گلایه شهروندان از کاهش مدت زمان فعالیت بعضی نانوایی‌ها در شیراز بالا گرفته،مساله‌ای که نانوایی‌ها دلیل آن را کاهش سهمیه آرد اعلام می کنند اما مسئولان اظهاراتی دیگر دارند.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ 18 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دیگر کمتر از فعالیت نانواهایی که همزمان با اذان صبح تنورشان داغ بود و نان را داغ داغ سر سفره صبحانه اهالی محله روانه می‌کردند خبری است.

بسیاری از نانوایی‌های شیراز ساعت کارشان را کم کرده و طی هفته‌های اخیر نیز این وضعیت تشدید شده به نحوی که دیرتر از موعد شروع به پخت نان کرده و زودتر نیز تعطیل و دلیل آن را کاهش سهمیه آرد اعلام می کنند.

شلوغی صف‌های نانوایی‌ها این روزها به مشکلی جدید برای شهروندان شیراز تبدیل شده که بعضی آن را به دلیل کاهش ساعت کاری نانوایی‌ها، فرآیند طولانی تر استفاده از کارتخوان‌های جدید نانوایی‌ و افزایش قیمت نان صنعتی و سوق پیدا کردن مردم به استفاده از نان سنتی می دانند.

این وضعیت به معضل و چالشی جدید تبدیل شده و مردم باید پس از معطلی بسیار و با ناراحتی چند قرص نان بی کیفیت تحویل گرفته و سر سفره‌شان ببرند.

آرد نیست،نان تمام شد!

یکی از شهروندان شیرازی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حدود یک ماه گذشته بعضی نانوایی های شیراز ، صبح ها دیرتر از موعد مقرر شروع به پخت نان کرده و عصر نیز زودتر از موعد و حوالی ساعت ۶ و نیم عصر اعلام می‌کنند که نان نیست و تعطیل می‌شوند.

عبدالله اسلامی ادامه داد: اغلب این نانوایی‌ها در این شرایط اعلام می کنند که سهمیه آرد آنها کم شده و همین موضوع روی پخت آنها تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: بعضی نیز می گویند که قیمت آرد در بازار افزایش یافته و به همین علت بعضی نانوایی‌ها ترجیح می‌دهند که آرد را به جای پخت در بازار آزاد بفروش برسانند.

فرماندار: سهمیه آرد نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است

فرماندار شیراز گفت: قیمت هر کیسه آرد در بازار آزاد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

لطف الله شیبانی افزود: اداره غله هر کیسه آرد را به نانوایی به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه می کنند اما قیمت آن در بازار آزاد حدود ۱۹ برابر بیشتر است.

وی ادامه داد: سهمیه آرد هیچ نانوایی در شیراز کم نشده است و ۲۵ هرماه سهمیه آرد نانوایی های این کلانشهر شارژ می شود و بازرسین نیز بر این فرآیند نظارت می کنند.

فرماندار شیراز با بیان اینکه در ۲ هفته اخیر فروش نان سنتی به دلیل اجرای طرح ساماندهی بازار نان افزایش یافته،گفت: در این مدت به دلیل افزایش تقاضای نان سنتی سهمیه آرد این نانوایی‌ها در شیراز نیز افزایش یافته و هیچ نانوایی در حال حاضر کمبود آرد ندارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل به بهانه اینکه آرد کم شده تعطیلی و یا کم کاری نانوایی‌ها در شیراز پذیرفتنی نیست لذا با هر واحدی که در این زمینه کوتاهی کند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

شیبانی در ادامه عنوان کرد: به قید فوریت مصوب شده که بنرهایی حاوی ساعت شروع و خاتمه و همچنین روزهای تعطیلی ماهانه هر نانوایی در شیراز از سوی صنف نانوایان تهیه و در محل دید مشتری در هر نانوایی نصب شود.

نانوایی‌های با فعالیت خودسرانه پلمب می‌شوند

وی مهلت نصب این بنرها را حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: برخی نانوایی ها بصورت خودسرانه اقدام به تعطیلی و یا کاهش زمان فعالیت به دلیل کم شدن سهمیه آرد می کنند در صورتیکه این موضوع صحت ندارد و به همین دلیل مقرر شده که هر نانوایی تعطیلی خودسرانه داشته و ساعت فعالیت را کاهش دهد بازرسان مورد را سریعا صورت جلسه و آرد و سهمیه آرد آن واحد تخلیه و بین نانوایی های مجاور تقسیم و نانوایی نیز پلمب شود.

فرماندار شیراز در ادامه عنوان کرد: در برخی موارد نیز گزارش شده که فرآیند خاص و طولانی تر کارتخوان‌های جدید عرضه نان باعث ازدحام و شلوغی در نانوایی ها شده در حالی که استفاده از این پوزها اختیاری است.

استفاده از کارتخوان نان اجباری نیست،تخلف نانوایی‌ها را گزارش کنید

وی ادامه داد: استفاده از این پوزها اجباری نیست و در صورت ازدحام جمعیت می توان از پوز معمولی و یا حتی بصورت نقدی هزینه را دریافت کرد.

وی در پایان نان را حق الناس مردم و نظارت مردمی را راهکاری برای ساماندهی وضعیت این حوزه عنوان کرد و گفت: شهروندان هر نوع تخلفی در تعطیلی خودسرانه و یا کاهش زمان فعالیت نانوایی ها را به سامانه ۱۲۴ صمت و یا تعزیات حکومتی و یا شماره ۳۲۱۳۷ فرمانداری شیراز گزارش کنند.

برچسب ها: نانوایی ، تعطیلی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار