استان فارس از لحاظ نقاط پرتصادف و تعداد تصادفات جاده‌ای به ویژه سوانح منجر به مرگ و میر، جزء چند استان اول در کشور است که سال گذشته این رتبه نامبارک به اولین استان نیز رسیده است!
کد خبر: ۱۰۵۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶ 18 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: تصادف محور ... سه کشته و هفت مصدوم بر جای گذاشت.

بر اثر برخورد دو خودروی سواری، چهار نفر در دم جان باختند.

واژگونی خودرو، تمام سرنشینان را به کام مرگ فرستاد و...

اینها تیتر اخبار سوانح رانندگی است. اخباری که عموم مردم کم و بیش با آن مواجه می‌شوند.

تصادفات رانندگی از جمله حوادثی است که آسیب آن تا مدتها، گریبان‌گیر طرفین حادثه است و گاه چنان جبران‌ناپذیر که تا پایان عمر، رد زخم‌های جسمی و روحی ناشی از تصادف، زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گفته کارشناسان فن، در تصادفات جاده‌ای، سه عامل جاده و زیرساخت‌های عمرانی، خودرو و ایمنی آن، همچنین عامل انسانی دخالت دارند.

در برخی تصادفات، بهسازی جاده و بی‌توجهی به نقاط پرخطر و پرتصادف دخیل است و ایمن سازی محور را بیش از بیش یادآوری می‌کند. به ویژه محورهایی که با فاصله زمانی کم، تصادفات زیادی در آن رخ می‌دهد. بنابراین احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن نقطه بیش از سایر نقاط است.

عامل دیگر در تصادفات، وضعیت خودرو است که ایمن‌سازی قطعات و بدنه وسیله نقلیه را برای هر راننده‌ای، الزام آور می‌کند و بی‌توجهی به معاینه فنی خودرو و وضعیت ایمنی آن، می‌تواند فاجعه‌ای ناخواسته را رقم بزند.

و اما عامل انسانی که مهارت و کنترل راننده را نشانه می‌رود و هرگونه بی‌احتیاطی، خستگی یا مصرف مواد مخدر و الکل، می‌تواند حادثه‌ای ناگوار و گاه غیر قابل جبران را رقم بزند.

هر یک از این عوامل می‌تواند در ایجاد حادثه نقش‌آفرین باشد، نقشی دلهره‌زا که بهای گزافی برای آن پرداخته شده، بهایی که گاه به اندازه جان یک انسان تمام می‌شود.

در وقوع هر سانحه رانندگی، نقش هیچ یک از عوامل را نمی‌توان نادیده گرفت یا آن را حذف کرد، چرا که این مثلث سه ضلعی به موازات یکدیگر پیش می‌رود و بی‌توجهی به هر یک از آنها، آسیب‌شناسی تصادفات را ابتر نگه می‌دارد.

استان فارس از لحاظ نقاط پرتصادف و تعداد تصادفات جاده‌ای به ویژه سوانح منجر به مرگ و میر، جزء چند استان اول در کشور است که سال گذشته این رتبه نامبارک به اولین استان نیز رسیده است!

تلفات جاده‌ای در مناسبت‌ها و روزهای تعطیل، بیش از همیشه بر تعدادی از محورهای اصلی یا حتی فرعی فارس، سایه افکنده است.

تلفاتی که از فرط تکرار، گاه عادی‌ جلوه می‌کند اما زیر سایه شوم این حوادث، آسیب‌شناسی و اقدامات پیشگیرانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

مدیریت نقاط پرتصادف، از روش‌های واکنشی است

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با اشاره به تعداد نقاط پرتصادف استان گفت: طبق آخرین فرایند رسمی شناسایی نقاط پرتصادف، تعداد ۱۲۱ نقطه پرتصادف در استان فارس وجود دارد .

وی به شاخص‌های فنی جهت شناسایی نقاط پرتصادف اشاره کرد و افزود: اقداماتی که برای ایمن سازی راه‌ها به کار گرفته می شود، به دو شکل می باشند که یک روش اقدام پیشگیرانه و اقدام دیگر واکنشی است.

راستیار ادامه داد: مدیریت نقاط پرتصادف از روش‌های واکنشی است و برای آن، از آمار تصادف سال‌های گذشته استفاده می شود و نقاطی که دارای تصادفات مکرر می باشند و تعداد تصادفات این نقاط از میزان مشخصی بیشتر باشد، به عنوان نقطه پرتصادف شناسایی و معرفی می‌شوند.

80 نقطه پرتصادف در محورهای اصلی فارس قرار دارند

مدیرکل راهداری فارس اظهار داشت: از ۱۲۱ نقطه پرتصادف در سطح استان فارس، بیش از ۸۰ نقطه در راه‌های اصلی قرار دارد.

وی به اقدامات اداره کل راهداری جهت ایمن‌سازی نقاط و محورهای پرخطر طی سال گذشته و امسال اشاره نمود و افزود: خطرات احتمالی از ۷۴ نقطه از نقاط پرتصادف رفع شده و تعداد ۲۱ نقطه نیز در دست اقدام قرار دارد.

راستیار خاطرنشان کرد: اولویت برای پرداختن به نقاط پرتصادف، برحسب دو فاکتور تعریف می‌شود که اول، تعداد تصادفات این نقاط و ریسک تصادف در این نقاط است و موضوع دوم نسبت سود به هزینه می باشد.

 

محورهای شریانی مرکز فارس در اولویت ایمن‌سازی قرار دارند

مدیرکل راهداری فارس پیرامون اولویت‌بندی رفع نقاط حادثه‌خیز استان گفت: در سال جاری محورهای شریانی استان خصوصا محورهای منتهی به مرکز استان در اولویت قرار دارند.

راستیار با اشاره به اقدامات زودبازده جهت رفع نقاط پرخطر و ایجاد هشدار برای رانندگان خاطرنشان کرد: از نقاط و مقاطع پرتصادف استان، تمام ۱۲۱ نقطه پرتصادف بعد از شناسایی، آشکارسازی شده است؛ به این معنی که با نصب علائم متفاوت شبیه به تابلوهایی با زمینه فسفری و نقش نوع خطر و نصب تابلوهای محدودیت سرعت و سایر محدودیت‌ها راننده از محل و نوع خطر پیش رو مطلع می‌شود.

رعایت نکردن حق تقدم، عامل تصادفات

بنا بر اعلام رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس، از نظر توزیع و درصد فراوانی تصادفات فوتی در هشت ماهه سال گذشته در استان فارس، ٤٤ درصد در صحنه، ٣٥ درصد در مراکز درمانی و ٢١ درصد حین انتقال جان خود را از دست داده‌اند.

موسوی افزود: در شهر شیراز نیز ٤٥ درصد در صحنه، ١٦ درصد در مراکز درمانی و ٣٩ درصد حین انتقال فوت شده‌اند.

وی اظهار داشت: بیشترین علل تصادفات در استان فارس، شامل رعایت نکردن حق تقدم، بی توجهی به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است.

موسوی با بیان اینکه بیشترین فراوانی تصادفات از نظر زمانی در استان فارس از ساعت ١٦ بعدازظهر تا ١٢ شب بوده است، افزود: اما در شهر شیراز از ساعت ١٤ بعدازظهر تا ١٢ شب بیشترین تصادفات روی داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار