بررسی‌ها نشان می‌دهد میل و رغبت استان فارسی‌ها به ویژه شیرازی‌ها برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن چندان مطلوب نیست! چرا که از میان تعهد ساخت ۲۶۰ هزار واحد در استان فارس تا به امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از مراجعه کنندگان تایید شده نهایی هستند و لذا باید مشوق‌هایی را برای جذب تعداد بیشتر افراد در نظر گرفت.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ 14 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: مسکن همواره به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان مطرح بوده و دولت‌ها در قبال تامین آن وظایفی بر عهده دارند.

در سال‌های گذشته، دولت‌های مختلف کم و بیش برای تامین مسکن گام‌هایی برداشتند که می‌توان موثرترین آن را اجرای طرح «مسکن مهر» در دولت نهم و دهم دانست.

طرحی که گرچه در اجرا با مشکلاتی مواجه شد و البته صد در صد به موفقیت نرسید اما توانست بخشی از اقشار ضعیف جامعه را خانه‌دار کند و در کل الگوی موفقی تلقی شود.

پس از آن با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر مسکن، طرح مسکن مهر را در حالی مضحک و نامناسب خواند که دولتش طی ۸ سال هیچ اقدام درخوری در حوزه مسکن انجام نداد.

عباس آخوندی با تمسخر سازوکار مسکن مهر از اجرای پروژه‌ای دیگر در حوزه ساخت خانه خبر داد اما شاهد بودیم که تنها نام اقدام مسکن‌ملی شنیده شد و تا آخرین سال از عمر ۸ ساله دولت سابق اتفاقی به منصه ظهور ننشست.

طرح مسکن «اقدام ملی» اما از همان ابتدا هم ناموفق بود؛ چرا که در سال آخرِ دولت پیشنهاد دهنده، حرف و حدیث اجرای آن به میان آمد و به گفته معاون عمرانی استاندار فارس، تنها برای افرادی مناسب بود که هنگام اجرا ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان آورده داشتند!

آورده‌ای که بدون شک نه برای یک جوان در آستانه ازدواج و نه برای زوج‌هایی که تازه زندگی مشترک را آغاز کرده‌ بودند با نرخ تورمی که در جامعه وجود داشت، امکان‌پذیر نبود، از این رو به نظر می‌رسد آنچه که در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از همه مورد غفلت واقع شد، بحث مسکن بود که آسیب‌های دیگری را نیز با خود به دنبال داشت.

افزایش تعداد خانه‌های خالی در کلان‌شهرها و نگاه به مسکن به‌عنوان یک کالای تجاری یکی دیگر از آسیب‌های مطرح شده در این حوزه بود.

طرحی که در واپسین ماه‌های پایان عمر دولت سابق کلید خورد و اکنون اتمام آن به عهده دولت فعلی گذاشته شده است.

مجلس فعلی اما، زمانی که روی کار آمد طی اقدامی مثبت قانون افزایش مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد تا قیمت مسکن را به سمت کاهشی شدن سوق دهد، از طرفی با روی کار آمدن دولت سیزدهم قانون جهش ملی تولید مسکن نیز به تصویب رسید و با شعار ساخت هر ساله یک میلیون مسکن، این اقدام مهم را در دستور کار قرار داد.

این مصوبه برای اجرا به استان‌ها ابلاغ و کار آغاز شد اما نکته قابل توجه بی‌ثباتی اقتصادی است که دست و دل مردم را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌لرزاند.

جهش ملی مسکن از بیرون ویترین جالبی دارد و قرار است طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکن برای مردم ساخته شود، اما باید دید در نتیجه چه حاصلی برای مردم خواهد داشت.

از طرفی ترویج ازدواج بین جوانان و تشویق به تشکیل خانواده و فرزند آوری برای افزایش جمعیت جوان، نیاز به مسکن را در کشور بیشتر می‌کند اما باید دید در شرایط فعلی اقتصادی جامعه چند درصد از جوانان قادر به تهیه مسکن در این طرح هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میل و رغبت استان فارسی‌ها به ویژه شیرازی‌ها برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن چندان مطلوب نیست! چرا که از میان تعهد ساخت ۲۶۰ هزار واحد در استان فارس تا به امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از مراجعه کنندگان تایید شده نهایی هستند و لذا باید مشوق‌هایی را برای جذب تعداد بیشتر افراد در نظر گرفت.

تامین زمین، مشکل اصلی تاخیر در اجرای جهش ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، عقب بودن استان فارس در طرح نهضت ملی مسکن نسبت به سایر شهرها را تایید نکرد و گفت: بحث عقب بودن تنها مربوط به کلانشهر شیراز نیست بلکه در برخی کلانشهرهای دیگر از جمله تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی نیز مطرح است؛ چراکه تامین زمین در کلانشهرها از سنوات گذشته با مشکل رو به رو بوده‌ به‌گونه‌ای که یا تصرف شده و یا برای اقدامی برنامه‌ریزی شده است.

محمودرضا طالبان، ادامه داد: ۴۵۲ هکتار زمین در کل استان فارس برای ساخت مسکن وجود داشت، در حالی که با اغاز طرح نهضت ملی مسکن این عدد به ۲۶۰۰ هکتار رسیده و به ۱۲۰ هزار هکتار دیگر تا تکمیل وعده نیازمندیم.

وی افزود: ۲۰ درصد این زمین‌ها در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰ درصد در شهرهای جهرم، کازرون، مرودشت و فسا و مابقی در شیراز است که فعلا در صدرا جانمایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه به صورت جسته گریخته زمین‌های دیگری در سطح شهر شیراز نیز به این مقدار اضافه خواهد شد، افزود: پس از اضافه شدن این زمین‌ها به صورت قرعه کشی با حضور نماینده دادگستری به افراد اختصاص خواهد یافت.

طالبان زمان تحویل واحدها را دو تا دو و نیم سال اعلام کرد و گفت: ۲۸۰ هزار نفر تا کنون در فارس ثبت‌نام کرده‌اند که حدود ۴۱۷ نفر مربوط به اقدام ملی هستند، این افراد تا پایان خرداد پالایش می‌شوند اما تا کنون ۱۲۰ هزار نفر حائز شرایط شرکت در این طرح هستند.

وی دریافت کد تایید توسط متقاضی و واریز ۴۰ میلیون تومان اولیه را نشانه ورود به طرح و آغاز کار دانست و گفت: مبلغ تمام شده طرح مشخص نیست و هر سه ماه تعادل سنجی انجام می‌شود تا بر اساس شرایط روز نرخ واریزی مشخص شود.

مراجعه به بانک‌ مسکن جهت افتتاح حساب توسط متقاضیان اما حکایت از درخواست مبلغ ۷ میلیون تومان اضافه بر ۴۰ میلیون تومان از سوی بانک دارد!

مدیرکل راه و شهرسازی فارس از این اتفاق اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: مبلغ مورد نیاز جهت ورود به نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان است.

متصدی بانک اما این مبلغ را جهت انجام اقدامات کارشناسی عنوان می‌کند.

 

پرداخت ۷ میلیون تومان مربوط به نوع زمین است

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در استان فارس اما، این هزینه ۷ میلیون تومانی را بسته به اینکه پروژه در کجا تعریف می‌شود عنوان کرد این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی فارس معتقد است چون زمین‌ها به صورت رایگان از سوی دولت تخصیص می‌یابد، در همه‌جا قیمت یکسان است.

شمس با بیان اینکه زمین در نقاط مختلفی تعریف شده و انجام زیرساخت‌ها در نقاط مختلف متفاوت است، گفت: مبلغ اولیه همان ۴۰ میلیون تومان است اما اخذ مبلغ ۷ میلیون تومانی به جهت مکان تعریف پروژه و انجام زیرساخت‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس نخستین استان کشور است که قرارگاه جهادی مسکن را تشکیل داده است، گفت: به دستور استاندار فارس به جهت هماهنگی و وحدت دستگاه‌های متولی در بحث ساخت نهضت ملی مسکن و تحقق و نظارت بر قانون جهش ملی مسکن این قرارگاه شکل گرفت و امروز فارس در جایگاه قابل قبولی قرار دارد.

شمس تاکید کرد: هرچند ما به هدف اصلی خود در تعداد واحدهای متعهد شده فاصله داریم که آن هم به دلیل تامین زمین بود، اما تا به امروز ۴۴۰ هزار متقاضی در کل استان فارس در ۳۹ شهرستان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و پالایش آنها تا پایان خردادماه تمام می‌شود.

وی افزود: همچنین ۱۰۴ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط دریافت هستند و مبلغ اولیه را واریز کرده‌اند.

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در استان فارس با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۲ عزار هکتار زمین تخصیص داده شده است، اظهار داشت: ۱۳ هزار پروژه آغاز شده است که بخش اندکی از آن مربوط به واحدهای نیمه کاره اقدام ملی مسکن از دولت قبل است و تا ۶ ماه دیگر تحویل متقاضیان می‌شود.

وی افزود: تامین زمین همچنان ادامه دارد و تا یک ماه آینده وضعیت متقاضیانی که یا تکمیل پرونده را انجام نداده و یا مبلغ ورود به طرح را وارد نکرده‌اند تعیین تکلیف می‌شوند.

وی در ادامه از نهایی شدن ۶۱ هزار متقاضی در شهر شیراز خبر داد و گفت: تا به این لحظه عملیات ساخت ۹ هزار و ۶۰۰ واحد آغاز شده و برای ۵۶ هزار واحد نیز زمین تامین شده است.

او با بیان اینکه در این مسیر تلاش شده است مرغوب‌ترین زمین‌ها در نظر گرفته شود، گفت: ما با بهره‌گیری از طرح‌های قبلی همچون مسکن مهر و رفع ایرادات تلاش می‌کنیم با سخت‌گیرانه‌ترین حالت کار را پیش ببریم و کیفیت را مد نظر داشته باشیم.

جانمایی امکانات فرهنگی و رفاهی نیز در کنار واحدها از دیگر مواردی است که شمس به آن اشاره و اظهار کرد: همزمان با انجام عملیات ساخت واحدها اجرای پروژه های فرهنگی رفاهی نیز همچون مسجد، مدرسه، مجموعه ورزشی و ... در نظر گرفته خواهد شد‌.

وی شروع اقساط را پس از تحویل واحدها به متقاضیان اعلام کرد و گفت: از طریق بانک مسکن مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان در شیراز و ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها و روستاها به حساب افراد واریز خواهد شد و سپس بر اساس اینکه افراد در چه دهکی قرار دارند و همچنین بر اساس سیستم بانکی جهت بازپرداخت مبلغ قسط و سود و مدت زمان تعیین می‌شود.

شمس میزان مقاومت این ساختمان‌ها را مطابق با اخرین و جدی‌ترین ضوابط سازمان نظام‌مهندسی عنوان کرد و گفت: بر اساس آیین نامه‌های موجود در شورای مسکن، در شیراز تا ۴ و ۶ طبقه مجوز ساخت داریم، در شهرستان‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر ۲ طبقه چهار واحدی و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر دو طبقه ۲ واحدی و در روستاها یک واحدی ساخته خواهد شد.

به گزارش فارس، آنچه مسلم است اینکه ساخت مسکن یکی از وظایف و تعهدات اصلی دولت‌هاست و دولت سیزدهم که با شعار ساخت یک میلیون مسکن در هر سال توجه مردم را به خود جلب کرد و از همان ابتدا در این عرصه با جدیت گام برداشت، باید دید تا چه حد به این تعهد عمل می‌کند و آیا مردم به توان مالی شرکت صد در صدی در این طرح را دارند؟

آیا مردم در نهایت از اجرای این طرح رضایت خواهند داشت؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار