معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال گذشته 11 هزار توریست در بخش‌های مختلف بیمارستانی استان فارس بستری شدند افزود: این افراد هم در بیمارستان‌های دولتی و هم خصوصی پذیرفته شدند که 70 درصد مراجعات مربوط به بیماری‌ها مرتبط با چشم و 30 درصد سایر بیماری‌ها و زیبایی بود.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ 12 June 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گردشگری صنعتی چند وجهی که تمام ابعاد آن را در استان فارس می‌توان دید، این استان ظرفیت‌های بسیاری در انواع گردشگری اعم از تاریخی، مذهبی، طبیعی، سلامت و دیگر انواع دارد. به جرئت می‌توان گفت که این موهبت‌های خدادادی در کنار دیگر ظرفیت‌ها که حاصل تلاش مردمان این دیار است می‌تواند اقتصاد فارس را دگرگون کند.

در میان انواع گردشگری، گردشگری سلامت جایگاه ویژه‌ای در استان فارس دارد. وجود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز در کنار پزشکان حاذق سبب شده که از دیرباز بسیاری از افراد از کشورهای خارجی و دیگر استان‌ها برای درمان به شیراز مراجعه کنند به همین دلیل استفاده از این ظرفیت تحت عنوان گردشگری سلامت همواره مطرح بوده است.

این موضوع از ابتدای انتصاب استاندار کنونی فارس بیش از گذشته مطرح و مورد توجه واقع شده است. مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم به توضیحاتی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: بنا بر نظر و تاکید استاندار فارس، گردشگری سلامت از اولویت‌های ما در دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ابتدا مقدماتی برای ساماندهی به این نوع گردشگری در استان فراهم شده است، گفت: دفتری را در رابطه با این کار تعریف و تشکیلاتی را قرار داده شده است همچنین جلسات بسیاری با معاون گردشگری استاندار برگزار شده است.

جذب 11 هزار گردشگر سلامت به استان فارس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال گذشته 11 هزار توریست در بخش‌های مختلف بیمارستانی استان فارس بستری شدند افزود: این افراد هم در بیمارستان‌های دولتی و هم خصوصی پذیرفته شدند که 70 درصد مراجعات مربوط به بیماری‌ها مرتبط با چشم و 30 درصد سایر بیماری‌ها و زیبایی بود.

شریفی با ابراز امیدواری برای دو برابر شدن این میزان توریست سلامت برای امسال عنوان کرد: بیشترین توریست‌های سلامت از کشور عمان و عراق بوده و امیدواریم که بتوانیم امسال از سایر کشورها نیز توریست جذب کنیم و از دو کشور عمان و عراق نیز درصد بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تمرکز بر خدمات بستری گردشگری سلامت بوده است تصریح کرد: امسال علاوه بر خدمات بستری بر روی خدمات سرپایی نیز تاکید شده و کلینیک‌های کشت مو و حتی طب سنتی ایرانی نیز امسال در دستور کار قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: با حمایت استاندار فارس و اولویت‌بندی دانشگاه امیدواریم امسال دو برابر توریست سلامت به استان فارس وارد شود چراکه هم گردش اقتصادی و هم در حوزه خدمات درمانی تحولی ایجاد می‌کند.

دریافت مجوز آی پی دی برای 70 درصد از بیمارستان‌های شیراز

شریفی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بیمارستان در شیراز در حال حاضر امکان پذیرش توریست‌های سلامت را دارند، گفت: در حال حاضر 9 بیمارستان مجوز آی پی دی دارند و تعدادی نیز در حال بررسی هستند و امیدواریم تا پایان سال 70 درصد از بیمارستان‌های شیراز بتوانند مجوز آی پی دی بگیرند و توریست جذب کنند.

یکی از مشکلات حوزه گردشگری سلامت وجود واسطه‌هایی است که بیمار را آورده و به مراکز درمانی معرفی می‌کند این مسئله گاه به دلیل سودجویی این افراد تبدیل به یک رانت و مشکلاتی برای بیماران می‌شود، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره نیز افزود: افرادی که حالت واسطه دارند به صورت تک تک شناسایی شدند و هرچند نام آنها را دلال نمی‌گذاریم اما به تمامی مراکزی که ای پی دی دارند و به تمام آژانس‌های گردشگری سلامت اعلام کردیم که این افراد موظف به همکاری با دانشگاه و میراث فرهنگی هستند.

شریفی با تاکید بر اینکه همه این افراد باید از دانشگاه و میراث فرهنگی تاییدیه و مجوز گردشگری سلامت بگیرند، عنوان کرد: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که کسی بدون کارت گردشگری و کارتی که تاییدیه گردشگری و پزشکی دارد به عنوان واسطه توریست‌های سلامت کار کند البته به هیچ عنوان بنا بر حذف این افراد نیست چون سال‌ها تلاش کردند اما باید زیر چتر شرکت‌های گردشگری سلامت قرار بگیرند.

شناسایی واسطه‌گران گردشگری سلامت در استان فارس

وی با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت در استان فارس باید همه فعالیت‌ها در چهارچوب قانون باشد، خاطرنشان کرد: در همین راستا و برای قانونی کردن همه فعالیت‌ها به همه مراکز اعلام شده که مراجعه افراد واسطه بدون کارت شناسایی تخلف است و اگر بدون کارت تایید ورود کنند، با آنها برخورد می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به یک اقدام دیگر برای ساماندهی به گردشگری سلامت استان اشاره و عنوان کرد: براساس تفاهم نامه با وزارت صحه عمان بناست که کلینیکی با حضور استادان و پزشکان ایرانی در این کشور راه‌اندازی شود و با برنامه‌ریزی تعدادی از پزشکان به عمان روند به جای اینکه بیماران به ایران بیایند ویزیت اولیه آنجا انجام شود و اگر نیاز به خدمات بستری یا عمل جراحی بود به بیمارستان‌های استان فارس ارجاع شوند.

راه‌اندازی کلینیک پزشکی در کشور عمان

شریفی با بیان اینکه مقدمات راه‌اندازی کلینیک فراهم شده و امیدواریم ظرف چند ماه آینده این امر محقق شود، تصریح کرد: رفتن اساتید و پزشکان به کشور عمان سبب می‌شود که بسیاری از بیماران که امکان سفر به ایران را نداشته باشند ویزیت و درمان شوند همچنین به شناسایی و معرفی امکانات درمانی و اقتصاد گردشگری استان فارس کمک می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه تعدادی از دفاتر گردشگری سلامت هم مجوز دانشگاه و میراث فرهنگی را دارند، گفت: در استان فارس تعامل و همکاری خوبی بین دستگاه‌های مرتبط در حوزه گردشگری سلامت انجام شده و انجمنی از این مراکز شکل گرفته است که ورود گردشگران سلامت ساماندهی شود.

براساس این گزارش منطقه ویژه اقتصادی، اتاق بازرگانی، سازمان همیاری شهرداری و شهر سلامت با مجوز میراث فرهنگی و علوم پزشکی برای تشکیل کنسرسیومی با موضوع گردشگری سلامت اعلام آمادگی کردند که می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی را در آینده داشته باشد.

در این راستا برندسازی توریسم سلامت از طریق تبلیغات و اطلاع‌رسانی بسیار مهم و حیاتی است و محمد فرخ‌زاده معاون گردشگری استاندار فارس نیز خواستار برگزاری همایشی با محوریت اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی جهت استانداردسازی بیمارستان‌های پذیرنده سلامت (ipd) شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار