در روز‌های گذشته حادثه‌ای به دلیل نشتی گاز یکی از مخازن در کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد فارس رخ داد که موجب مصدومیت ۱۳۳ نفر در منطقه شد.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ 16 June 2022

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری دانشجو: کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد مرداد ۱۳۹۹ در آیینی رسمی افتتاح شد. این کارخانه در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می‌کند که ظرفیت سالانه این واحد ۳۲۰ هزار تن است. در زمان بهره‌برداری این کارخانه اعلام شد که این واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار و ۶۷ میلیارد ریال و با اشتغال بیش از هزار و سه نفر در شهرستان فیروزآباد به بهره برداری رسیده است.


تولیدات این شرکت در صنایع پایین دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک کننده، تصفیه آب و پتروشیمی استفاده می‌شود. فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

در روز‌های گذشته حادثه‌ای به دلیل نشتی گاز یکی از مخازن در کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد فارس واقع در ۳۵ کیلومتری جاده فیروزآباد به عسلویه اتفاق افتاد.



اعزام مصدومان به بیمارستان فیروزآباد

به گفته حسن الغوثه، مدیر روابط عمومی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد در بیان گزارشی از این حادثه می‌گوید: نشت نیتروژن، موجب ترکیدگی لوله اتصال به مخزن شد که در نتیجه موجب آتش سوزی یکی از مخازن نیتروژن و مسمومیت تنفسی افراد نزدیک به محل حادثه شد.

حسن الغوثه با تاکید بر اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان حضرت قائم (عج) فیروزآباد اعزام و برخی هم مرخص شده اند.

به گفته وی در پایان عملیات امداد و مدیریت حادثه این کارخانه این واحد صنعتی به منظور کنترل و مدیریت تا اطلاع بعدی تعطیل شد.



اعزام سریع تیم پزشکی بعد وقوع حادثه

در این رابطه محمد جواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس، در تشریح ابعاد این حادثه می‌افزاید: در پی گزارش حادثه در کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد، بلافاصله تیم واکنش سریع دانشگاه متشکل از دو متخصص طب اورژانس، متخصصان جراحی عمومی و بیهوشی با بالگرد اورژانس شیراز به شهرستان فیروزآباد اعزام شدند.


به گفته مرادیان پس از گزارش حادثه، ستاد مدیریت عملیات بحران دانشگاه فعال شد و تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های نمازی، شهید دکتر فقیهی، حضرت علی اصغر (ع)، حضرت امیرالمومنین (ع)، شهید رجایی شیراز، کوار، فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین به صورت آماده باش کامل درآمدند.


مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه ادامه می‌دهد: در همان دقایق نخست وقوع حادثه، ۱۲ دستگاه آمبولانس از شیراز و شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین، فراشبند و کوار و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.



ترخیص ۱۱۴ مصدوم

در ادامه سیدوحید حسینی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور در بیمارستان حضرت قائم (عج) شهرستان فیروزآباد. از بخش‌های بستری مصدومان این حادثه، بر فرآیند‌های ارائه خدمات در این مرکز درمانی نظارت کرد و با گفتگو با مصدومان و همراهان، میزان رضایتمندی آنان را از دریافت خدمات جویا شد.

حسینی با اعلام اینکه خوشبختانه موردی از فوت ناشی از این حادثه گزارش نشده است، تصریح می‌کند: ۱۳۳ مصدوم به بیمارستان حضرت قائم (عج) منتقل شدند که از این تعداد تاکنون ۱۱۴ مصدوم ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پس از وقوع حادثه بلافاصله مراکز درمانی و بیمارستان‌های شیراز و شهرستان‌ها به حالت آماده باش درآمدند، از برگزاری دو نشست ستاد مدیریت بحران دانشگاه و اعزام تیم پزشکی متخصص، یک دستگاه بالگرد، ۱۲ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به شهرستان فیروزآباد خبر داد.


وی با بیان اینکه اقدامات مسئولان، پزشکان، پرستاران و کارکنان این مرکز درمانی در حادثه نشتی مواد شیمیایی در کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد قابل تقدیر است، اظهار می‌کند: این حادثه نیز یک بحران بوده که بار دیگر پزشکان، پرستاران و کارکنان مجموعه سلامت استان با سرعت عمل در ارایه خدمات درمانی، توانستند نتیجه مطلوبی بگیرند.



بررسی علت حادثه

خلیل عبدالهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در این رابطه گفت: عملیات حادثه کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد پایان یافت و خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشت.

خلیل عبدالهی می‌گوید: یکی از مخازن کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دچار نشتی شد که با حضور سریع و به موقع ضمن انجام عملیات برای متوقف کردن نشت گاز، نسبت به انتقال مصدومان به مراکز درمانی اقدام شد.

وی می‌افزاید: در همان ابتدای وقوع حادثه آتش‌سوزی مهار شد و محدودیت‌های ترددی که در پی وقوع این حادثه اعمال شده بود در حال حاضر لغو شده است.



لغو محدودیت‌های تردد جاده‌ای

همایون‌پور، جانشین رئیس پلیس راهور استان می‌گوید: وقوع حادثه در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد باعث محدودیت تردد خودرو در محور جم - فیروزآباد به مسافت ۴۰ کیلومتر حدفاصل تقاطع دهرم فراشبند تا فیروزآباد شده بود که این محدودیت به دلیل بهتر شدن شرایط لغو شد.

جانشین رئیس پلیس راهور استان فارس ادامه می‌گوید: حادثه ناشی از نشت یکی از مخازن کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد موجب بروز آلایندگی در منطقه شده بود و به دلیل جلوگیری از حضور شهروندان در این منطقه جاده از تقاطع فراشبند تا تقاطع دهرم مسدود شده بود، اما خوشبختانه بهتر شدن وضعیت آلایندگی موجب شد تردد در این محور باز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار