با وجود اینکه در مهر سال جاری بیش از ۲ هزار معلم فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پروش استان خواهد پیوست اما طبق گفته چندی پیش مدیرکل آموزش و پرورش فارس، این استان همچنان با کمبود معلم مواجه است.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 25 June 2022

تابناک فارس به نقل از  علم و فناوری از شیراز، کمبود معلم یکی از مشکلات آموزش و پرورش به ویژه در استان فارس طی سالیان اخیر بوده که هر بار مدیران کل آموزش و پرورش به این موضوع اذعان دارند.

بر اساس آمار های منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده است. در وزارت آموزش و پرورش دو نوع کمبود معلم داریم. ابتدا کمبود معلم ظاهری است به این معنا که آیا معلمی هست که سر کلاس برود و کلاس بدون معلم نماند؟ موضوع دیگر این است که آیا ما نسبت به جمعیت دانش‌آموزی و جمعیتی که اضافه می‌شود به اندازه کافی و مطلوب معلم داریم یا خیر؟ که با توجه به تعداد جمعیت دانش‌آموزی و با تأکید بر این که بیش از ٥٠ درصد جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی و در کلاس‌هایی با تراکم ٢٦ نفر هستند؛ در این حوزه هزاران معلم کم داریم.بسراغ عده ای از مربیان آموزشی در شهر بندرعباس رفتیم و نظرشان را د راین خصوص جویا شدیم.

در استان فارس ۵۹ منطقه آموزشی با بیش از ٩٤١ هزار نفر دانش آموز در ٤٣ هزار و ١٧ کلاس درس و ٩ هزار و ٦٤ مدرسه مشغول به تحصیل هستند و از مجموع کل دانش آموزان استان، ١٤٢ هزار و ٢٩٩ نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس چندی پیش گفته بود: تعداد فرهنگیان شاغل در استان فارس ٥٩ هزار و ٤٧١ نفر است که اگر تعداد فرهنگیان و معلمان حق التدریس را به آنان اضافه کنیم، این تعداد به بیش از ٦٢ هزار و ٤٠ نفر خواهد رسید.

 

 

وی ادامه داد: استان فارس به عنوان اولین و بزرگترین استان از نظر تعداد ادارات آموزش و پرورش است که تعداد ۵۹ ناحیه آموزش و پرورش با ۹۴۱ هزار و ۲۳۱ دانش آموز درحال تحصیل دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین گفت: درحال حاضر ۴۳ هزار و ۹۱۷ کلاس درس و ۹ هزار و ۶۴ مدرسه در سطح استان فارس فعال است که ۱۴۲ هزار و ۲۹۹ نفر از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

به گفته عسکری برآورد می شود که برای سال تحصیلی جدید در مهر ماه 1401 بطور احتمالی با کمبود بین 16 تا 17 هزار نیرو در سطح استان فارس مواجه خواهیم بود.

 

2 هزار فرهنگی به جمع معلمان فارس اضافه می‌شوند

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در مهر سال جاری بیش از 2 هزار معلم فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پروش استان خواهد پیوست و این دانشگاه ظرفیت تحویل تا 4 هزار معلم را نیز به استان فارس دارد.

دکتر رضامراد صحرائی در شورای آموزش و پرورش فارس که با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از نماینگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: همه ما در یک ریل عادی کشور در حال فعالیت هستیم و آن ریل موازی که در یک نقطه باید به این ریل عادی بپیوندد و مطلوب ما باشد دانشگاه فرهنگیان است.

وی گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان بتواند ظرفیت کافی برای تربیت معلم در تراز مطلوب و میزان کافی برای آموزش و پرورش فراهم کند، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حل می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزش و پرورش کلید حل مشکلات کشور است و کلید حل مشکلات آموزش و پرورش نیز معلم است ، اگر معلم درست شود نه تنها آموزش و پرورش ،بلکه کل مشکلات کشور نیز درست خواهد شد.

صحرائی با اشاره به کلنگ زنی طرح جامع دانشگاه فرهنگیان در فارس ، گفت: امروز در شیراز بیش از 70 درصد فضاهای رفاهی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان تخریبی است و ممکن است مجبور به تخلیه آن ها شویم و در اجرای این طرح ما به همراهی و کمک استانداری فارس و وزارت آموزش و پرورش امید داریم.

 

 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه فرهنگیان ،گفت: دانشگاه فرهنگیان هم اکنون بیش از 50 درصد رتبه های برتر کنکور را در خود جای داده است به نحوی که در نتایج کنکور ارشد ، کمتر رشته ای است که یک فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان در آن نباشد و در چندین رشته نیز رتبه های یک تا سه آن فارغ التحصیل این دانشگاه است.

صحرائی افزود: با همه این اوصاف وضعیت کنونی دانشگاه فرهنگیان خوب نیست و وزارت آموزش و پروش کنونی ، یک دانشگاه فرهنگیان زخمی تحویل گرفته و به فضل الهی تلاش می کنیم تا دانشگاهی سرحال تحویل دهیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان فارس در مهر سال جاری بیش از 2 هزار معلم به آموزش و پروش استان خواهد داد و ظرفیت تحویل تا 4 هزار معلم را نیز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار