بهزاد پرنیان با بیان اینکه صدرا با شهری ایده‌آل فاصله زیادی دارد، گفت: علی رغم وجود قوانینی که دولت را موظف به پرداخت یارانه به شهرداری شهرهای جدید می‌کند تاکنون چنین درآمدی برای صدرا محقق نشده و نیازمند نگاهی ویژه است.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ 08 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: رئیس شورای اسلامی شهر جدید صدرا چهارشنبه ۱۸ خرداد در جلسه واکاوی مشکلات این شهر که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس برگزار شد، ایجاد مجموعه‌های ورزشی را از مهمترین نیازها و مطالبات ساکنان به ویژه جوانان دانست.

خداکرم فیروزمند با بیان اینکه صدرا نیاز به سالن‌های چندمنظوره و فضاهای مناسب ورزشی دارد، گفت: شرکت عمران آمادگی تامین و تخصیص زمین برای ساخت مجموعه ورزشی را دارد اما کمبود اعتبارات مانع به نتیجه نرسیدن این مطالبه است.

فیروزمند خاطرنشان کرد: اگر زمین مد نظر برای احداث مجموعه ورزشی در اختیار شهرداری صدرا قرار گیرد با توجه به وجود امکان تامین اعتبار، می‌توان در مسیر رفع نیاز به فضاهای مناسب ورزشی برای ساکنان صدرا و مقابله با بروز آسیب‌های اجتماعی، گام مناسبی برداشت.

او با اشاره به مشکلات و کمبود فضاهای آموزشی در صدرا، گفت: شهر صدرا ۲۴ هزار دانش‌آموز در سطوح مختلف تحصیلی دارد اما تعداد مدارس و کلاس‌های درس با این جمعیت تناسب ندارد؛ از طرفی صدرا نیاز به ایجاد فضاهای آموزشی خاص برای دانش آموزان استثنایی و استعداد درخشان است.

فیروزمند با یادآوری اینکه استقلال آموزش و پرورش صدرا از شیراز می‌تواند در مسیر رفع مشکلات آموزشی کارگشا باشد، خواستار رایزنی با وزیر پیرامون تحقق این مطالبه شد.

رئیس شورای شهر صدرا نبود درمانگاه دولتی را از دیگر مسائل این شهر جدید بیان و اضافه کرد: برخی از فضاهای درمانگاهی در این شهر تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل و تجهیز آنها نیازمند همت و یاری مسئولان استان فارس است.

شهردار صدرا نیز گفت: این شهر که قرار بود به عنوان یک الگو برای شهرهای جدید باشد، متاسفانه از مشکلات اساسی در معابر شهری رنج می‌برد که نشان می‌دهد آینده نگری لازم در گذشته وجود نداشته است.

بهزاد پرنیان با بیان اینکه صدرا با شهری ایده‌آل فاصله زیادی دارد، گفت: علی رغم وجود قوانینی که دولت را موظف به پرداخت یارانه به شهرداری شهرهای جدید می‌کند تاکنون چنین درآمدی برای صدرا محقق نشده و نیازمند نگاهی ویژه است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر صدرا نیز ضمن انتقاد از شهرداری شیراز به دلیل اجرایی نکردن بخشی از جاده قره‌پیری، خواستار تعیین تکلیف این پروژه شد.

مجتبی پارسایی با اشاره به طرح مدیریت خدمات شهری که در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد، خواستار تسریع در تصویب آن شد و ضمن بیان اینکه براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس صدرا حدود ۱۳۲ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: با توجه به روند رشد فزاینده جمعیتی، شمار ساکنان این شهر حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و این مهم لزوم استقلال آن را تداعی می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای صدرا نیز گفت: با وجود جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری، این شهر جدید از اعتبارات و بودجه‌های استانی و شهرستانی بی بهره مانده که علت اساسی آن نبود نماینده دستگاه‌های دولتی در این شهر است، لذا پیشنهاد می‌شود که رئیس شورای شهر صدرا در کمیته اعتبارات فارس، حضور داشته باشد.

هاشم عزیزی با یادآوری اینکه صدرا تاکنون از اعتبارات عمرانی و فرهنگی استانی و شهرستانی هم بهره نبرده است، گفت: ضرورت حضور نماینده‌ای از شهر صدرا در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان یا شوراهای استانی احساس می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه هیچ کدام از سازمان های دولتی در شهر صدرا حضوری موثر ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به شروع پروژه کلان نهضت ملی مسکن در صدرا، زیرساخت‌های لازم نظیر درمانگاه، مدرسه، فضای ورزشی و ... پیش بینی نشده است و این همکاری و حمایت همه سازمان‌ها را طلب می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر صدرا نیز با بیان اینکه این شهر جدید مملو از کارهای انجام نشده است، گفت: برای رسیدن به سطحی مناسب حداقل نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

آرش محمدی با بیان اینکه بیش از سه دهه از شکل گیری صدرا می‌گذرد گفت: شرکت عمران نتوانسته متناسب با جمعیت، نیازهای زیرساختی این شهر جدید را برآورده کند لذا باید اعتبارات مناسبی از سوی شرکت عمران و وزارت راه و شهرسازی به صدرا اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون گردشگری و سخنگوی شورای صدرا نیز، وجود و گسترش باغ‌شهرها را از مشکلات عمده این شهرجدید برشمرد و خاطرنشان کرد که به دلیل نبود یا کمبود نظارت، مالکان باغ شهرها به هرشکل که تمایل داشته باشند ساخت و ساز را دنبال می‌کنند.

مهدی کشاورزی با اشاره به نبود توجه لازم به برنامه گردشگری برای شهر جدید صدرا، درخواست کرد که برای جلوگیری از گسترش ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی و منسجم شدن مباحث نظارتی، تدوین و اجرای برنامه‌ای مناسب مد نظر قرار گیرد، چرا که گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغال، اثرگذاری شایانی خواهد داشت.

سرپرست شرکت عمران صدرا، نیز با یادآوری اینکه حدود ۸۲ درصد از واحدهای مسکونی پیش بینی شده برای فارس در محدوده شهر جدید صدرا قرار دارد، خواستار توجه ویژه به رفع نیازهای زیرساختی و توسعه زیرساختهای موجود شد.

عزیزالله روشن ضمن بیان اینکه شرکت عمران به تنهایی قادر به رفع نیازهای زیرساختی صدرا نیست، لزوم همراهی و کمک و حمایت سایر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که آمادگی تامین زمین برای استقرار دوایر دولتی در این شهر جدید وجود دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهر جدید صدرا با توجه به جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری، باید ساختاری قوی، منسجم و متناسب با نیازهای ساکنان داشته باشد.

علیرضا پاکفطرت یکی از نیازهای این شهر را احداث ساختمانی مناسب برای شهرداری و شورا برشمرد و گفت: باید با کمک روابط عمومی، ارتباطی مناسب و قوی بین مردم و شورا و مدیران شهری برقرار شده و تداوم یابد.

پاکفطرت با بیان اینکه افزایش جمعیت شهر صدرا بدون توجه به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز را خطرناک توصیف و اضافه کرد: در این زمینه برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد و با این شیوه در آینده با مشکلات عدیده‌ای خصوصا در عرصه فرهنگی و اجتماعی مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه وظایف شهرداری و شرکت عمران را دارای همپوشانی و تداخل ارزیابی و خاطرنشان کرد: بهترین راهکار واگذاری شهر به مردم و شهرداری و شورای شهر با هدف کاهش بار مشکلات شهرها از دوش دولت است.

پاکفطرت خاطرنشان کرد که در صورت تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس، قانون شوراها نیز باید اصلاح شود تا افراد باتجربه و کاردان بتوانند زمام امور شهری را دردست گرفته و متخصصان وارد این جایگاه مهم و اثرگذار شوند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، با اشاره به قدرت شوراها در بازخواست شهردار و همه مشئولین ذیربط در امور مدیریت شهر، این امر را منوط به بهبود ساختار شوراها دانست.

پاکفطرت گفت: شورای شهر صدرا باید برای سال های آتی ریل گذاری داشته باشد تا به رسیدن این شهر به جایگاه ایده‌آل آن امیدوار باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار