بگذارند. دانشگاهیان باید به حضور در جلسات مشورتی و تصمیم‌ساز اهمیت بیشتری بدهند.
ایمانیه عنوان داشت: دانشگاهیان باید شرایطی را فراهم کنند که مدیران تشنه استفاده از راهنمایی آنها باشند و از نظرات و پیشنهادات دانشگاهیان برای حل مشکلات استفاده کنند.

دانشگاهیان راهکارهای میان‌بر ارائه کنند
استاندار فارس گفت: دانشگاهیان می‌بایست از راه‌کارهای جدید و راه‌حل های میان بر برای حل مشکلات بهره ببرند چراکه برای هدایت جامعه راه‌حل‌های سنتی دیگر جوابگو نیست.
ایمانیه افزود: بخش خصوصی، صنایع، معادن،کشاورزی، حوزه‌های اجتماعی، گردشگری و حوزه‌های سرویس خدماتی هم باید تشنه بهره‌گیری از پتانسیل دانشگاهیان شوند و از سرمایه‌های اندکی که دارند برای ارتقا تکنولوژی و بهره‌وری هزینه کنند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار