رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: یک درصد جمعیت دنیا در ایران زندگی می کنند اما 2 درصد از مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی جهان، متعلق به ایران است و سالانه 17 هزار کشته و حدود 500 هزار مصدوم منجر به معلولیت در قشر پویا و جوان جامعه صدمه بسیار بزرگی به جامعه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 19 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: در همایشی یک روزه که توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور روسای شبکه بهداشت شهرستانهای استان برگزار گردید، ابتدا رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مهم ترین و ناخوشایندترین اتفاق جهان، مرگ است، بنابراین ما باید از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه گفت: یک درصد جمعیت دنیا در ایران زندگی می کنند اما 2 درصد از مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی جهان، متعلق به ایران است و سالانه 17 هزار کشته و حدود 500 هزار مصدوم منجر به معلولیت در قشر پویا و جوان جامعه صدمه بسیار بزرگی به جامعه محسوب می‌شود.

رضاییان بیان کرد: حوادث ترافیکی در طرح جامعه ایمن بسیار حائز اهمیت است و مشکلات ناشی از آن را تنها یک ارگان نمی تواند حل کند و همه نهاد ها باید دست به دست یکدیگر بدهند تا از تعداد و شدت وقوع این حوادث که اولین علت مرگ نوجوانان و جوانان ما است، بکاهند.

معرفی نقاط داغ ترافیکی در سامانه آسایار

در ادامه مرادیان، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تحلیل کمی و کیفی تصادفات و آمار اورژانس ۱۱۵ فارس و مقایسه آماری حوادث و تصادفات سال ۱۳۹۹ با ۱۴۰۰ پرداخت.

وی همچنین ضمن معرفی سامانه آسایار که نقاط داغ ترافیکی را در نقشه استان معرفی می کند، از راه اندازی آن در شهرستان های شیراز، آباده، لامرد، لار، اقلید، فسا، قیروکارزین و فیروزآباد خبر داد.

مرادیان همچنین افزود: تعداد تصادفات در شهرستان های شیراز، مرودشت، لار، بیضا و شدت تصادفات در شهرستان های سرچهان، جهرم و خرم بید نسبت به بقیه استان بالاتر بوده است.

کنترل حوادث ترافیکی در گرو ایجاد سازمانی واحد جهت ایمن‌سازی است

سرهنگ همایون پور، جانشین فرماندهی پلیس راه شمال فارس نیز در این جلسه، به تحلیل حوادث ترافیکی استان پرداخت و گفت: مبحث ترافیک و رعایت اصول آن بسیار حائز اهمیت است به طوری که اگر در جامعه ای مسائل ترافیکی رعایت شود، نشان از آن است که همه اعضای آن جامعه وظایف خود را به درستی انجام داده اند.

وی در ادامه گفت: ترافیک از متریال‌های پیشرفت جامعه است و ما ابتدا باید چالش ها را بشناسیم و بعد راه حل ارائه دهیم، زیرا تمام حوادث ترافیکی و تصادفات به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، نارضایتی، فشار های عصبی و روانی است و همچنین حوادث باعث ایجاد و افزایش مشکلات روحی و روانی و اجتماعی متعددی می گردد.

همایون پور همچنین در احصای چالش های حوادث ترافیکی، مهم ترین عامل را بی کیفیتی خودروهای داخلی دانست و افزود: ۵۹ درصد کشته ها در صحنه حادثه، ۳۶ درصد در بیمارستان و ۵ درصد حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که می طلبد در خدمات بیمارستانی توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین گفت: چالش اصلی و اساسی ما، نداشتن سازمانی واحد برای ایمنی‌ ترافیک است که البته اولین جلسه کمیسیون ایمنی ترافیک بعد از ده سال با حضور رئیس‌جمهور در اسفند ۱۴۰۰ اتفاق افتاد که امیدوارم ادامه دار و موثر باشد.

رییس پلیس راهور شمال فارس گفت: ما در اجرای طرح جامعه ایمن باید ثابت قدم باشیم تا در راستای اجرای برنامه های آن جامعه موفق شویم.

قائمی، دبیر کمیته فنی کمیسیون ایمنی راه‌های استان از اهداف طرح ارتقای ایمنی راکبین موتورسیکلت و از ارزیابی دستاوردها و مستندسازی و ارائه نتایج این طرح گفت: مدت زمان اجرای این طرح تا اسفند ماه ۱۴۰۱ است و از اعتبارات تکمیلی و کمک های خیرین نیز استفاده خواهد شد.

قائمی در ادامه درباره این طرح افزود: در ۹ شهرستان پایلوت، مطالعات قبل و بعد صورت خواهد گرفت و پس از ارزیابی طرح و نتایج اقدامات انجام شده، طرح بازنگری شده و در تمام شهرستان ها پیاده سازی می شود.

در ادامه کشتکاران معاون حمل و نقل و ترافیک استانداری و دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان فارس از برگزاری جلسات متعددی درباره ترافیک، در طول سال گفت و افزود که بیشترین تصادفات رخ به رخ در شیراز و لار اتفاق می افتد.

وی همچنین، تردد نفت‌کش ها در استان فارس را عامل مهمی در افزایش آمار تصادفات مربوط به نفتکش ها و مواد شیمیایی دانست.

راستیار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس هم برنامه هایی ویژه برای کاهش تصادفات در سال ۱۴۰۱ ارائه داد و استفاده از همه دستگاه های اجرایی مثل بهزیستی، پزشکی قانونی، صدا و سیما و اورژانس و.... را شرط موفقیت طرح دانست.

وی درباره حمل جسد از صحنه حادثه نیز گفت: همکاران اورژانس ما بر مبنای دستورالعمل ها و ضوابطی که دارند، مجاز به حمل متوفیان حادثه نیستند، در صورتی که این موضوع باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

عبدالعظیم مباشری، فعال و محقق در حوزه رفتارشناسی و رئیس بخش آموزش ترافیک استان گفت: پلیس اعلام آمادگی می کند که بدون هیچ حق الزحمه ای، آموزش های ترافیکی را برای کودکان و نوجوانان در مدارس بر عهده بگیرد.

مباشری افزود: آموزش ترافیک از دوران مهدکودک، دبستان و دبیرستان به صورت مستمر تأثیرگذار و ماندگار است.

وی گفت: قانون خوب هم تربیت می کند هم بازدارندگی دارد و قانون بد خود باعث افزایش معضلات و مشکلات اداری می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار