اینکه کشور ایران چندین سال است که درگیر خشکسالی است و با بحران آب دست و پنجه نرم می کند شایعه ای بیش نیست و حالا بواسطه مدیریت همیشه خردمندانه مدیران هوشمند کشور با کمال افتخار موفق به صادرات هندوانه(بخوانید صادرات آب) به کشورهای همسایه شده ایم.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹ 08 June 2022

به گزارش تابناک فارس:نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: 60 تا 70 درصد از هندوانه شیراز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

اسماعیل مرادیان با اشاره به اوج‌گیری روند صادرات هندوانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: تجار کشورهای امارات متحده عربی و عمان، هندوانه سر مزرعه شیراز را کیلویی 5 هزار تومان از کشاورزان خریداری و صادر می‌کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات هندوانه به ترکیه ادامه دارد؟ گفت: حجم صادرات هنداونه به ترکیه!!!! کاهش پیدا کرده است و این روزها کشورهای عربی خواهان هندوانه ایران هستند.

بد نیست بدانید که فقط یکی از سدهای کشور ترکیه به اندازه کل سدهای کشور ایران آب دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد هم گفت: پیش بینی می شود بالغ بر100 هزار تن هندوانه از سطح 2 هزار هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود.

او افزود: این محصول علاوه بر فروش در میادین میوه و سبزی داخل کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

با این اوصاف هیچ مشکل خشکسالی در استان وجود ندارد و مطالبی که در ادامه می آید احتمالا موهومات است.

یک کارشناس مدیریت آب می گوید در ۲ سال اخیر، فقط نیمی از ظرفیت سدهای استان پر شده است.

مختاری خاطرنشان کرد: افزون بر بحران منابع آب سطحی، بحران منابع آب زیرزمینی و تراز منفی و فرونشست بیشتر دشت‏‌های استان نشان می‌‏دهد که دامنه بحران آب استان از مرز فاجعه زیست ‏محیطی گذشته و استان در آستانه یک فروپاشی جغرافیایی قرار گرفته است.

وی گفت: بارگذاری بی‌‏رویه کشاورزی آبی در استان بر منابع آب از کمتر از ۲۰۰ هزار هکتار در سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی به نزدیک به ۱ میلیون هکتار فعلی و در همان حال متلاشی ‏شدن مدیریت مشارکتی کهن در ۱۰۰ سال اخیر، هدف‌‏گذاری خطرناک توسعه کلانشهر شیراز، از یک شهر ۲ میلیون نفری به یک شهر ۵ تا ۷ میلیون نفری و انحراف در حقابه‌‏های سنتی رودخانه‌‏های استان از جمله انتقال آب بین حوزه‌ه‏‏ای شیراز و تامین آب صنایع خطرناک آب‏‌بَر از حقابه‌های سدهای درودزن و سلمان فارسی از عوامل و نشانه‌‏های جدی این فروپاشی جغرافیایی است. تا جایی که برای تامین آب شهر جهرم به ناچار یک پروژه انتقال آب از سد سلمان فارسی در دستور کار قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار