«چهارشنبه هشتم تیرماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب، هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود.»
کد خبر: ۱۰۵۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ 29 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: هنگامی ماه در میان خط واصل زمین و خورشید است، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم؛ در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

طی روزهای آینده‌، ماه هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه_ ساعت ۰۷:۲۳ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی جوزا قرار دارند. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی امروز _چهارشنبه دهم تیرماه_ با فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ماه چه زمانی در وضعیت اوج مداری قرار می‌گیرد؟

چهارشنبه _دهم تیرماه_ ساعت ۱۰:۳۸ ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶.۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی تا ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. اگرچه تشخیص این مسئله در عمل دشوار است؛ زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کند. امشب ماه به فاصله ۴۰۶۰۰۰ کیلومتری زمین می‌رسد و با قطر زاویه‌ای ۲۹.۳۸ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود.

هلال اول ماه ذی‌الحجه چه ساعتی قابل رؤیت است؟

بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید در آسمان رؤیت هلال ماه ذی‌الحجه با ابزار سخت، اما محتمل است. بهترین زمان رؤیت هلال ماه ذی الحجه با ابزار اپتیکی ساعت ۲۰:۴۳ است. لحظاتی بعد از غروب آفتاب ساعت ۲۰:۲۵ هلال ماه ۱۳ ساعته در موقعیت صورت فلکی سرطان در آسمان حضور دارد. درخشندگی این هلال حدود ۰.۳ درصد است. ماه ساعت ۲۱:۰۳ غروب می‌کند.

خوشه ستاره‌ای NGC 6633 چه زمانی قابل رصد است؟

خوشه ستاره‌ای باز NGC 6633 (mag 4.6) در صورت فلکی «مارافسای» قرار دارد که حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و از میل شش درجه و ۳۰ دقیقه شمالی، در بیشتر نقاط جهان قابل مشاهده است. درواقع بین عرض‌های جغرافیایی ۷۶ درجه شمالی و ۶۳ درجه جنوبی به راحتی دیده می‌شود.

برای مختصات ما، تمام شب قابل رصد است؛ بدین صورت که با تاریک شدن هوا ساعت ۲۰:۵۷_ ۳۱ درجه بالاتر از افق شرقی در آسمان قابل رصد است. سپس ساعت ۰۰:۵۳ در موقعیتی ۶۸ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. حدود ساعت ۰۴:۵۳ در موقعیت بعدی ۲۹ درجه بالاتر از افق غربی در روشنایی صبح محو می‌شود؛ البته خوشه ستاره‌ای NGC 6633 با قدر ۴.۶ بسیار ضعیف است و با وجود ماه در آسمان با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار