کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره بیماری لوپوس و رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به آن توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ 18 June 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: «لوپوس اریتماتوس سیستمیک» که اغلب با عنوان لوپوس شناخته می‌شود یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در زنان سنین باروری بیشترین شیوع را دارد.

او با بیان اینکه چندین عامل با هم در ایجاد این بیماری نقش دارند، ادامه داد: از عوامل تاثیرگذار می‌توان به ژن‌ها و عوامل محیطی همچون عفونت ها، هورمون‌ها و دارو‌ها اشاره کرد.

فاطمه نوری پور تصریح کرد: علائم رایج این بیماری شامل خستگی شدید، مفاصل دردناک و متورم، درد ماهیچه ای، حساسیت به نور خورشید، تب، مشکلات پوستی و کلیوی است.

او با بیان اینکه علائم این بیماری می‌تواند در کل بدن یا در اندام‌هایی خاص بروز کند، افزود: در اکثر افراد، لوپوس یک بیماری خفیف است که فقط بعضی اندام‌ها را درگیر می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: از آنجایی که عفونت باعث حمله لوپوس در این افراد می‌شود باید از ابتلا به عفونت پیشگیری کرد.

او با بیان اینکه استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از مشکلات پوستی توصیه می‌شود، ادامه داد: درمان این بیماری شامل استفاده از دارو‌های تجویزی، محافظت در برابر آفتاب، رژیم غذایی، ترک سیگار و ورزش است.

فاطمه نوری پور اضافه کرد: به نظر می‌رسد افراد مبتلا به لوپوس دریافت بالاتری از کربوهیدرات و دریافت پایین تری از فیبر رژیمی و اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ دارند که باعث تشدید بیماری می‌شود.

توصیه به مصرف منظم ماهی برای بیماران لوپوس
او با بیان اینکه تغذیه صحیح نقش مهمی در پیشگیری از التهاب و بهبود علائم بیماری لوپوس دارد، اظهار کرد: مکمل روغن ماهی ممکن است برای این افراد مفید باشد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: ماهی به عنوان یک منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۳ باید در رژیم غذایی این افراد وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه گردو، بذرک و کدو تنبل نیز حاوی امگا ۳ است، تصریح کرد: همچنین رژیم غذایی باید شامل انرژی کافی، غذا‌های متنوع و تازه و عاری از غذا‌های فرآوری شده و فست فود‌ها باشد.

میوه‌ها و سبزی‌ها برای بیماران لوپوس فراموش نشود
فاطمه نوری پور بیان کرد: رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی (به استثنای سیب زمینی و پیاز)، به ویژه شامل میوه و سبزی‌هایی که آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارند مانند سبزی‌های رنگی، توت ها، گوجه فرنگی، پرتقال و میوه‌های زرد توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه همچنین رژیم غذایی باید غنی از غذا‌های پروتئینی مانند مرغ، ماهی، حبوبات و محدود از نظر گوشت قرمز باشد، ادامه داد: مصرف غلات کامل (سبوس دار) و کاهش مصرف نان و برنج سفید، پاستا و شیرینی‌ها توصیه می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: داشتن یک رژیم غذایی بدون چربی یا با چربی بسیار اندک برای افراد مبتلا به لوپوس مناسب نیست.

او گفت: در این افراد نوع چربی دریافتی اهمیت دارد و باید از منابع اسید‌های چرب امگا ۳، روغن زیتون، کانولا و مغز‌ها باشد و مصرف چربی‌های حیوانی مانند کره و خامه باید محدود شود. فاطمه نوری پور با بیان اینکه استفاده از ادویه‌هایی مانند زنجبیل، رزماری، کاری و زردچوبه در غذا مفید است، ادامه داد: همچنین باید از مصرف زیاد غذا‌های حاوی قند یا نشاسته زیاد مانند نان و برنج در یک وعده خودداری و وزن بدن نیز باید در محدوده طبیعی حفظ شود.

محدودیت مصرف نمک در بیماران مبتلا به لوپوس
او تصریح کرد: به علت عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، این افراد باید از مصرف زیاد نمک پرهیز کنند. همچنین غذا‌های غنی از پتاسیم و کلسیم و مکمل ویتامین D مصرف کنند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: از منابع غذایی کلسیم می‌توان به لبنیات کم چرب، انجیر، کلم پیچ، کلم بروکلی و بروکسل، ارده، بادام، حبوبات (از جمله لوبیای سویا)، میوه‌های خشک (مانند کشمش، آلو و زردآلو خشک)، پرتقال و بامیه اشاره کرد.

او با بیان اینکه در صورت نیاز باید تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک، مکمل کلسیم مصرف شود، افزود: از غذا‌های غنی از پتاسیم می‌توان به پرتقال، گریپ فروت، موز، طالبی، اسفناج، قارچ و میوه‌های خشکی مانند آلو، خرما و کشمش اشاره کرد.

نقش ویتامین C در بیماری لوپوس
فاطمه نوری پور با بیان اینکه ویتامین C ممکن است از فعال شدن این بیماری جلوگیری کند، گفت: بنابراین منابع آن مانند مرکبات، توت ها، هندوانه، خربزه، کلم بروکلی، گل کلم، سبزی‌های سبز، فلفل دلمه ای، اسفناج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی گنجانده شود.

 

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه مصرف روزانه یک عدد مکمل مولتی ویتامین مینرال توصیه می‌شود، اضافه کرد: بیماران لوپوس، در صورت تب، مایعات و غذای کافی دریافت کنند و در صورت تحمل نکردن گلوتن باید یک رژیم عاری از گلوتن داشته باشند.

او ادامه داد: اگر بیماری لوپوس به کلیه آسیب زده باشد این افراد باید رژیم غذایی مخصوص بیماران کلیوی دریافت کنند.

 

برچسب ها: بیماری ، لوپوس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار