مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت:با اشاره به اینکه هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط ۱۸ مرتبه به‌صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن به دست می‌آید؛ گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۱۰ تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله هندوستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ 27 June 2022

تابناک فارس به نقل از هورگان: علیرضا بصیری با بیان اینکه شهرستان نی‌ریز با سطح یکصد هزار هکتاری آنغوزه در عرصه‌های منابع طبیعی ازدیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خودرو بوده است، اظهار داشت: یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که نزدیک به ۱۰۰ هکتار آن مثمر است.

وی با اشاره به اینکه هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط ۱۸ مرتبه به‌صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن به دست می‌آید؛ گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۱۰ تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله هندوستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: دوره باردهی این گیاه هر ۷-۶ سال یکبار بوده، از این رو برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، می‌توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش می‌یابد و سودآوری بیشتری را به‌دنبال دارد.

این‌گونه نادر گیاهی بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ رویشگاه آن منحصراً ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است و شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد.

گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند؛ رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام «اولئوگم رزین» به دست می‌آید که به «آنغوزه» مشهور و شیرابه آن به عنوان ماده‌ای خلط‌آور، ضدنفخ و اسپاسم روده‌ای مورد توجه بوده است.

برچسب ها: برداشت ، آنغوزه ، نی ریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار